Gå til innhold

Den store rettskrivningstråden

Fremhevede innlegg

Skrevet
Jeg irriterer meg grønn over at mange ikke vet forskjellen på sliten og slitt. I Dagbladet fra i går leser jeg "Den slitne fengselscella...". I en annen publikasjon "Mannen har på seg en sliten frakk...".

Bare levende vesener kan bli slitne. Alt annet blir slitt.

Du har en bemerkelsesverdig evne til å irritere deg over språkbruk som faktisk er helt gangbar! En sjelden gang tar du direkte feil, men stort sett dreier det seg om en manglende evne til å se på språket som noe levende.

"2 ( dial., folk.) (ut)slitt; nedslitt: en sliten motor"

Men når det er sagt, vil jeg gjerne understreke at du stort sett er helt uovertruffen, altså! :D

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det noen som skal se filmen "Rotte netter"? Det er slik det skrives på filmplakaten. (Det skal skrives som ett ord.)

Skrevet
Er det noen som skal se filmen "Rotte netter"? Det er slik det skrives på filmplakaten. (Det skal skrives som ett ord.)

Jeg hadde tenkt å se den, men nå merker jeg at språknazien i meg ble meget motvillig...

Skrevet

Kan jeg skrive:

" Arbeidet mitt bestod av å lede en gruppe forsamling..

Heter det " jeg synes eller jeg syntes" ?

Heter det spesiellt eller spesielt?

- Jeg synes det er spesiellt morsomt å....

Gjest Eurodice
Skrevet
Kan jeg skrive:

" Arbeidet mitt bestod av å lede en gruppe forsamling..

Heter det " jeg synes eller jeg syntes" ?

Heter det spesiellt eller spesielt?

- Jeg synes det er spesiellt morsomt å....

1. ... bestod i å lede ...

2. Begge deler er riktig. Det heter "synes" i presens, "syntes" i preteritum

3. Spesielt

Skrevet

Er det ikke litt smør på flesk med "gruppe forsamling"?

Skrevet
Er det ikke litt smør på flesk med "gruppe forsamling"?

Jo, kanskje- skulle hatt meg noen timer med rettskriving:)

Skrevet

Blir dette riktig?

Å arbeide med barn faller naturlig for meg. Liker å være ute å leke sammen med dem, ta de med på turer og la dem oppleve verden rundt seg. Gjennom regn, musikk, dans, litteratur, forming og fysisk aktivitet kan vi lære mye spennende.

Har ekstra kompetanse på mennesker med autisme

kan det skrives slik?

Gjest Eurodice
Skrevet
Blir dette riktig?

Å arbeide med barn faller naturlig for meg. Liker å være ute å leke sammen med dem, ta de med på turer og la dem oppleve verden rundt seg. Gjennom regn, musikk, dans, litteratur, forming og fysisk aktivitet kan vi lære mye spennende.

kan det skrives slik?

Det er bra dette her, da. Litt pirk. Det bør være subjekt i en setning. Eks. "Jeg liker å være ute ..."

Neste setning: ta dem med på turer ...

Jeg har ekstra kompetanse ...

Skrevet
Det er bra dette her, da. Litt pirk. Det bør være subjekt i en setning. Eks. "Jeg liker å være ute ..."

Neste setning: ta dem med på turer ...

Jeg har ekstra kompetanse ...

Takk Belladonna, holder på med søknader for tiden og de må være prikkfri.

Skrevet
Blir dette riktig?

kan det skrives slik?

Det burde vel strengt tatt være et komma i første setning, men litt usikker iom at den er så kort... Kan løses ved å skrive: Det faller naturlig for meg å være sammen med barn. JEG liker å være ute OG leke sammen med barn, ta DEM med på turer og la dem oppleve... Ville jeg nok skrevet, hvis jeg skulle holdt meg tett opp til originalteksten. :)

Skrevet
Det burde vel strengt tatt være et komma i første setning, men litt usikker iom at den er så kort... Kan løses ved å skrive: Det faller naturlig for meg å være sammen med barn. JEG liker å være ute OG leke sammen med barn, ta DEM med på turer og la dem oppleve... Ville jeg nok skrevet, hvis jeg skulle holdt meg tett opp til originalteksten. :)

:) Takk for hjelp.

:) :) :)

Gjest Eurodice
Skrevet (endret)

Her var jeg litt usikker på og/å. Man kan tenke på denne måten: Jeg liker å være ute for å leke ...

Jeg heller nok til OG her. Jeg liker å være ute, og (jeg liker å) leke.

Endret av Belladonna
Skrevet
Her var jeg litt usikker på og/å. Man kan tenke på denne måten: Jeg liker å være ute for å leke ...

Nja, jeg føler definitivt at her sier man "Jeg liker å VÆRE UTE OG LEKE". :)

"Jeg liker å være ute for å leke sammen med barn" høres litt rart ut.

Skrevet

Jeg lurer på en ting. Når man skriver et ord som man må dele med bindestrek, hvor skal streken da stå? På slutten av linjen ved det ordet man deler, eller på begynnelsen av neste linje?

Skrevet

Jeg leste om en som bor i blåkk. :opplyser:

Skrevet
Jeg lurer på en ting. Når man skriver et ord som man må dele med bindestrek, hvor skal streken da stå? På slutten av linjen ved det ordet man deler, eller på begynnelsen av neste linje?

På slutten av linjen, vil jeg si. Hvis du har teksten blokkjustert, vil bindestreket automatisk plasseres på slutten av linjen.

Men de færræste ord man dele med bindestrek. ;)

Skrevet

Et lite hjertesukk fra meg sånn utpå kvelden:

Jeg var akkurat innom Facebook. Over halvparten av statusoppdateringene der inneholder enten særskrivingsfeil, eller feil bruk av og/ å. (F.eks. er det en som skriver at han har "vært å fisket i dag".) Ordet "ett" når det skal stå "et" blir også mer og mer populært. :(

Det verste er at mange av disse syndene begås av gamle klassekamerater som jeg VET hadde veldig gode karakterer på skolen! Hva er det som skjer? Har de sluttet å bry seg?

Skrevet
Det verste er at mange av disse syndene begås av gamle klassekamerater som jeg VET hadde veldig gode karakterer på skolen!

Kanskje læreren var dårlig i rettskriving selv... :sjenert:

Skrevet

FORDE!!!

Det er fint at mange har fått det inn i skallen at "de" som i "de eplene" skrives med e og ikke med i, men hvordan i alle dager dro de den feilslutningen at FORDI også skrives med e?

Åhh... blir så lei meg når jeg ser slikt :(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...