Gjest Alhelí Skrevet 23. januar 2010 #1401 Del Skrevet 23. januar 2010 På dagbladet.no (eller var det vg.no) kunne vi i dag lese om en baby på to år. Baby = spedbarn Spedbarn = barn under ett år Barn under ett år = yngre enn to år. Barn på to år = en unge, et barn etc. Vil du si at et spedbarn er et barn under ett år? Er en ti måneder gammel baby et spedbarn? Med spedbarn forstår jeg en yngre baby, vil si at en baby slutter å være spedbarn rundt 4-5 måneder... I mitt hode. Mao, baby og spedbarn er ikke for meg det samme. Et spedbarn er en baby, men en baby er ikke nødvendigvis et spedbarn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
The Kitten Skrevet 23. januar 2010 #1402 Del Skrevet 23. januar 2010 Vil du si at et spedbarn er et barn under ett år? Er en ti måneder gammel baby et spedbarn? Med spedbarn forstår jeg en yngre baby, vil si at en baby slutter å være spedbarn rundt 4-5 måneder... I mitt hode. Mao, baby og spedbarn er ikke for meg det samme. Et spedbarn er en baby, men en baby er ikke nødvendigvis et spedbarn. Ja, et spedbarn er et barn under ett år. I hvert fall ifølge ordboken Så ja, en ti måneder gammel baby er et spedbarn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 23. januar 2010 #1403 Del Skrevet 23. januar 2010 Baby og spedbarn er akkurat det same, altså ein unge på under 12 mnd. Nokon opererar t.o.m med definisjonen under 24 mnd. Uansett er baby berre det engelske ordet for spedbarn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hinata Skrevet 23. januar 2010 #1404 Del Skrevet 23. januar 2010 Er det flere enn meg som irriterer seg over reklame som har åpenbare særskrivingsfeil? Slik som JANUAR SALG Det brenner i øynene mine Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
angkortom Skrevet 23. januar 2010 #1405 Del Skrevet 23. januar 2010 (endret) Jeg skrev et a4-ark fullt av eksempler på feilskriving, men det finner jeg ikke. Så jeg får ta noe etter hukommelsen :-). Meg og sjærsten (har kranglet, for eksempel). Skriftlig heter det jeg og kjæresten. Stille spørsmålstegn. Man stiller et spørsmål, og setter spørsmålstegn. Så er det dette evinnelige både - men (også), som florerer muntlig som skriftlig. Det heter "både - og", og "ikke bare - men også". Jvfr. tysk, nicht nur - sondern auch. Jeg kommer ikke på mer i farten, men hvis jeg finner arket jeg skrev, lover jeg å komme sterkt tilbake, hehe. PS. jaffal, vaffal, trossalt - i alle fall, i hvert fall, tross alt.Det heter "Kjæresten og jeg". Endret 23. januar 2010 av angkortom Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
angkortom Skrevet 23. januar 2010 #1406 Del Skrevet 23. januar 2010 Hvorfor skriver kvinner kukk når de mener kuk. Jeg har nå begynt å skrive fite, i likestillingens navn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Alhelí Skrevet 23. januar 2010 #1407 Del Skrevet 23. januar 2010 Ja, et spedbarn er et barn under ett år. I hvert fall ifølge ordboken Så ja, en ti måneder gammel baby er et spedbarn. Aha, ok. Da er det bare noe jeg føler, da. Hvorfor skriver kvinner kukk når de mener kuk. Jeg har nå begynt å skrive fite, i likestillingens navn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 23. januar 2010 #1408 Del Skrevet 23. januar 2010 Hvorfor skriver kvinner kukk når de mener kuk. Jeg har nå begynt å skrive fite, i likestillingens navn. Begge skrivemåter er riktig, tenk . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 24. januar 2010 #1409 Del Skrevet 24. januar 2010 Når det gjelder "i alle fall", er ikke "iallfall" det korrekte? Det høres litt rart ut, men jeg mener det var snakk om dette. Mulig det er valgfritt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Miam Skrevet 24. januar 2010 #1410 Del Skrevet 24. januar 2010 Kan man skrive "i allefall"? Det er det jeg gjør, nemlig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Alhelí Skrevet 24. januar 2010 #1411 Del Skrevet 24. januar 2010 Tror knapt jeg bruker noen former av i alle fall. Hvis jeg skribler litt, ser jeg at jeg antagelig ville skrevet i alle fall. Men jeg insisterer på å skrive i hvertfall. Det har jeg alltid gjort, og det kommer jeg til å fortsette med! Og så skriver jeg (Men mener å ha lest at man enten må skrive i hvert fall, eller ihvertfall...) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Alhelí Skrevet 24. januar 2010 #1412 Del Skrevet 24. januar 2010 Det heter "Kjæresten og jeg". Det er ikke feil språklig sett å skrive jeg og kjæresten. At man nevner andre før man nevner seg selv, har med uskrevne høflighetsregler å gjøre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
The Kitten Skrevet 24. januar 2010 #1413 Del Skrevet 24. januar 2010 Kan man skrive "i allefall"? Det er det jeg gjør, nemlig Det heter "i alle fall" eller "iallfall." Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
The Kitten Skrevet 24. januar 2010 #1414 Del Skrevet 24. januar 2010 Hvorfor skriver kvinner kukk når de mener kuk. Jeg har nå begynt å skrive fite, i likestillingens navn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 24. januar 2010 #1415 Del Skrevet 24. januar 2010 Det heter "i alle fall" eller "iallfall." Jeg har lagt merke til at i teksting av TV-programmer, filmer etc. så bruker de "iallfall". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Diane Skrevet 25. januar 2010 #1416 Del Skrevet 25. januar 2010 Ok, dette står høyest på lista: Folk som ikke forstår at det skrives iallfall eller i alle fall. Ja, det er valgfritt. Man skal bruke ett eller tre tegn, ikke to eller fem. Altså: Kom hit! / !!! Feil bruk av å! Å er infinitivsmerket. Det skal aldri brukes foran verb som er i presens, preteritum, perfektum eller lignende. Orddelingsfeil. Har sikkert en hel haug andre ting, men dette var det som slo meg. Jeg vet forresten at jeg ikke skriver perfekt selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
The Kitten Skrevet 25. januar 2010 #1417 Del Skrevet 25. januar 2010 Jeg har lagt merke til at i teksting av TV-programmer, filmer etc. så bruker de "iallfall". Begge deler er riktig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Alhelí Skrevet 25. januar 2010 #1418 Del Skrevet 25. januar 2010 Ok, dette står høyest på lista: Folk som ikke forstår at det skrives iallfall eller i alle fall. Ja, det er valgfritt. Man skal bruke ett eller tre tegn, ikke to eller fem. Altså: Kom hit! / !!! Feil bruk av å! Å er infinitivsmerket. Det skal aldri brukes foran verb som er i presens, preteritum, perfektum eller lignende. Orddelingsfeil. Har sikkert en hel haug andre ting, men dette var det som slo meg. Jeg vet forresten at jeg ikke skriver perfekt selv. Vi må vel venne oss til at det ikke heter orddelingsfeil, men særskrivingsfeil, jmfr Wikipedia. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zzyzx Skrevet 25. januar 2010 #1419 Del Skrevet 25. januar 2010 Orddelingsfeil: Kjøl- eskap Særskriving: Kjøle skap Orddeling er altså det man foretar på slutten av en linje når det ikke er plass til hele ordet på samme linje. Orddelingsfeil er langt fra så vanlig som særskriving. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 25. januar 2010 #1420 Del Skrevet 25. januar 2010 Ikke akkurat en skrivefeil, men ville ikke ta det i en egen tråd. Fant en tråd inne på samlivsforumet med en antagelig utilsiktet morsom tittel: "Så har han runka igjen - nå er begeret fullt". Beklager hvis du leser dette, TS, jeg gjør ikke narr, altså! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå