Gjest Eurodice Skrevet 13. mai 2010 #1581 Del Skrevet 13. mai 2010 Å tørre som i tørke eksisterer ikke i min dialekt. Så det ville jeg aldri komme på. Riksmål ... hm. Jeg tror jeg ville ha gjort det meste for å unngå skriving av dette ordet også - jeg hadde nok brukt våget istedet. Å våge kan bøyes på to måter, våge-våget-har våget, våge-vågde-har vågd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 13. mai 2010 #1582 Del Skrevet 13. mai 2010 Å våge kan bøyes på to måter, våge-våget-har våget, våge-vågde-har vågd. Jada ... men jeg ville funnet en av de (våget) - akkurat som jeg ville med tørre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 13. mai 2010 #1583 Del Skrevet 13. mai 2010 Jada ... men jeg ville funnet en av de (våget) - akkurat som jeg ville med tørre. Jeg bruker også formen våget både i skrift og tale, og jeg bruker å tore-turde-turt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 15. mai 2010 #1584 Del Skrevet 15. mai 2010 Måtte bare le da jeg så denne: "Bedriften spesialiserer seg på Kraning og Tralle trekking. XXX Transport tilbyr oppdrag innenfor Sotra kommunene samt Bergen og resten Hordaland. Vi tar også oppdrag i resten av Norge og utlandet." En ting er skrivefeilene, men synes det var litt morsomt med betydningen av de to siste setningene... Hvorfor gjøre det enkelt når man kan gjøre det vanskelig? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 16. mai 2010 #1585 Del Skrevet 16. mai 2010 Jeg har nettopp lest et innlegg på seksualitetsforumet hvor ordet "underdadige" er skrevet konsekvent. Det er ikke snakk om slurvefeil, for "d" og "n" står et stykke fra hverandre på tastaturet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 17. mai 2010 #1586 Del Skrevet 17. mai 2010 (endret) Fra seksualitetsforumet i forbindelse med manglende ereksjon: presentasjonsangst . Edit: rettelse Endret 17. mai 2010 av Belladonna Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kamikatze Skrevet 18. mai 2010 #1587 Del Skrevet 18. mai 2010 presentasjonsangst Åpenbart ikke en kandidat for reality-TV. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hinata Skrevet 18. mai 2010 #1588 Del Skrevet 18. mai 2010 Jeg har lest flere steder nå etter ulykken som var i Alta om en drukningsulykke. Sitat Nettavisen: "Den 14 år gamle jenta som druknet i Alta(...)" Jeg har alltid trodd at drukning var når noen omkom :klø: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 18. mai 2010 #1589 Del Skrevet 18. mai 2010 Jeg har lest flere steder nå etter ulykken som var i Alta om en drukningsulykke. Sitat Nettavisen: "Den 14 år gamle jenta som druknet i Alta(...)" Jeg har alltid trodd at drukning var når noen omkom :klø: Jeg tenker på samme måte som deg. Det er flere eksempler på ord som tydeligvis har fått en annen betydning enn den opprinnelige; skyte, kvele, forulykke. Tidligere var å bli skutt synonymt med å dø, det samme med å forulykke. I seksuell sammenheng "kveler" folk hverandre stadig vekk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
The Kitten Skrevet 18. mai 2010 #1590 Del Skrevet 18. mai 2010 Er det riktig å skrive "slaktet" når man snakker om fisk? Jeg har alltid trodd at det het å sløye fisk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jubii Skrevet 18. mai 2010 #1591 Del Skrevet 18. mai 2010 Slakte betyr å avlive. Sløye er å skjære opp og ta ut innvoller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kråkesaks Skrevet 18. mai 2010 #1592 Del Skrevet 18. mai 2010 Fra seksualitetsforumet i forbindelse med manglende ereksjon: presentasjonsangst . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zess Skrevet 18. mai 2010 #1593 Del Skrevet 18. mai 2010 (endret) Fra seksualitetsforumet i forbindelse med manglende ereksjon: presentasjonsangst . Det der er rett og slett er en nydelig og logisk form for omkrivning som vi burde feire, ikke skratte av. Sann mine ord; om ti år er "presentasjonsangst" et godt spredt begrep! Endret 18. mai 2010 av Zess Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kamikatze Skrevet 19. mai 2010 #1594 Del Skrevet 19. mai 2010 Er det riktig å skrive "slaktet" når man snakker om fisk? Jeg har alltid trodd at det het å sløye fisk. Ja, dette er korrekt. I alle fall når det er tale om oppdrettsfisk. Å sløye fisk, er å åpne buken, snitte ved gjellene og dra ut innvollene. Å slakte fisk er å velge ut rett fisk (med oppnådd slaktevekt) sløye den, og stykke eller filetere den, for å kunne videreforedle eller pakke for salg til forbruker. Tror dette kan ha å gjøre med at fiskeoppdrett opprinnelig ble tenkt som landbasert attåtnæring for kystbønder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 19. mai 2010 #1595 Del Skrevet 19. mai 2010 Hentet fra Bergens tidende i dag: - Eg høyrde ein smell, seier passasjer. Kilde: Artikkelen i Bergens Tidende Jeg trodde at: Ein gjekk på ein smell. Men at Ein høyrer eit smell. Det er vel også nøyaktig det samme på bokmål: En går på en en smell og En hører et smell. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 19. mai 2010 #1596 Del Skrevet 19. mai 2010 Hentet fra Bergens tidende i dag: - Eg høyrde ein smell, seier passasjer. Kilde: Artikkelen i Bergens Tidende Jeg trodde at: Ein gjekk på ein smell. Men at Ein høyrer eit smell. Det er vel også nøyaktig det samme på bokmål: En går på en en smell og En hører et smell. Du har så rett, Blondie. Det skal jeg gi deg en kompliment for! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 19. mai 2010 #1597 Del Skrevet 19. mai 2010 Du har så rett, Blondie. Det skal jeg gi deg en kompliment for! Det var min kollega som så den. Jeg bare formidler den, har også sendt den til Hegge i Aftenposten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Virreliten Skrevet 19. mai 2010 #1598 Del Skrevet 19. mai 2010 "Skjønnene". Som i gutt- eller jentekjønn... *vondt i hjertet* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjesten Skrevet 20. mai 2010 #1599 Del Skrevet 20. mai 2010 Jeg irritet meg grønn over folk som sier (eller skriver) at de har en "dårlig uvane". Finnes det gode uvaner? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 20. mai 2010 #1600 Del Skrevet 20. mai 2010 Jeg skulle så inderlig ønske folk kunne lære seg at det heter "å skjære alle over én kam", ikke "dra alle over en kam" eller lignende. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå