Gå til innhold

Den store rettskrivningstråden

Fat Sally Lee

Anbefalte innlegg

Ja, det er helt sikkert en skrivefeil. Men si meg, er riksmål et godkjent skriftspråk? Sikkert et helt idiotisk spørsmål, men er veldig uvitende her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest antigartner

Riksmål er ikke et av de offisielle språkene i Norge, og rene riksmålsformer kan derfor ikke benyttes i offentlige dokumenter. Det undervises heller ikke i riksmål i skolen. Mediene (unntatt NRK, som er statlig), kan selv velge, og det kan privatpersoner også. Enkelte aviser, som Aftenposten, følger riksmålsnormene, men ikke så rendyrket som tidligere. Former som efter (og spebarn :) ) er rene riksmålsformer.

I mange tilfeller overlapper konservative bokmålsformer og riksmål hverandre.

Endret av antigartner
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest antigartner

På bryllupsforumet er det talløse bordplasseringsdiskusjoner (er det ok eller ikke å "splitte" par ved middagsbordet osv). Det er ikke så rent få som sier at de og kjæresten satt ovenfor hverandre.

Godt gjort egentlig, at begge sitter ovenfor den andre. :lur:

Når noen sitter vendt mot hverandre heter det overfor, ikke ovenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice
På bryllupsforumet er det talløse bordplasseringsdiskusjoner (er det ok eller ikke å "splitte" par ved middagsbordet osv). Det er ikke så rent få som sier at de og kjæresten satt ovenfor hverandre.

Godt gjort egentlig, at begge sitter ovenfor den andre. :lur:

Når noen sitter vendt mot hverandre heter det overfor, ikke ovenfor.

Haha. jeg har akkurat lest om bordplassering, jeg også. Her er noen par heldige og får sitte samme bord, mens andre blir splittet og må sitte bord sammen med andre. Festlige bryllupsfeiringer det, sikkert :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Eurodice
Mange som sliter med enda/ennå også.

"Enda/ennå" er problematisk for veldig mange. "Enda" er først og fremst et gradsadverb, men kan også bruker som tidsadverb. "Ennå" er bare tidsadverb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest :-)

Noen som har sett VG nett i dag?

"Holdt fanget i fem måneder, før Clinton fikk de fri"

Det heter da "dem". Huff!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest antigartner
My bad, men er det ikke mer korrekt å bruke hjerteinfarkt?

Jeg er enig med deg, og mistenker at setningen du opprinnelig siterte er direkte oversatt fra engelsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blanding av fryst og frosne.

Det ene er et verb, det andre et adjektiv. Merkelig at man i Norge blander disse to så ofte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg irriterer meg aldri over skrivefeil, men blir fort sliten av sånne folk som pirker på andre sine skrivefeil. egentlig blir jeg sliten av folk som pirker på sine egne også, som skriver noe som er fullt forståelig selv om det er en liten feil, men så skriver de ordet på nytt igjen for å rette det. men det er litt søtt også, på en måte, fordi det er så unødvendig og meningsløst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg irriterer meg aldri over skrivefeil, men blir fort sliten av sånne folk som pirker på andre sine skrivefeil. egentlig blir jeg sliten av folk som pirker på sine egne også, som skriver noe som er fullt forståelig selv om det er en liten feil, men så skriver de ordet på nytt igjen for å rette det. men det er litt søtt også, på en måte, fordi det er så unødvendig og meningsløst.

Slike skrivefeil som at du ikke bruker forbokstav?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alhelí

Unødvendig og meningsløst å skrive korrekt? Uenig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sliten faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest antigartner

Opp med hånda den som ikke har sett en bokserie bestående av tre bøker omtalt som en "triologi".

Det heter trilogi. (Altså bare en o i dette ordet.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest antigartner
Nå kjente jeg at jeg ble litt irritert bare av tanken på "triologi".

Det klør i irritasjonssenteret mitt, også. Det var muligens slemt å spre irritasjonen, men jeg klarte ikke å la være :hallo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...