Gjest Blubberella Skrevet 9. oktober 2011 #1981 Del Skrevet 9. oktober 2011 Ordet "ømtåelig" synes jeg høres artig ut. Er det snakk om at noen har ømme tær? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 10. oktober 2011 #1982 Del Skrevet 10. oktober 2011 Det er sikkert nevnt allerede i denne tråden, men jeg ble utsatt for det her nå nylig; firmaer som skryter av at de er så "proffesjonelle". 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Litia Skrevet 10. oktober 2011 #1983 Del Skrevet 10. oktober 2011 Det er sikkert nevnt allerede i denne tråden, men jeg ble utsatt for det her nå nylig; firmaer som skryter av at de er så "proffesjonelle". Eller som etterlyser folk med "gode norsk kunnskaper". Da tenker jeg som så at de trenger noen til å se over jobbannonsene før de publiseres. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 10. oktober 2011 #1984 Del Skrevet 10. oktober 2011 Ja, jeg har også sett varianten "Må snakke bra norsk." ... Og skrive schempebra norsk, ikke minst. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Litia Skrevet 12. oktober 2011 #1985 Del Skrevet 12. oktober 2011 Det kan hende dette er spesielt for vestlandet (bare sett det skrevet av folk derfra), men irriterende er det likevel.. Verbet "å lage" bøyes da vel virkelig ikke til "lagt"? Her er sammenhengen: "Jeg syntes ikke de burde lagt en film om det!" 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2011 #1986 Del Skrevet 12. oktober 2011 Det kan hende dette er spesielt for vestlandet (bare sett det skrevet av folk derfra), men irriterende er det likevel.. Verbet "å lage" bøyes da vel virkelig ikke til "lagt"? Her er sammenhengen: "Jeg syntes ikke de burde lagt en film om det!" På min vestlandsdialekt blir det "jeg syntes ikke de burde lagd en film om det!". Lagt er jo helt feil, uansett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Spinell Skrevet 12. oktober 2011 #1987 Del Skrevet 12. oktober 2011 Ja, jeg har også sett varianten "Må snakke bra norsk." ... Og skrive schempebra norsk, ikke minst. Er det en stor feil jeg ikke ser her? Antar det er bra du reagerer på, og ville erstattet med godt, men hvor graverende feil det egentlig er, er jeg mer usikker på. Så vidt jeg husker kan bra brukes både som adjektiv og adverb. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Litia Skrevet 12. oktober 2011 #1988 Del Skrevet 12. oktober 2011 (endret) Er det en stor feil jeg ikke ser her? Antar det er bra du reagerer på, og ville erstattet med godt, men hvor graverende feil det egentlig er, er jeg mer usikker på. Så vidt jeg husker kan bra brukes både som adjektiv og adverb. Problemet er vel ikke at det er feil, men heller det at det ikke er god norsk å skrive "bra norsk". Det blir rett og slett litt komisk i mine øyne, når det er nettopp god/bra norsk som etterlyses. Endret 12. oktober 2011 av Litia Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Spinell Skrevet 12. oktober 2011 #1989 Del Skrevet 12. oktober 2011 Jeg er slett ikke uenig Lurte bare på om det var enda mer feil i setningen. En blir gjerne litt "blind" når en har sett mange feil på rad. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Litia Skrevet 12. oktober 2011 #1990 Del Skrevet 12. oktober 2011 (endret) Jeg er slett ikke uenig Lurte bare på om det var enda mer feil i setningen. En blir gjerne litt "blind" når en har sett mange feil på rad. Jeg ble usikker på om det burde stått "godt norsk", eller noe slikt? Siden det er et språk man snakker..? Endret 12. oktober 2011 av Litia Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 12. oktober 2011 #1991 Del Skrevet 12. oktober 2011 Det kan hende dette er spesielt for vestlandet (bare sett det skrevet av folk derfra), men irriterende er det likevel.. Verbet "å lage" bøyes da vel virkelig ikke til "lagt"? Her er sammenhengen: "Jeg syntes ikke de burde lagt en film om det!" Kanskje feilen er en uteglemt "e"? Jeg sier "laget", å lage-lager-laget-har laget. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest "gjest" Skrevet 12. oktober 2011 #1992 Del Skrevet 12. oktober 2011 Jg må alltid ha tungen i munnen når jeg skal skrive ordet interessant. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjesten Skrevet 12. oktober 2011 #1993 Del Skrevet 12. oktober 2011 Jg må alltid ha tungen i munnen når jeg skal skrive ordet interessant. Pleier du ellers å ha tungen mange andre steder? 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 12. oktober 2011 #1994 Del Skrevet 12. oktober 2011 Pleier du ellers å ha tungen mange andre steder? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Litia Skrevet 12. oktober 2011 #1995 Del Skrevet 12. oktober 2011 "UBRUKELIG: Advocado fra Rimi 17. august i år. Foto: TV 2" Dette skriver VG i dag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bomullsdott Skrevet 12. oktober 2011 #1996 Del Skrevet 12. oktober 2011 Kan man si beviser? Jeg hører folk si det eller skrive det hele tiden. Jeg mener det er feil. Heter det ikke et bevis, beviset, flere bevis, alle bevisene? Man kan da ikke si flere beviser? Det høres bare feil ut. Eller det jeg som er på jordet her? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Litia Skrevet 12. oktober 2011 #1997 Del Skrevet 12. oktober 2011 (endret) Kan man si beviser? Jeg hører folk si det eller skrive det hele tiden. Jeg mener det er feil. Heter det ikke et bevis, beviset, flere bevis, alle bevisene? Man kan da ikke si flere beviser? Det høres bare feil ut. Eller det jeg som er på jordet her? Jeg tolker ordboken dit hen at begge deler er lov. (Trykk på "n3" for å få et eksempel på bøying for et tilsvarende substantiv.) Endret 12. oktober 2011 av Litia Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blubberella Skrevet 16. oktober 2011 #1998 Del Skrevet 16. oktober 2011 Jeg humret litt for meg selv når jeg leste følgende del av en setning: "å tenke seg at man kan falle så høyt for en person" Hvordan faller man høyt? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2011 #1999 Del Skrevet 16. oktober 2011 "Hva bil har dere?" En som svarer TS skriver: "Hvilken bil, mener du vel? Eventuelt hva slags." Og TS svarer: "Nei?" Eeehh, jo! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamma1 Skrevet 17. oktober 2011 #2000 Del Skrevet 17. oktober 2011 Huff, jeg såg også den tråden, klarte bare såvidt å la være å kommentere.. Hva er det med.folk som ikke klarer å bruke hva/hvilken riktig? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå