Gå til innhold

Den store rettskrivningstråden

Fremhevede innlegg

Skrevet
Like ille som når det ikke er mellomrom i det hele tatt.Sånn som dette,liksom.

Jaa! :kjefte:

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Han mener bestemt at behandlingen har hjelpet han.
fra VG. Vet ikke om jeg skal le eller gråte. Er det noen der som leser korrektur på nettavisen i det hele tatt?
Skrevet

Her på kg så jeg ordet "dameku." Det blir vel strengt tatt smør på flesk?

Skrevet
Her på kg så jeg ordet "dameku." Det blir vel strengt tatt smør på flesk?

DAMEKU!! :skratte: Har aldri hørt ordet, men jeg fikk meg en god latter! :skratte: Smør på flesk, ja! Da heter vel en ku som ikke har fått kalv FRØKENKU! :ler:

Gjest Eurodice
Skrevet

Jeg har sett flere tilfeller av "sjernert" på diverse fora her. Det kan vel ikke alltid være snakk om feilskriving.

Skrevet

Jeg har nok en gang sett at noen har brukt ordet "forsovet" når de egentlig mener "for så vidt". Det er helt ubegripelig for meg at det går an.

Skrevet

Jeg har lenge lurt på hva en 3D-mølle er, jeg trodde det var noe nytt og skikkelig fancy på treningssenteret. Før det plutselig slo meg at de snakker om tredemølle.

Gjest Alhelí
Skrevet
Jeg har lenge lurt på hva en 3D-mølle er, jeg trodde det var noe nytt og skikkelig fancy på treningssenteret. Før det plutselig slo meg at de snakker om tredemølle.

:hoho:

Gjest Eurodice
Skrevet

3D-mølle 4 U :ler: .

Gjest Spinell
Skrevet
3D-mølle 4 U :ler: .

:fnise:

Jeg lurer på om det er særlig 5i9nt å løpe på 3D-mølle ;)

Skrevet
DAMEKU!! :skratte: Har aldri hørt ordet, men jeg fikk meg en god latter! :skratte: Smør på flesk, ja! Da heter vel en ku som ikke har fått kalv FRØKENKU! :ler:

Mnei, hun kalles vel mø? :nigo:

Skrevet

Ja, i dag er til og med printerne bevæpnet med luftgevær :fnise:

Gjest Bloodless
Skrevet

Det er sikkert noen som har nevnt det allerede, men jeg er så lei av at folk skriver triologi. Ser det overalt.

Gjest jonas g støre
Skrevet

Har irritert meg sånn over tittelen på Jonas Gahr Støres bok "Å gjøre en forskjell" siden den kom ut!

Det heter da virkelig ikke "å gjøre en forskjell" på norsk?? Tittelen må være en direkte oversettelse av det engelske "make a difference", mener nå jeg.

På norsk heter det da vitterlig "å utgjøre en forskjell"!

"Å gjøre forskjell på.." brukes også på norsk, men det betyr jo noe helt annet enn det Støre var ute etter.

Er Støres tittel slett norsk eller tar jeg feil?

Gjest Eurodice
Skrevet
Har irritert meg sånn over tittelen på Jonas Gahr Støres bok "Å gjøre en forskjell" siden den kom ut!

Det heter da virkelig ikke "å gjøre en forskjell" på norsk?? Tittelen må være en direkte oversettelse av det engelske "make a difference", mener nå jeg.

"Å gjøre forskjell på.." brukes også på norsk, men det betyr jo noe helt annet enn det Støre var ute etter.

Jeg er enig med deg.

Skrevet

Det hørtes tusen ganger verre ut med å "utgjøre" en forskjell... I dette tilfellet kan man ikke si at et menneske "utgjør" en forskjell.

Nei, jeg synes tittelen høres helt logisk ut!

Gjest Eurodice
Skrevet

Hvorfor skriver så mange "komfertabel(t)? De sier sikkert ikke "komfert" om substantivet, som altså er "komfort". Adjektivet er "komfortabel".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...