Gå til innhold

Den store rettskrivningstråden

Fat Sally Lee

Anbefalte innlegg

Gjest Eurodice

Misbruk av ordtak burde så absolutt hatt sin egen tråd!! :fnise:

Men hva vet vel jeg.. en blondine er vel ikke akkurat "den smarteste kniven i skuffen"

Nei, bare pass deg. Ryktene om deg kan gå som varmt hvetebrød i tørt gress :laugh::laugh::laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her var rådyra gode, gitt. Nesten like bra å hoppe i det sure eplet. Slik at lykken kan stå den kjekke veps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å føle seg som femtemann på hjulet, da? Klarer ikke helt å forestille meg følelsen, men hvorfor skal alle disse menneskene trykke seg sammen på et hjul? :klø:

Hehe den har jeg aldri hørt før :fnise:

Men jeg har lagt merke til at stadig fler har adoptert den amerikanske versjonen av uttrykket og sier "tredje hjul", men det heter jo "femte hjul på vogna" på norsk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Nei, bare pass deg. Ryktene om deg kan gå som varmt hvetebrød i tørt gress :laugh::laugh::laugh:

Ja blondiner de har vel ikke alle sauene på plass i skapet ... Har hørt at de ofte går over grøten etter varmt vann. Det er jaggu ofte det er kanel i sekken der gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Askelyste to avganger"

Hm, noe jeg har gått glipp av i nyhetene i det siste? Et nytt ord? Denne sakset jeg fra nyheter på nettet. Det skal nok være avlyste.

Endret av hjertesukka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den der hører nesten hjemme på fb-gruppa "Naken greve jager neger med øks".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, den var nesten så kul som det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Mensenblødninger, mensenkramper, "ikke fått denne månedens mensen" osv. Er det også blitt riktig å skrive pcenladeren, stolenbenet, såpenflaske osv.? :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Mensenblødninger, mensenkramper, "ikke fått denne månedens mensen" osv. Er det også blitt riktig å skrive pcenladeren, stolenbenet, såpenflaske osv.? :sukk:

Bilendørenen - husetnøkkelen ... okk.

Ja jeg har sett det jeg og ...det gjør vondt i øynene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Emera

:hoho:

Jeg ler meg skakk, sitter og leser der nå! Takk for tipset om den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan bøyer man å tøre, som i å våge? Tøre - tør - turde - har turt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Å tørre

tør

turde

har turt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Jeg har observert at dette ordet, i likhet med flere andre, er blitt sagt og skrevet feil. Som jeg har sagt ved flere anledninger, når et ord eller begrep blir brukt på feil måte av tilstrekkelig mange over tilstrekkelig lang tid,blir det feilaktige godtatt som riktig.

Dette er det opprinnelige: å tore (som nå altså kan hete å tørre; for meg er tørre det samme som å tørke)- tør - torde - tort.

Riksmål turde - turt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest AnonymBruker

Jeg har observert at dette ordet, i likhet med flere andre, er blitt sagt og skrevet feil. Som jeg har sagt ved flere anledninger, når et ord eller begrep blir brukt på feil måte av tilstrekkelig mange over tilstrekkelig lang tid,blir det feilaktige godtatt som riktig.

Dette er det opprinnelige: å tore (som nå altså kan hete å tørre; for meg er tørre det samme som å tørke)- tør - torde - tort.

Riksmål turde - turt.

Facepeinters versjon er ikke feil. Begge måter er riktigde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg legger også merke til at det er en del som skriver "herrigud". Det skal da være en "e" ikke en "i" inni det ordet :skravle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å tøre er uansett ikke riktig.

Nope.

Jeg har fått helt skrekk mot dette ordet med årene, og omskriver alltid setninger for å unngå det. Nå kan det kanskje bli en slutt på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg legger også merke til at det er en del som skriver "herrigud". Det skal da være en "e" ikke en "i" inni det ordet :skravle:

Det er noen som skriver "harregud" også. Søkte det opp nå og fikk 85 treff! :gjeiper:

Endret av Pet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Å tøre er uansett ikke riktig.

Jeg leste "tore", ikke "tøre", så der manglet det en "r" ja.:)

Begge bøyningsformene er riktig da, det var det jeg ville frem til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Riksmål turde - turt.

Å tørre som i tørke eksisterer ikke i min dialekt. Så det ville jeg aldri komme på.

Riksmål ... hm.

Jeg tror jeg ville ha gjort det meste for å unngå skriving av dette ordet også - jeg hadde nok brukt våget istedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...