Knøttet Skrevet 5. juni 2009 #801 Skrevet 5. juni 2009 Jeg kan ikke si at jeg er 100% stødig på "og"- og "å"-regelen, men det er skremmende mange som konstant skriver "å" når det skulle vært "og" og omvendt ...
hjertesukka Skrevet 5. juni 2009 #802 Skrevet 5. juni 2009 Antidepressiva, hvem virker best? (hvilken virker best?) Når ble tabletter en person?
vesla86 Skrevet 5. juni 2009 #803 Skrevet 5. juni 2009 Det er vel ingen regler for når du "har lov" å bruke det eller ikke. Det er kun en typografisk forkortelse for "og". Det ligger ikke noe mer i det enn at det ser penere ut. Å bruke & i stedet for "og" i lang, vanlig tekst, ville vært slitsomt å lese, og det er derfor heller ikke vanlig. Har bare lyst til å skyte inn denne linken angående &-tegnet, som jeg forøvrig syns har et veldig søtt navn som jeg liker å lære bort til andre! Det er vel ikke akkurat noen faste regler for når det kan brukes og ikke, mer normer man gjerne følger.
hjertesukka Skrevet 5. juni 2009 #804 Skrevet 5. juni 2009 Ampersand- så artig! Har også pleid å uttale & som "et", som i Hansen & Sønn, så da har jeg snakket latin uten å vite det. Kult.
Gjest Jan Vidar Skrevet 5. juni 2009 #805 Skrevet 5. juni 2009 Alle vet jo at "ord deling ergøy"! :D Blir selv irritert over folk som kan å skrive. Særlig de som bytter på "for" og "får". F.eks: "Jeg for ikke til". "Jeg liker ikke deg, får du er teit". Når og da er også litt plagsomt å lese, men der er det så rare regler så jeg skjønner at folk sliter. Men, OG og Å, der er det ingen unnskyldning. Vi har norskundervisning 10 år på grunnskolen, og 2-4 år på videregående. Folk burde kunne skrive normalt. Jeg sier ikke at jeg er perfekt til å skrive, men jeg mener at jeg selv har minimalt med skrivefeil.
Gjest Jan Vidar Skrevet 5. juni 2009 #806 Skrevet 5. juni 2009 Jeg kan ikke si at jeg er 100% stødig på "og"- og "å"-regelen, men det er skremmende mange som konstant skriver "å" når det skulle vært "og" og omvendt ... Og-og å- reglen er egentlig veldig enkel. "Jeg har vært ute OG syklet". "Jeg liker Å sykle". Når du gjør to ting, da er det OG. Som i "jeg har vært ute og syklet". Jeg var ute, og jeg syklet. "Jeg liker å sykle". <- Der gjør jeg bare en ting. Håper det hjalp.
Gjest Eurodice Skrevet 5. juni 2009 #807 Skrevet 5. juni 2009 Alle vet jo at "ord deling ergøy"! :D Blir selv irritert over folk som kan å skrive. Særlig de som bytter på "for" og "får". F.eks: "Jeg for ikke til". "Jeg liker ikke deg, får du er teit". Når og da er også litt plagsomt å lese, men der er det så rare regler så jeg skjønner at folk sliter. Men, OG og Å, der er det ingen unnskyldning. Vi har norskundervisning 10 år på grunnskolen, og 2-4 år på videregående. Folk burde kunne skrive normalt. Jeg sier ikke at jeg er perfekt til å skrive, men jeg mener at jeg selv har minimalt med skrivefeil. Du har vel glemt et "ikke" i setning nummer to? *smiler*
Minttu Skrevet 5. juni 2009 #808 Skrevet 5. juni 2009 Og-og å- reglen er egentlig veldig enkel. "Jeg har vært ute OG syklet". "Jeg liker Å sykle". Når du gjør to ting, da er det OG. Som i "jeg har vært ute og syklet". Jeg var ute, og jeg syklet. "Jeg liker å sykle". <- Der gjør jeg bare en ting. Håper det hjalp. 1. Å er infinitivsmerke og kan bare settes foran et verb i infinitiv. * Eksempler: 1. Jeg er glad i å hoppe. 2. Hun pleier å danse hver kveld. 2. Og er en konjunksjon. Konjunksjoner er bindeord. En konjunksjon binder sammen like ord, setningsledd eller setninger. * Eksempler: 1. Arne og Joar løper og danser. 2. Sylvia og Mette sykler og synger. 3. Du og jeg kan finne på mye artig. 3. Vi bruker alltid og ved uttrykk som ble sittende og le. * Eksempler: 1. Jenta ble sittende og synge. 2. Jeg ble liggende og fryse. 4. Vi bruker alltid å i preposisjonsuttrykk som disse: Eksempler: 1. Er du ferdig med å tulle? 2. Han gikk for å bade 3. Du er flink til å tegne. Man lærer slike regler når man er sammen med en som Jan Vidar
Jådd Ve Skrevet 5. juni 2009 #809 Skrevet 5. juni 2009 Du har vel glemt et "ikke" i setning nummer to? *smiler* Ja, det glemte jeg. Takk! :D
Zzyzx Skrevet 6. juni 2009 #810 Skrevet 6. juni 2009 Blir selv irritert over folk som kan å skrive. Her er det heller ikke nødvendig med infinitivsmerke, siden skrive i denne sammenheng ikke er infinitiv. Det skal rett og slett utelates slik at setningen blir "Blir selv irritert over folk som ikke kan skrive". Det er for øvrig en av de feilene som irriterer meg.
Fat Sally Lee Skrevet 6. juni 2009 Forfatter #811 Skrevet 6. juni 2009 Her er det heller ikke nødvendig med infinitivsmerke, siden skrive i denne sammenheng ikke er infinitiv. Det skal rett og slett utelates slik at setningen blir "Blir selv irritert over folk som ikke kan skrive". Det er for øvrig en av de feilene som irriterer meg. Enig, slik ordlegging kaster et sandkassepreg over teksten. Men jeg synes det er helt greit i uformelle tekster, for eksempel her på kg. Men jeg irriterer meg når mine medstudenter skriver på denne måten når vi samarbeider om akademiske tekster, da er det helt malplassert.
Gjest Eurodice Skrevet 6. juni 2009 #812 Skrevet 6. juni 2009 Her er det heller ikke nødvendig med infinitivsmerke, siden skrive i denne sammenheng ikke er infinitiv. Det skal rett og slett utelates slik at setningen blir "Blir selv irritert over folk som ikke kan skrive". Det er for øvrig en av de feilene som irriterer meg. Jan Vidar kan sikkert svare for seg selv. Denne måten å uttrykke noe på, "kan å ...", har jeg hørt ganske ofte der jeg bodde før. Det er et underliggende "det" i denne setningen. Altså "Blir selv irritert over folk som ikke kan (det) å skrive". Jeg kan selvfølgelig ikke vite om det er slik J. V. har ment det, men jeg oppfatter det slik.
Zzyzx Skrevet 6. juni 2009 #813 Skrevet 6. juni 2009 Det er et poeng, men det er likevel feil siden det er enten ett ord for mye eller ett ord for lite.
Gjest Wind Skrevet 6. juni 2009 #814 Skrevet 6. juni 2009 Jan Vidar kan sikkert svare for seg selv. Denne måten å uttrykke noe på, "kan å ...", har jeg hørt ganske ofte der jeg bodde før. Det er et underliggende "det" i denne setningen. Altså "Blir selv irritert over folk som ikke kan (det) å skrive". Jeg kan selvfølgelig ikke vite om det er slik J. V. har ment det, men jeg oppfatter det slik. Jeg reagerte på den ene setningen din, men jeg er ikke sikker på om det er noen grunn til det. Sannsynligvis er det ikke det, men det skader jo ikke å spørre. Det jeg reagerte på var: "...har jeg hørt ganske ofte der jeg bodde før". Skal det ikke være "hørte jeg ganske ofte der jeg bodde før", eller har det ikke noe å si? Jeg har ikke hatt grammatikk på ganske mange år, og har aldri vært noe flink til det heller, så jeg må bare spørre.
Gjest Eurodice Skrevet 6. juni 2009 #815 Skrevet 6. juni 2009 Jeg reagerte på den ene setningen din, men jeg er ikke sikker på om det er noen grunn til det. Sannsynligvis er det ikke det, men det skader jo ikke å spørre. Det jeg reagerte på var: "...har jeg hørt ganske ofte der jeg bodde før". Skal det ikke være "hørte jeg ganske ofte der jeg bodde før", eller har det ikke noe å si? Jeg har ikke hatt grammatikk på ganske mange år, og har aldri vært noe flink til det heller, så jeg må bare spørre. Du har rett der, Wind. Det går litt fort i svingene av og til, selv for meg .
Gjest strykebrett Skrevet 7. juni 2009 #816 Skrevet 7. juni 2009 Leste i ett innleg om både "undulatt", "undelatt", og "undelater". Innlegget handlet om undulater.
Gjest Teebie Skrevet 7. juni 2009 #817 Skrevet 7. juni 2009 "Hvor i Tromsø er det fint å plukke shell?" Regner med det er skjell vedkommende mener, det må være ganske vanskelig å plukke bensinstasjoner...
Gjest :) Skrevet 7. juni 2009 #818 Skrevet 7. juni 2009 "Eg var i Sverige i fjord" VG hadde ein artikkel i forrige veke, der "i fjord" var brukt kor det skulle vore "i fjor". I samme utgava var "sogar" og "sågar" brukt i ein og samme artikkel. Fins det reglar i mot ukonsekvent bruk av ord? (Merker eg blir veldig usikker på mitt eige språk av å skrive i denne tråden. )
Gjest Belladona Skrevet 7. juni 2009 #819 Skrevet 7. juni 2009 (endret) Leste i ett innleg om både "undulatt", "undelatt", og "undelater". Innlegget handlet om undulater. *kremt* Endret 7. juni 2009 av Belladona
Gjest strykebrett Skrevet 7. juni 2009 #820 Skrevet 7. juni 2009 *kremt* Å neeei, jeg som nettopp hadde lært meg den regelen. Unnskyld!! *skjerpe seg*
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå