Gå til innhold

Den store rettskrivningstråden

Fat Sally Lee

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
I Aktueltforumet (saken om hund som ble sparket ihjel) er det en som til stadighet skriver provisert/uprovisert i forskjellige varianter. Jeg trodde først hun bommet på i og o, siden de ligger ved siden av hverandre på tastaturet, men hun skriver dette gjennomført. Det heter altså å provosere..

En ivrig deltager i seksualitetsforumet skriver intrisang og komfertabel. Disse ordene, spesielt det siste går igjen hos veldig mange. Det riktige er interessant og komfortabel.

Samme person blander også sammen ordene 'provosert' og 'provoserende' (eller provisert og proviserende, som hun kaller det ;)).

I samme tråden er det en som insisterer på å bruke mellomrom før punktum. Som i

"Her er en setning . Her kommer et dramatisk utrop !".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I samme tråden er det en som insisterer på å bruke mellomrom før punktum. Som i

"Her er en setning . Her kommer et dramatisk utrop !".

Det er også en gjenganger her på forumet som konsekvent skriver slik:

''Her er en setning .Her kommer et dramatisk utrop !Hvorfor det ?

*aaaaargh* Det er jo nesten helt umulig å lese disse innleggene. :kjefte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På aktuelle saker er den en tråd der folk har klart å skrive "hund" som "hun" og "hunn" helt utrolig mange ganger. Og det er ikke den samme personen som skriver det hver gang. Jeg har aldri sett noen feilskrive dette ordet på denne måten før :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Utrolig irriterende når folk skrive "hun" i stedet for "henne": "Jeg så på hun."

Likeledes med "du" i stedet for "deg". Aner ikke hvordan dette oppsto, men for noen år siden ble det visst populært å si/skrive "enig med du". Gaaa!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Det er også ekstremt irriterende når folk dropper spørreordet: "Lenge har dere vært sammen?" "Mye koster den?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likeledes med "du" i stedet for "deg". Aner ikke hvordan dette oppsto, men for noen år siden ble det visst populært å si/skrive "enig med du". Gaaa!

Dette kan kanskje være en som skriver på dialekt.. Å bruke 'du' istedenfor 'deg' er et ganske vanlig fenomen i Lillesandsområdet (kanskje også flere steder i Norge?), og jeg trengte ikke dra lenger enn 3 mil vest før folk begynte å lure på hvorfor jeg sa 'du' istedenfor 'deg' :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Fjest_*
Det er også en gjenganger her på forumet som konsekvent skriver slik:

''Her er en setning .Her kommer et dramatisk utrop !Hvorfor det ?

*aaaaargh* Det er jo nesten helt umulig å lese disse innleggene. :kjefte:

Jeg irriterer meg også over generelle skriveferdigheter, men om du har problemer med å lese et slikt innlegg er det ikke innleggsforfatter som har størst vanskeligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nevnt det før, men det trengs kanskje å nevnes igjen. For oss som leser mye, og da mener jeg mer enn avsien hver dag, så blir det helt rart å lese noe som er tegnsatt slik. Det gjelder også de som ikke har mellomrom etter punktum, utropstegn og alle de andre. Jeg stopper opp og må nesten stave meg gjennom hele greia, rett og slett fordi mellomrom mangler eller er plassert feil. Det finnes ikke flyt i innlegget i det hele tatt. Det er akkurat det samme som når folk skifter linje for hver setning, da sliter jeg også.

Jeg faller ut av slike innlegg etter fire linjer, jeg bruker faktisk ikke seks ganger så lang tid på et innlegg fordi det er dårlig tegnsatt, til det er ikke forum viktig nok.

Da er det mye lettere å lese all verdens av skrivefeil og dialekter, men akkurat konsekvent feil tegnsetting klarer jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sarasahara

Er helt enig i at det er slitsomt å lese innlegg som er tegnsatt feil.

Ser forresten at det er en lekker liten overskrift i "siste fra forum" akkurat nå: "Å tryggle om å bli knullet ++"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nevnt det før, men det trengs kanskje å nevnes igjen. For oss som leser mye, og da mener jeg mer enn avsien hver dag, så blir det helt rart å lese noe som er tegnsatt slik. Det gjelder også de som ikke har mellomrom etter punktum, utropstegn og alle de andre. Jeg stopper opp og må nesten stave meg gjennom hele greia, rett og slett fordi mellomrom mangler eller er plassert feil. Det finnes ikke flyt i innlegget i det hele tatt. Det er akkurat det samme som når folk skifter linje for hver setning, da sliter jeg også.

Jeg faller ut av slike innlegg etter fire linjer, jeg bruker faktisk ikke seks ganger så lang tid på et innlegg fordi det er dårlig tegnsatt, til det er ikke forum viktig nok.

Da er det mye lettere å lese all verdens av skrivefeil og dialekter, men akkurat konsekvent feil tegnsetting klarer jeg ikke.

Helt enig. Jeg hopper alltid over slike innlegg selv, fordi jeg ikke orker å bruke tid på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mennesker som irriterer seg over orddeling, når det strengt tatt er særskriving de snakker om.

Har du et eksempel på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du et eksempel på dette?

Tar meg friheten med å svare her, håper det er greit :)

Jeg tror gjest refererer til at ordet "orddeling" strengt tatt brukes om orddeling i slutten av en linje med bruk av bindestrek, og ikke feil som skyldes at forfatteren tror at et ord skal deles i to ord.

Orddelingsfeil: Pils-

piss

(skulle selvsagt vært delt et tegn tidligere)

Særskriving: Pil spiss

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig. Der sa du akkurat hvordan jeg føler det når jeg lider meg gjennom slike innlegg, eller stopper opp og ikke gidder mer. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest antigartner

Jeg så nettopp en som skrev at noe var "utrolig skipt". Det hun mente var trolig at det var kjipt.

At kj-lyden er i ferd med å dø ut i norsk uttale har jo vært et tema lenge, men er det slik at en del ikke lenger er i stand til å høre forskjell på disse lydene, heller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har dere sett at folk skriver at de "kjønner" noe når de egentlig skjønner det? Det blir litt ufrivillig morsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bakpå Toro-pakken med gryterett står det at man skal brune kjøtt stekepannen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er fra et annet forum, men ... :hakeslepp:

Jeg skal fortelle dere noe. Jeg er en gutt på 22år. Men stiller tiden 2år tilbake. Da jeg var 20år. Møtte jeg ei jente som var 17år. Vi møttes over nette. Dro på kino osv. Etter en uke. Ble vi ( forelsket ) Etter en uke sammen med henne. ble jeg med hjem til henne. Da hadde jeg akkurat fått føleser får henner. I det jeg kommer hjem til henner ser jeg, Den deilige søstra. Men hallo, vi er gutter. Vi legger merke til fine jenter der og da. Men er jo ikke det som teller. Det første åre jeg var sammen med dama. Snakket vi ikke mye med søstra heness. Og ikke tenkte jeg mye på det jeg så heller. Jeg har alderig hatt et så bra forhold som dette. Familen har tatt meg godt i mot. Osv..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...