Gjesten Skrevet 6. mai 2010 #1541 Del Skrevet 6. mai 2010 Den der finnes i et utall av forskjellige varianter har jeg sett, lurer på hvor ofte noen får den riktig jeg? Her om dagen så jeg "å kutte alle over de samme kammene". Er det bare jeg som mener at folk mister argumentet sitt litt når de bruker uttrykket så feil? Det er selvfølgelig litt snevert av meg, men sliter med å ta dem seriøst når de bommer så fullstendig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Twink Skrevet 6. mai 2010 #1542 Del Skrevet 6. mai 2010 Hehe jeg er forsåvidt enig, men tror nok folk ikke helt vet hva den riktige versjonen er, fordi det står skrevet overalt på alle mulige forskjellige måter. Kanskje siden den nå er i så mange varianter, folk tror det er greit å bare lage sin egen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 6. mai 2010 #1543 Del Skrevet 6. mai 2010 Hehe jeg er forsåvidt enig, men tror nok folk ikke helt vet hva den riktige versjonen er, fordi det står skrevet overalt på alle mulige forskjellige måter. Kanskje siden den nå er i så mange varianter, folk tror det er greit å bare lage sin egen? Det kan bli mye rart ut av ordtak og uttrykk. For eksempel hørte jeg et menneske si om en enkel oppgave, at det var som å skjære med en kniv i varmt smør . Det ble sagt i fullt alvor. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hjertesukka Skrevet 6. mai 2010 #1544 Del Skrevet 6. mai 2010 Det kan bli mye rart ut av ordtak og uttrykk. For eksempel hørte jeg et menneske si om en enkel oppgave, at det var som å skjære med en kniv i varmt smør . Det ble sagt i fullt alvor. Hvis smør er varmt, så er det antakelig smeltet. Kanskje bedre med en T-ske, da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Xanadus Skrevet 6. mai 2010 #1545 Del Skrevet 6. mai 2010 Jeg blir iritert når folk ikke vet når de skal skrive "et" og "ett". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hinata Skrevet 6. mai 2010 #1546 Del Skrevet 6. mai 2010 (endret) Jeg skrev en oppgave sammen med en som konsekvent skrev ett Forresten så skrives irritert med r'er Endret 6. mai 2010 av Hinata Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Xanadus Skrevet 6. mai 2010 #1547 Del Skrevet 6. mai 2010 (endret) Jeg skrev en oppgave sammen med en som konsekvent skrev ett Forresten så skrives irritert med r'er Mente du at iritert skrives med tre r'er? Da glemte jeg i så fall en r i farta. Takk Endret 6. mai 2010 av Xanadus Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hinata Skrevet 6. mai 2010 #1548 Del Skrevet 6. mai 2010 (endret) Mente du at iritert skrives med tre r'er? Da glemte jeg i så fall en r i farta. Takk hehe, glemte et tall inni der Det skrives altså med 3 r'er totalt Irritert Endret 6. mai 2010 av Hinata Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjesten Skrevet 6. mai 2010 #1549 Del Skrevet 6. mai 2010 (endret) hehe, glemte et tall inni der Det skrives altså med 3 r'er totalt Irritert Mente du at iritert skrives med tre r'er? Da glemte jeg i så fall en r i farta. Takk Siden vi er i rettskrivningstråden må jeg få lov til å ta dere på dette... Det skrives "r-er" ikke "r'er" Endret 6. mai 2010 av Gjesten Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hinata Skrevet 6. mai 2010 #1550 Del Skrevet 6. mai 2010 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jumpforjoy Skrevet 6. mai 2010 #1551 Del Skrevet 6. mai 2010 Apropos tall. Jeg har lært at når man bruker tallene 1-10 i en setning så skal man skrive de med bokstaver. Resten kan man skrive vanlig. Noen som veit om det stemmer? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zess Skrevet 6. mai 2010 #1552 Del Skrevet 6. mai 2010 Apropos tall. Jeg har lært at når man bruker tallene 1-10 i en setning så skal man skrive de med bokstaver. Resten kan man skrive vanlig. Noen som veit om det stemmer? Tror faktisk den offisielle føringen fra Språkrådet er tall opp til tolv (altså etterfulgt av 13), men vet det er mange som omgår dette ettersom elleve ikke er et særlig pent bokstavtall. Så vidt jeg har skjønt er ikke dette en regel, men mer et råd. For eksempel vil det kanskje føles naturlig å gjøre unntak hvis du skal si at barna dine er 17, 14 og 9 år gamle, slik at du ikke blander tall og bokstaver. Runde tall, som femti og hundre er et et annet eksempel. Men generelt: Tall til og med ti bør skrives med bokstaver, ja. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Spinell Skrevet 7. mai 2010 #1553 Del Skrevet 7. mai 2010 Husker ikke om jeg har skrevet det før, men jeg har sett enkelte som har kalt utdrikningslag for utrykningslag Litt søt misforståelse, synes jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pingting Skrevet 7. mai 2010 #1554 Del Skrevet 7. mai 2010 (endret) Er det bare jeg som mener at folk mister argumentet sitt litt når de bruker uttrykket så feil? Det er selvfølgelig litt snevert av meg, men sliter med å ta dem seriøst når de bommer så fullstendig Det er ikke bare deg, nei. Det er virkelig en effektiv måte å ødelegge sitt eget argument på, synes nå jeg. Får ikke inntrykk av at dette er den skarpeste skjea i skuffen... nei, den skarpeste skuffen! Nei, hva var det da? Den mest piggete gaffelen? Den kjempeskuffa kniven? :klø: Endret 7. mai 2010 av Pingting Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mermaid Blues Skrevet 8. mai 2010 #1555 Del Skrevet 8. mai 2010 Det er ikke bare deg, nei. Det er virkelig en effektiv måte å ødelegge sitt eget argument på, synes nå jeg. Får ikke inntrykk av at dette er den skarpeste skjea i skuffen... nei, den skarpeste skuffen! Nei, hva var det da? Den mest piggete gaffelen? Den kjempeskuffa kniven? :klø: Jeg er stor fan av "han er ikke den raskeste kjøpmannen i fyrstikkeska" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjesten Skrevet 8. mai 2010 #1556 Del Skrevet 8. mai 2010 Tror faktisk den offisielle føringen fra Språkrådet er tall opp til tolv (altså etterfulgt av 13), men vet det er mange som omgår dette ettersom elleve ikke er et særlig pent bokstavtall. Så vidt jeg har skjønt er ikke dette en regel, men mer et råd. For eksempel vil det kanskje føles naturlig å gjøre unntak hvis du skal si at barna dine er 17, 14 og 9 år gamle, slik at du ikke blander tall og bokstaver. Runde tall, som femti og hundre er et et annet eksempel. Men generelt: Tall til og med ti bør skrives med bokstaver, ja. Jeg har også lært tolv Og som du sier, så skal man helst ikke blande tall og bokstaver, så hvis du skriver "30", bør du skrive lave tall også med tall. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 8. mai 2010 #1557 Del Skrevet 8. mai 2010 Irriterer meg at det er så mange som skriver "øyer" eller "øyner". Er det så vanskelig å skrive "øyne"? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Spinell Skrevet 8. mai 2010 #1558 Del Skrevet 8. mai 2010 Irriterer meg at det er så mange som skriver "øyer" eller "øyner". Er det så vanskelig å skrive "øyne"? Enig! Andre grøssefeil er klærna/klæra og tærna/tæra istedenfor klærne og tærne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pet Skrevet 8. mai 2010 #1559 Del Skrevet 8. mai 2010 Det kan bli mye rart ut av ordtak og uttrykk. For eksempel hørte jeg et menneske si om en enkel oppgave, at det var som å skjære med en kniv i varmt smør . Det ble sagt i fullt alvor. Hva med å føle seg som femtemann på hjulet, da? Klarer ikke helt å forestille meg følelsen, men hvorfor skal alle disse menneskene trykke seg sammen på et hjul? :klø: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ego Skrevet 8. mai 2010 #1560 Del Skrevet 8. mai 2010 Misbruk av ordtak burde så absolutt hatt sin egen tråd!! Men hva vet vel jeg.. en blondine er vel ikke akkurat "den smarteste kniven i skuffen" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå