Gå til innhold

Den store rettskrivningstråden

Fat Sally Lee

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker har nok rett i at vi er raske til å kommentere skrivefeil her på språkforumet, men vi gjør det stort sett med glimt i øyet, for vi vet at de som er her inne stort sett interesserer seg for språk og setter pris på å bli rettet på. Ikke minst er det ofte slurvefeil når det kommer fra en av oss. Vi er innerst inne ikke slemme, vi bare får ut "språkaggresjonen" vår her :krangle::fnise:

Velkommen skal du være, Aranciata :)

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk til dere alle, veldig hyggelig å bli ønsket velkommen! Det er veldig deilig å ha et sted man kan få ut “språkaggresjonen” som du sier, Gjesten! Og rett i vei, jeg trenger det nok etter så lang tid utenfor Norge!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"...har en kjærste som våkner meg..."

Uff den var ikke god... Både stavefeil og verbfeil...

Her er en jeg fant: "Ingen har enerett på og være sliten det er værtfall sikkert."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Eurodice

Uff den var ikke god... Både stavefeil og verbfeil...

Her er en jeg fant: "Ingen har enerett på og være sliten det er værtfall sikkert."

Her var det både og/å-feil, manglende komma og ordfeil. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her var det både og/å-feil, manglende komma og ordfeil. :fnise:

Det mangler et komma i setningen din også. ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Etter komma. Slik det står nå, betyr setningen din at sitatet både hadde manglende komma, og manglende ordfeil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spinell

Etter komma. Slik det står nå, betyr setningen din at sitatet både hadde manglende komma, og manglende ordfeil.

Nei, hvis setningen skulle betydd det du mener, måtte det stått "...manglende komma- og ordfeil".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, hvis setningen skulle betydd det du mener, måtte det stått "...manglende komma- og ordfeil".

Nei, det du skriver over her betyr "manglende kommafeil og manglende ordfeil".

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Eurodice

Nei, det du skriver over her betyr "manglende kommafeil og manglende ordfeil".

Jeg får ikke tak i hva du mener. Kan du skrive setningen slik du mener den skulle ha vært?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

"Her var det både og/å-feil, manglende komma og ordfeil" = "[...] manglende komma, og manglende ordfeil"

"manglende komma- og ordfeil" = "manglende kommafeil, og manglende ordfeil"

"[...] manglende komma, og ordfeil" = "manglende komma, pluss ordfeil". Noe som vel var det du forsøkte å uttrykke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva er forresten "ordfeil"? Er det stavefeil du mener? Jeg spør bare av interesse. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Eurodice

Tegnsetting

-----------

Komma etter pausetegn. Det betyr at vi tar en kort pause når vi leser.

Vi bruker komma ved oppramsing. Mellom de to siste ordene i oppramsingen skal det ikke være komma, men ordet og.

Jeg vet ikke hvordan man legger til link, så dette har jeg kopiert. Ser du nå at du tar feil?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Hva er forresten "ordfeil"? Er det stavefeil du mener? Jeg spør bare av interesse. :)

Jeg sikter til ordet "værtfall". Det riktige er "i hvert fall".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tegnsetting

-----------

Komma etter pausetegn. Det betyr at vi tar en kort pause når vi leser.

Vi bruker komma ved oppramsing. Mellom de to siste ordene i oppramsingen skal det ikke være komma, men ordet og.

Jeg vet ikke hvordan man legger til link, så dette har jeg kopiert. Ser du nå at du tar feil?

Komma brukes ikke bare til dette, men også til å vise at et adjektiv bare beskriver det etterfølgende substantivet i en oppramsing, og at det altså ikke beskriver substantivet/substantivene som kommer etter det igjen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...