Mamma1 Skrevet 7. august 2009 #1081 Del Skrevet 7. august 2009 Ja, det er helt sikkert en skrivefeil. Men si meg, er riksmål et godkjent skriftspråk? Sikkert et helt idiotisk spørsmål, men er veldig uvitende her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest antigartner Skrevet 7. august 2009 #1082 Del Skrevet 7. august 2009 (endret) Riksmål er ikke et av de offisielle språkene i Norge, og rene riksmålsformer kan derfor ikke benyttes i offentlige dokumenter. Det undervises heller ikke i riksmål i skolen. Mediene (unntatt NRK, som er statlig), kan selv velge, og det kan privatpersoner også. Enkelte aviser, som Aftenposten, følger riksmålsnormene, men ikke så rendyrket som tidligere. Former som efter (og spebarn ) er rene riksmålsformer. I mange tilfeller overlapper konservative bokmålsformer og riksmål hverandre. Endret 7. august 2009 av antigartner Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamma1 Skrevet 7. august 2009 #1083 Del Skrevet 7. august 2009 Ok, tusen takk for svar. Jeg burde vel kunne det med et grunnfag i norsk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest antigartner Skrevet 7. august 2009 #1084 Del Skrevet 7. august 2009 På bryllupsforumet er det talløse bordplasseringsdiskusjoner (er det ok eller ikke å "splitte" par ved middagsbordet osv). Det er ikke så rent få som sier at de og kjæresten satt ovenfor hverandre. Godt gjort egentlig, at begge sitter ovenfor den andre. Når noen sitter vendt mot hverandre heter det overfor, ikke ovenfor. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamma1 Skrevet 7. august 2009 #1085 Del Skrevet 7. august 2009 Den er det mange som sliter med:) Mange som sliter med enda/ennå også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 7. august 2009 #1086 Del Skrevet 7. august 2009 På bryllupsforumet er det talløse bordplasseringsdiskusjoner (er det ok eller ikke å "splitte" par ved middagsbordet osv). Det er ikke så rent få som sier at de og kjæresten satt ovenfor hverandre. Godt gjort egentlig, at begge sitter ovenfor den andre. Når noen sitter vendt mot hverandre heter det overfor, ikke ovenfor. Haha. jeg har akkurat lest om bordplassering, jeg også. Her er noen par heldige og får sitte på samme bord, mens andre blir splittet og må sitte på bord sammen med andre. Festlige bryllupsfeiringer det, sikkert Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 7. august 2009 #1087 Del Skrevet 7. august 2009 Mange som sliter med enda/ennå også. "Enda/ennå" er problematisk for veldig mange. "Enda" er først og fremst et gradsadverb, men kan også bruker som tidsadverb. "Ennå" er bare tidsadverb. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest :-) Skrevet 7. august 2009 #1088 Del Skrevet 7. august 2009 Noen som har sett VG nett i dag? "Holdt fanget i fem måneder, før Clinton fikk de fri" Det heter da "dem". Huff! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hinata Skrevet 8. august 2009 #1089 Del Skrevet 8. august 2009 Fra VG: (...)Dani Jarque døde av hjerteattakk under et treningsopphold(...) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest antigartner Skrevet 8. august 2009 #1090 Del Skrevet 8. august 2009 Fra VG: (...)Dani Jarque døde av hjerteattakk under et treningsopphold(...) Hjerteattakk finnes i norske ordbøker. Se her: http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/o...=n&renset=j Eller er det diagnosen du reagerer på? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hinata Skrevet 8. august 2009 #1091 Del Skrevet 8. august 2009 My bad, men er det ikke mer korrekt å bruke hjerteinfarkt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest antigartner Skrevet 8. august 2009 #1092 Del Skrevet 8. august 2009 My bad, men er det ikke mer korrekt å bruke hjerteinfarkt? Jeg er enig med deg, og mistenker at setningen du opprinnelig siterte er direkte oversatt fra engelsk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 9. august 2009 #1093 Del Skrevet 9. august 2009 Blanding av fryst og frosne. Det ene er et verb, det andre et adjektiv. Merkelig at man i Norge blander disse to så ofte... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
moki Skrevet 9. august 2009 #1094 Del Skrevet 9. august 2009 jeg irriterer meg aldri over skrivefeil, men blir fort sliten av sånne folk som pirker på andre sine skrivefeil. egentlig blir jeg sliten av folk som pirker på sine egne også, som skriver noe som er fullt forståelig selv om det er en liten feil, men så skriver de ordet på nytt igjen for å rette det. men det er litt søtt også, på en måte, fordi det er så unødvendig og meningsløst. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 10. august 2009 #1095 Del Skrevet 10. august 2009 jeg irriterer meg aldri over skrivefeil, men blir fort sliten av sånne folk som pirker på andre sine skrivefeil. egentlig blir jeg sliten av folk som pirker på sine egne også, som skriver noe som er fullt forståelig selv om det er en liten feil, men så skriver de ordet på nytt igjen for å rette det. men det er litt søtt også, på en måte, fordi det er så unødvendig og meningsløst. Slike skrivefeil som at du ikke bruker forbokstav? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Alhelí Skrevet 10. august 2009 #1096 Del Skrevet 10. august 2009 jeg irriterer meg aldri over skrivefeil, men blir fort sliten av sånne folk som pirker på andre sine skrivefeil. egentlig blir jeg sliten av folk som pirker på sine egne også, som skriver noe som er fullt forståelig selv om det er en liten feil, men så skriver de ordet på nytt igjen for å rette det. men det er litt søtt også, på en måte, fordi det er så unødvendig og meningsløst. Unødvendig og meningsløst å skrive korrekt? Uenig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 10. august 2009 #1097 Del Skrevet 10. august 2009 jeg irriterer meg aldri over skrivefeil, men blir fort sliten av sånne folk som pirker på andre sine skrivefeil. egentlig blir jeg sliten av folk som pirker på sine egne også, som skriver noe som er fullt forståelig selv om det er en liten feil, men så skriver de ordet på nytt igjen for å rette det. men det er litt søtt også, på en måte, fordi det er så unødvendig og meningsløst. Sliten faktisk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest antigartner Skrevet 10. august 2009 #1098 Del Skrevet 10. august 2009 Opp med hånda den som ikke har sett en bokserie bestående av tre bøker omtalt som en "triologi". Det heter trilogi. (Altså bare en o i dette ordet.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zzyzx Skrevet 10. august 2009 #1099 Del Skrevet 10. august 2009 Nå kjente jeg at jeg ble litt irritert bare av tanken på "triologi". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest antigartner Skrevet 10. august 2009 #1100 Del Skrevet 10. august 2009 Nå kjente jeg at jeg ble litt irritert bare av tanken på "triologi". Det klør i irritasjonssenteret mitt, også. Det var muligens slemt å spre irritasjonen, men jeg klarte ikke å la være Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå