Gå til innhold

Den store rettskrivningstråden

Fat Sally Lee

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er ei stund sida "jernteppet", veit du ;) Er nok difor mange skriv feil, dei har inga assosiasjonar til "jernteppe", men tykkjer "hjerneteppe" verkar meir logisk. Noko eg for så vidt kan forstå ;)

Hva er egentlig et jernteppe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Eurodice

Dette med et/ett forvirrer meg stadig, for eksempel: "Kan noen gi meg ett råd?" Det er tydelig at TS trenger råd om hele sin situasjon. - ET kompliment er visst umulig å få has på :kjefte: . EN kompliment heter det.

Endret av Belladonna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spinell

Dette med et/ett forvirrer meg stadig, for eksempel: "Kan noen gi meg ett råd?" Det er tydelig at TS trenger råd om hele sin situasjon. - ET kompliment er visst umulig å få has på :kjefte: . EN kompliment heter det.

Ja, men litt spennende at det på dansk er lov til å bruke begge deler:

http://sproget.dk/svarbase/SV00000074

Jeg forstår godt at mange skriver et kompliment (og er glad til så lenge de ikke skriver ett kompliment). Som den danske lenken viser til, så er de fleste andre ord som slutter på -ment intetkjønnsord. Det er derfor ikke så rart at en ikke automatisk forstår at kjønnet til akkurat dette fremmedordet skal være noe annet.

At det skal være så slitsomt å skille mellom et og ett har jeg vanskeligere for å forstå.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

"...at maten skal være sunn og variabel"

Her menes det nok variert :) .

Tja, kanskje vedkommende slanker seg? Da kan det være en fordel om maten er variabel, så man ikke orker så mye. ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Tja, kanskje vedkommende slanker seg? Da kan det være en fordel om maten er variabel, så man ikke orker så mye. ;)

Det var snakk om en småspist femåring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dagens fra facebook:

"du har gjort en kjempe fin jobb. Greit med ansatte som har skrive teknikk og fotograf teknikken i orden"

Ja, det må man absolutt kunne si!

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Annonse

Jeg fikk helt jernteppe nå...

"Hun har et stort reportoar" (hva i huleste heter det?) Og hva heter det på engelsk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Jeg fikk helt jernteppe nå...

"Hun har et stort reportoar" (hva i huleste heter det?) Og hva heter det på engelsk?

Repertoar heter det på norsk, og repertoire på engelsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...