Gå til innhold

Den store rettskrivningstråden

Fat Sally Lee

Anbefalte innlegg

Jeg får akutt klamydia når jeg ser aksent brukt som apostrof, f.eks. i filmtitler/sangtitler på engelsk: "The Devil`s own". Det skal være "The Devil's own".

Aksent er et tegn som brukes for å forklare trykk, enten gravis: ` eller akutt aksent: ´

Regnskapsføreren heter André og regnskapet hans er à jour.

Apostrof brukes generelt lite på norsk, stort sett kun i eieform (genitiv) når substantivet slutter på -s, -x eller -z. F.eks. "Dette er Johannes' bil".

En annen ting jeg finner enormt irriterende er bruk av sms-språk, klarer faktisk ikke å ta brukere som skriver på sms-språk seriøst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Fortsetter under...

Jeg kom over denne artikkelen. SadoMACHOSISME faktisk.

Er det bare meg som synes det er j*vlig flaut når et såpass seriøst medium som en nettavis driter seg så innmari ut? Det er ikke bare en enkelt skriveleif heller, det er gjennomgående feilskrevet. Elin Reitan, skam deg!

Endret av Jumpforjoy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Er det bare meg som synes det er j*vlig flaut når et såpass seriøst medium som en nettavis driter seg så innmari ut? Det er ikke bare en enkelt skriveleif heller, det er gjennomgående feilskrevet. Elin Reitan, skam deg!

Enig med deg angående sadomasochisme, men SKRIVELEIF irriterer vettet av meg. Det uttrykket er så utbrukt, ikke morsomt i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje har noen nevnt dette før, men jeg orket ikke lese igjennom alle 77 trådsidene. ;)

Jeg ser at ordet "gynokolog" blir brukt mer og mer.

Endret av Emera
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Jeg har observert "mopydelig" flere ganger her (motbydelig).

"Omffatende".

Husker ikke i hvilke fora, men det spiller ingen rolle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke så mange skrivefeil som irriterer meg i grunnen. Vi har vel alle våre greier. Men jeg biter meg merke i feil som brer om seg og nærmest blir "mote" i perioder. Nå, for eksempel, har jeg vanskelig for å skjønne hvorfor det er blitt så innmari pop å skrive "ett" hele tiden, når det jo i de aller fleste tilfeller skal være "et".

People, when in doubt: Gå for "et".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har sannsynligvis allerede sagt det, men det heter ikke armer med mindre man snakker om en faktisk arm av kjøtt og blod. Du vil ikke at genseren din skal ha armer, det ville vært ganske ekkelt og skummelt.

En genser har ermer, i entall snakker man om et erme, ermet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Fra dagbladet.no:

"-Det er lett, lett, sier Higgins, når «forretningsmennene» lurer på hvordan han skal klare å feike nederlag.

Jeg ser støtt og stadig latterlige skrivefeil i aviser, både på nett og på papir.

Er rettskriving i det hele tatt et tema på journalistutdanningen?

Spesiellt det å bruke kilder på engelsk virker til å være et stort problem for mange journalister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er rettskriving i det hele tatt et tema på journalistutdanningen?

Spesiellt det å bruke kilder på engelsk virker til å være et stort problem for mange journalister.

"Spesielt", heter det. Pirk. Fnis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare meg som synes det er j*vlig flaut når et såpass seriøst medium som en nettavis driter seg så innmari ut? [...]

Ja, de burde piskes! :fnise:

Er ellers enig med Bella om at ved å bruke uttrykket skriveleif sendes sterke signal til omverdenen om at utgyteren lider av kraftig krympet intelligenskvotient, og derfor åpenbart ser opp til, og hermer etter alle de øvrige lavpannede skriveleif-misbrukerne. Hva er egentlig i veien med skrevefeil? :twisted:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Ja, de burde piskes! :fnise:

Er ellers enig med Bella om at ved å bruke uttrykket skriveleif sendes sterke signal til omverdenen om at utgyteren lider av kraftig krympet intelligenskvotient, og derfor åpenbart ser opp til, og hermer etter alle de øvrige lavpannede skriveleif-misbrukerne. Hva er egentlig i veien med skrevefeil? :twisted:

Haha, det er sikrest å skreve på riktig måte så man ikke ødelegger seg :ler: .

Ellers ble jeg inspirert til å nevne et annet ord som forekommer hyppig her, nemlig "ståa". Det ser ut til at folk tror det skal skrives sånn, ettersom de ikke setter ordet i anførselstegn. Det er et nynorsk ord, hunkjønn: stode i ubestemt form, stoda i bestemt form.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan forsikre deg om at jeg har mer enn nok iq. Ei heller bruker jeg uttrykket fordi noen jeg ser opp til bruker det. Sau er kanskje det siste jeg er.

Forøvrig liker jeg uttrykket. Det er supersøtt, og jeg kommer aldri i verden til å slutte å bruke det fordi noen her ikke liker det. Det ville i hvert fall være å sende signaler om at man "lider av kraftig krympet intelligenskvotient"...

Endret av Jumpforjoy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, nå synes jeg denne tråden har nerda seg over til Finn-Erik Vinje-land. I mine øyne er det stor forskjell på å skrive dårlig norsk og på å leke seg med slanguttrykk og engelske lånord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Jeg har flere ganger observert sikkelig - sjikkeli. Det første står flere steder i et innlegg på samlivsforumet nå, det andre under Ris, ros, tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tråden på Ris & Ros forumet er det nok skrevet med vilje, litt sånn spøkefullt? Ikke at det er riktig av den grunn... :gjeiper:

Kjenner jeg blir skikkelig språkforvirra av å lese forum som eneste norske lesestoff over lengre periode, har helt glemt hvilken som er den riktige versjonen av å skjære (?) alle under en kam. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest AnonymBruker

I tråden på Ris & Ros forumet er det nok skrevet med vilje, litt sånn spøkefullt? Ikke at det er riktig av den grunn... :gjeiper:

Kjenner jeg blir skikkelig språkforvirra av å lese forum som eneste norske lesestoff over lengre periode, har helt glemt hvilken som er den riktige versjonen av å skjære (?) alle under en kam. :fnise:

Å skjære alle over én kam... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å skjære alle over én kam... :)

:fnise: Her om dagen var det en på forumet her som prøvde seg med "å gre alle under en kam". Det krevde MYE av meg å ikke kommentere det :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:fnise: Her om dagen var det en på forumet her som prøvde seg med "å gre alle under en kam". Det krevde MYE av meg å ikke kommentere det :sjenert:

Den der finnes i et utall av forskjellige varianter har jeg sett, lurer på hvor ofte noen får den riktig jeg? ;) Her om dagen så jeg "å kutte alle over de samme kammene".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...