Gå til innhold

Den store rettskrivningstråden

Fremhevede innlegg

Skrevet

nå skal jeg på chino og chøpe chøttpølse så skal jeg hjem på chøkkenet og lage chøttpølse,chønt dere det!!!dere som snakker sånn høres ut som småunger som ikke har lært å prate!!!!stopp!

Videoannonse
Annonse
Gjest Alhelí
Skrevet
nå skal jeg på chino og chøpe chøttpølse så skal jeg hjem på chøkkenet og lage chøttpølse,chønt dere det!!!dere som snakker sånn høres ut som småunger som ikke har lært å prate!!!!stopp!

Det er vel også tilfellet, for å sette det litt på spissen? Jeg har i hvertfall ikke hørt noen på min alder snakke sånn.

Jeg tror de færreste over 25 har denne talefeilen, denne sykdommen rammer nok mest unger, tenåringer og folk som så vidt har passert tyve...

(Nå er det selvfølgelig meningen at man skal tro at jeg er 26 selv... :fnise: )

Skrevet

Overskrift på Dagbladet nå nettopp:

"I dag avgjøres det hvem som for OL i 2016"

:frustrert:

Skrevet
Jeg lurer på hvordan det er mulig å skrive "demmes" eller "dems" om "deres".

Og så forstår jeg meg ikke på de som klarer å skrive "hvordan mobil har du?"

Det gjør nesten vondt å lese slikt.

Demses er også observert. Folk er sprø.

Gjest Spinell
Skrevet

På tide å trekke denne tråden oppover igjen :)

Dagens bidrag fra meg: det heter ikke tungvindt eller tungvind, det heter tungvint eller tungvinn!

Gjest Spinell
Skrevet

Det heter forresten ikke evenukk, heller.

Det heter evnukk.

Gjest Gjest_Ellen_*
Skrevet

Stor bokstav når språk nevnes (type Jeg er god i Engelsk eller Hva heter dette på Fransk?) er feil.

Stor bokstav i hvert ord i en overskrift (type Denne Anbefales Virkelig!) er også feil.

Begge deler ser ut til å være importert fra engelsk, og blir kanskje standard i norsk språk i en fjern fremtid. Men per i dag er det ikke god norsk, og det skjærer meg i øynene. Usj.

Gjest Eurodice
Skrevet (endret)

På en datingside (jada, jeg er på søken etter min soulmate, enda jeg er "godt voksen" :flau:) leser jeg om en som forteller at han er "loggostikksjef". Må være pinlig ikke å kunne vite den riktige betegnelsen for en tittel.

Riktig: logistikk

Endret av Belladonna
Gjest Spinell
Skrevet
På en datingside (jada, jeg er på søken etter min soulmate, enda jeg er "godt voksen" :flau:) leser jeg om en som forteller at han er "loggostikksjef". Må være pinlig ikke å kunne vite den riktige betegnelsen for en tittel.

:fnise:

Jeg ville antatt at dette er en kar som utgir seg for å være noe annet enn han egentlig er.

...Eh, ved nærmere ettertanke; det gjør han jo. Loggostikksjef er det vel ingen i hele verden som er... Det jeg mener er at han trolig ikke er logistikksjef, heller.

Skrevet

Leste om en som ikke ville bli komprimert :skratte: Den syns jeg jo bare var morsom. Antar at han mente kompromitert ut i fra konteksten.

Ellers synes jeg det er mye tragisk språkbruk i det store og hele her inne. Det er så mange innlegg som virker som de er skrevet av "fjortiser", uten at jeg har noe i mot denne kategorien av menneskeheten forøvrig, og det tar bort mye av interessen i en diskusjon for min del fordi det blir anstrengende å lese.

Lærer ikke unger i dag riktig setningsoppbygging på skolen? Eller rettskriving, eller at man ikke skriver som man snakker?

Gjest En annen gjest
Skrevet
Leste om en som ikke ville bli komprimert :skratte: Den syns jeg jo bare var morsom. Antar at han mente kompromitert ut i fra konteksten.

Ellers synes jeg det er mye tragisk språkbruk i det store og hele her inne. Det er så mange innlegg som virker som de er skrevet av "fjortiser", uten at jeg har noe i mot denne kategorien av menneskeheten forøvrig, og det tar bort mye av interessen i en diskusjon for min del fordi det blir anstrengende å lese.

Lærer ikke unger i dag riktig setningsoppbygging på skolen? Eller rettskriving, eller at man ikke skriver som man snakker?

Kremt... Det heter kompromittert.

Gjest Alhelí
Skrevet

...og jeg fikk en henvendelse fra en som var "livakt"... :fnise:

Skrevet

...og jeg fikk en henvendelse fra en som var "livakt"... :fnise:

:fnise: Er han da en del av naturoppsynet? Med den tittelen passer han vel på ei li.

Idag har jeg lest flere innlegg av ei som tok eksamen som prevantist. Jeg tror hun mente privatist.

Skrevet
[...] Idag har jeg lest flere innlegg av ei som tok eksamen som prevantist. Jeg tror hun mente privatist.

Ikke nødvendigvis... - Hun kan ha vært russ. :fnise:

Gjest Gjest_Teddy_*
Skrevet

Det korrekte uttrykket er "å skjære alle over en kam". Det kommer fra klippeteknikken til frisører, hvor de drar en kam gjennom håret, avgjør hvor langt håret skal være, og klipper av det som stikker ut.

Å skjære noen under en kam resulterer i en ujevn hårklipp, og kammen vil bare være i veien og gjøre alt mer vanskelig.

Å dra noen under en kam har ingen praktisk funksjon, annet enn at de kan se på kammen når de blir dradd rundt.

Å dra noen over en kam vil ødelegge kammen.

Å gre noen under en kam resulterer i glatt og pent hår, men det har ingen relevanse til uttrykket.

Å gre noen over en kam er lite hensiktsmessig, og krever to kammer. Én som vedkommende kan stå på, og én for å kjemme håret.

Skrevet

Skriveleif er ordenes svar på gråmelert hamburgerdressingflekket trygdebunad, fett hår, frittgående hengepatter og rullingsbrune fingre... :opplyser:

Skrevet
Skriveleif er ordenes svar på gråmelert hamburgerdressingflekket trygdebunad, fett hår, frittgående hengepatter og rullingsbrune fingre... :opplyser:

???????????????

Gjest Eurodice
Skrevet

Nå leste jeg nettopp et merkelig ord i et innlegg i singelforumet, "sergjøst". Jeg antar det menes "seriøst" :fnise:

Skrevet
Nå leste jeg nettopp et merkelig ord i et innlegg i singelforumet, "sergjøst". Jeg antar det menes "seriøst" :fnise:

Kanskje h*n uttaler det på samme måte som h*n skriver det? :biggrin:

Det lurer jeg også på om de gjør de som skriver høffelig,sakelig og festelig. :klø:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...