Gå til innhold

Den store rettskrivningstråden

Fat Sally Lee

Anbefalte innlegg

• 3 uker senere...

Fortsetter under...

Oi, denne hadde havnet langt nede!

Kom over dette i dag:

"Å jeg håper selvfølgelig at vi kommer til en årndning der han kan ha barnet annen vær helg/1 dag i uka! Men synes han har synket så lavt når han må gjøre dette da vi akkurat har blitt enig og skrevet under på samværspappirer.."

Man skjønner selvsagt hva som menes, men.. Uff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor i landet er de fra som skriver "sikkelig"? Det er ikke skrivefeil engang. Det er gjennomgående.

Kan det være i samme område som de tar seg en "dysj" hver morgen?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke akkurat rettskriving, men jeg tror det mangler noen ord her:

Sitat: "(bor i kollektiv foran PCen."

Fikk noen rare bilder av mange folk som bodde i et lite rom der det bare finnes en PC...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

herregud! dere har aldri hatt et problem i livet. siden dere irriterer dere over dette

Folk er ulike og har ulike interesser. Du trenger ikke å lese i denne tråden om du ikke interesserer deg for rettskriving. Jeg vil tro at du irriterer deg over ulike ting selv, uten at det betyr at du ikke kan ha problemer.

(Hva er egentlig sammenhengen mellom irritasjonsmomenter og personlige problemer?)

Ha en fin kveld, og kos deg med å lese tråder om ting du interesserer deg for. Jeg skal kose meg med å lese om rettskriving, og fundere over hvorfor mange folk skriver slik de gjør. :)

(Heter det "irritasjonsmomenter" i flertall? Jeg ble usikker.)

Endret av Litia
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk er ulike og har ulike interesser. Du trenger ikke å lese i denne tråden om du ikke interesserer deg for rettskriving. Jeg vil tro at du irriterer deg over ulike ting selv, uten at det betyr at du ikke kan ha problemer.

(Hva er egentlig sammenhengen mellom irritasjonsmomenter og personlige problemer?)

Ha en fin kveld, og kos deg med å lese tråder om ting du interesserer deg for. Jeg skal kose meg med å lese om rettskriving, og fundere over hvorfor mange folk skriver slik de gjør. :)

Irritasjonsmoment.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irritasjonsmoment.

Takk!

Hvor leste jeg at intetkjønn med bare en stavelse ikke skal ha ending? Tolket det som at intetkjønn med flere stavelser skal ha ending, jeg. Huff, det skal ikke være enkelt å være trøtt. Jeg fant det ikke i ordboken heller.

Edit: Ser redigeringen din. Da er det greit. Synes selv det ser bedre ut uten endingen, men så lenge det er lov, så lar jeg det stå. ;)

Edit2: Jeg er som sagt trøtt! (Verdens beste unnskyldning. :sjenert: )

Det er jo bare å søke på "moment", ikke "irritasjonsmoment".

Endret av Litia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror jeg skal komme meg ut herfra før jeg begynner å skrive "hvem bil" eller bøye ord feil. En gang jeg var trøtt presterte jeg å skrive "om trent". :grine:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

På bokmål er det valgfritt moment elle momenter i flertall, ubestemt form. På nynorsk er det ikke bøyning i ubestemt flertall, intetkjønnssubstantiver.

PS. Jeg så ikke at Imli hadde rettet på seg selv og sier det samme som jeg.

Endret av Belladonna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Takk!

Hvor leste jeg at intetkjønn med bare en stavelse ikke skal ha ending? Tolket det som at intetkjønn med flere stavelser skal ha ending, jeg. Huff, det skal ikke være enkelt å være trøtt. Jeg fant det ikke i ordboken heller.

Edit: Ser redigeringen din. Da er det greit. Synes selv det ser bedre ut uten endingen, men så lenge det er lov, så lar jeg det stå. ;)

Edit2: Jeg er som sagt trøtt! (Verdens beste unnskyldning. :sjenert: )

Det er jo bare å søke på "moment", ikke "irritasjonsmoment".

Jeg skrev om det i en annen tråd, om det var tillatt å skrive "komt". Tråden skled litt ut, så mitt svar var til en som spurte om hun kunne skrive "troller" i flertall,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

herregud! dere har aldri hatt et problem i livet. siden dere irriterer dere over dette

Denne tråden blir brukt som ventil for de som irriterer seg over mange slags skrivefeil. På den måten kan en for eksempel kanalisere all irritasjonen sin hit istedenfor å spore av problemstillingene i en hvilken som helst annen tråd. Hvis du har et problem med det, anbefaler jeg deg å la være å lese her inne.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Svigefamilie og svigesøster leste jeg i et innlegg nå. Det stod flere ganger, så vedkommende må vel tro at det er riktig.

Er det blitt riktig og gjengs å snakke om og skrive svigersøster og svigerbror nå, istedenfor det som hittil har vært korrekte benevnelser, nemlig svigerinne og svoger?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det blitt riktig og gjengs å snakke om og skrive svigersøster og svigerbror nå, istedenfor det som hittil har vært korrekte benevnelser, nemlig svigerinne og svoger?

Ja. Bare sjekk Bokmålsordboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...