Gjest Wind Skrevet 27. mai 2009 #701 Del Skrevet 27. mai 2009 Vel, da jeg lærte norsk på skolen (en eller gang nærmere slutten av forrige århundre) så fikk jeg innprentet i hodet at det heter skåret. "Skjært" er derimot ikke noe som heter. Enten så har skolen forandret seg drastisk eller så er det noe annet feil. Det er forskjell på å SI noe, og SKRIVE noe. Det var bare det jeg mente. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fropessor Snurre Skrevet 27. mai 2009 #702 Del Skrevet 27. mai 2009 Det er forskjell på å SI noe, og SKRIVE noe. Det var bare det jeg mente. Ja det er jo så. Men problemet er at hvis man sier en ting veldig ofte, så har man jo en tendens til å skrive det også. En liten ting på sidelinjen som jeg alltid har lurt på... Hvordan sier de som sier "schøtt" og "schino" denne setningen: "Kjærringa skylte kyllingen". "Schjærringa schylte schyllingen"? I såfall, går det an å skylle en skylling? Skylling Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wind Skrevet 27. mai 2009 #703 Del Skrevet 27. mai 2009 (endret) Ja det er jo så. Men problemet er at hvis man sier en ting veldig ofte, så har man jo en tendens til å skrive det også. En liten ting på sidelinjen som jeg alltid har lurt på... Hvordan sier de som sier "schøtt" og "schino" denne setningen: "Kjærringa skylte kyllingen". "Schjærringa schylte schyllingen"? I såfall, går det an å skylle en skylling? Skylling Det har du rett i, men det er nå sånn at i noen dialekter finnes ikke ordet "skåret". Jeg greier f.eks. fint å skrive "skåret" selv om jeg ikke sier det. Jeg vet veldig godt hva du mener, da! Har selv begynt å rote litt med hun/henne, fordi noen folk konsekvent bare bruker "hun" når de skriver, f.eks., og fordi dialekten min kun bruker "henne" i tilfeller det er snakk om "hennes bil", f.eks. Og det andre: Godt spørsmål! Men de sier nok schylling, ja. Endret 27. mai 2009 av Wind Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fat Sally Lee Skrevet 28. mai 2009 Forfatter #704 Del Skrevet 28. mai 2009 (endret) Vanvittig mange som både sier og skriver "skrivd"! Alle må da se og høre at det er feil? Likevel har jeg til og med hørt respekterte tv-verter begå denne feilen. Det riktige er "skrevet". Jeg hadde en periode på barneskolen da jeg sa dette (fordi en av mine venninner gjorde det) men innså ganske kjapt at det ble for dumt. Håper flere innser tabben før dette blir godtatt som korrekt norsk! Og ja, jeg vet det er forskjell på skriftspråk og talespråk, men ikke alle feil i talespråket kan vel unnskyldes med dialekt? Av og til er en feil en feil, og intet mer. Endret 28. mai 2009 av Fat Sally Lee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest antigartner Skrevet 28. mai 2009 #705 Del Skrevet 28. mai 2009 Og ja, jeg vet det er forskjell på skriftspråk og talespråk, men ikke alle feil i talespråket kan vel unnskyldes med dialekt? Av og til er en feil en feil, og intet mer. Signeres! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
letme Skrevet 28. mai 2009 #706 Del Skrevet 28. mai 2009 Abonner Selv med en bachelor innen fag som engelsk og norsk grammatikk er det mye jeg fortsatt ikke er sikker på. Så her kan jeg jo bli flittig spørrer Dersom noen skriver inn noe som er feil her, så er det best for alle parter at de også skriver det slik det bør skrives - da lærer folk kanskje noe av dette Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fat Sally Lee Skrevet 28. mai 2009 Forfatter #707 Del Skrevet 28. mai 2009 Abonner Selv med en bachelor innen fag som engelsk og norsk grammatikk er det mye jeg fortsatt ikke er sikker på. Så her kan jeg jo bli flittig spørrer Dersom noen skriver inn noe som er feil her, så er det best for alle parter at de også skriver det slik det bør skrives - da lærer folk kanskje noe av dette Du har absolutt rett i det! Må innrømme jeg har syndet, men har nå rettet opp siste innlegg i hvertfall, og så skal jeg skjerpe meg i fremtiden. Takk for påminnelsen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 28. mai 2009 #708 Del Skrevet 28. mai 2009 Vanvittig mange som både sier og skriver "skrivd"! Alle må da se og høre at det er feil? Likevel har jeg til og med hørt respekterte tv-verter begå denne feilen. Det riktige er "skrevet". Jeg hadde en periode på barneskolen da jeg sa dette (fordi en av mine venninner gjorde det) men innså ganske kjapt at det ble for dumt. Håper flere innser tabben før dette blir godtatt som korrekt norsk! Og ja, jeg vet det er forskjell på skriftspråk og talespråk, men ikke alle feil i talespråket kan vel unnskyldes med dialekt? Av og til er en feil en feil, og intet mer. Å si 'skrivd' er helt ok i mange dialekter. Vi har ikke normert talespråk. Det er ikke feil å si 'skrivd'. Om man ikke skal "ha lov" til å bruke ord eller bøyningsformer som inngår i dialekten sin bare fordi de ikke finnes i skriftspråket, kommer vi til å sitte igjen med at alle snakker standard østnorsk. Jeg er fra Bergen. I min dialekt er det ørten ord og bøyningsformer som ikke finnes i skriftspråket. Det er ikke feil å bruke disse ordene muntlig. Man kan ikke skrive at man har "dotte" på isen, men det er faktisk helt i orden å si det. Jeg kan ikke skrive til noen og spørre om "korti" vi skal møtes. Men jeg kan helt fint ringe til dem og spørre om dette på telefonen. Jeg mener dialekter er en fin ting. Folk skal ha lov til å snakke dialekten sin, uten å få kjeft av besserwissere som mener de snakker "feil". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 28. mai 2009 #709 Del Skrevet 28. mai 2009 I BA står det i dag om to kvigekalver på rømmen. Journalisten er tydeligvis bymenneske på sin hals. For de uinnvidde: En kvige er et hunndyr av storfe fra ettårsalderen til første kalving. En kalv er under ett år gammel. Kvigekalv er ikke noe som helst. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
letme Skrevet 28. mai 2009 #710 Del Skrevet 28. mai 2009 Du har absolutt rett i det! Må innrømme jeg har syndet, men har nå rettet opp siste innlegg i hvertfall, og så skal jeg skjerpe meg i fremtiden. Takk for påminnelsen Jeg tenker bare at det er bra for alles del at det riktige også står. Og jeg kommer nok til å skrive feil her, men ønsker å vite det dersom det er grove feil som ikke bare er skrivefeil:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
letme Skrevet 28. mai 2009 #711 Del Skrevet 28. mai 2009 Å si 'skrivd' er helt ok i mange dialekter. Vi har ikke normert talespråk. Det er ikke feil å si 'skrivd'. Om man ikke skal "ha lov" til å bruke ord eller bøyningsformer som inngår i dialekten sin bare fordi de ikke finnes i skriftspråket, kommer vi til å sitte igjen med at alle snakker standard østnorsk. Jeg er fra Bergen. I min dialekt er det ørten ord og bøyningsformer som ikke finnes i skriftspråket. Det er ikke feil å bruke disse ordene muntlig. Man kan ikke skrive at man har "dotte" på isen, men det er faktisk helt i orden å si det. Jeg kan ikke skrive til noen og spørre om "korti" vi skal møtes. Men jeg kan helt fint ringe til dem og spørre om dette på telefonen. Jeg mener dialekter er en fin ting. Folk skal ha lov til å snakke dialekten sin, uten å få kjeft av besserwissere som mener de snakker "feil". Det er ikke noe problem å snakke feil i uformelle sammenhenger, men det er ikke så bra når folk på tv snakker dialekt og ikke normerer den litt. Man må tenke på barna som ser på tv og så gjentar det de hører blir sagt. Men sammen med venner og på telefon kan du si akkurat det du ønsker, det skal ingen stoppe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest antigartner Skrevet 28. mai 2009 #712 Del Skrevet 28. mai 2009 Jeg mener dialekter er en fin ting. Folk skal ha lov til å snakke dialekten sin, uten å få kjeft av besserwissere som mener de snakker "feil". Derfor bruker vi denne tråden til slikt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 28. mai 2009 #713 Del Skrevet 28. mai 2009 Det er ikke noe problem å snakke feil i uformelle sammenhenger, men det er ikke så bra når folk på tv snakker dialekt og ikke normerer den litt. Man må tenke på barna som ser på tv og så gjentar det de hører blir sagt. Men sammen med venner og på telefon kan du si akkurat det du ønsker, det skal ingen stoppe. Igjen: Det er ikke feil å snakke dialekt! Vi har ikke normert talespråk i landet. Det er feil å skrive 'skrivd', det er ikke feil å si det. Det er regler for hvordan vi skriver; det er IKKE regler for hvordan vi snakker. Og at man ikke skal snakke dialekt på tv?? Hallo? Hvem skal bestemme hva som er "rett" talemål da? Skal østlendinger nektes å si "oschlo"? Nektes å bruke tykk l? Eller er det bare vi som er fra de andre landsdelene som skal liksomsnakke standard østlandsk? Og for barnas skyld?? Helt alvorlig. Barna skal lære at i Norge har vi mange dialekter. Og alle dialektene er likeverdige, og like riktige. Hva så om barna gjentar hva som blir sagt? Da jeg var barn hermet vi etter dialekten til de på barnetv når vi lekte. Hva er problemet med det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andale Skrevet 28. mai 2009 #714 Del Skrevet 28. mai 2009 Ord delinger! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sarasahara Skrevet 28. mai 2009 #715 Del Skrevet 28. mai 2009 Ord delinger! Amen! Ananas biter, og forresten så ringer ananasen også Vet ikke om det er tatt opp før her inne, men jeg irriterer meg grønn over feil bruk av "og" og "å". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Meaty Skrevet 28. mai 2009 #716 Del Skrevet 28. mai 2009 Vanvittig mange som både sier og skriver "skrivd"! Alle må da se og høre at det er feil? Likevel har jeg til og med hørt respekterte tv-verter begå denne feilen. Det riktige er "skrevet". Jeg hadde en periode på barneskolen da jeg sa dette (fordi en av mine venninner gjorde det) men innså ganske kjapt at det ble for dumt. Håper flere innser tabben før dette blir godtatt som korrekt norsk! Og ja, jeg vet det er forskjell på skriftspråk og talespråk, men ikke alle feil i talespråket kan vel unnskyldes med dialekt? Av og til er en feil en feil, og intet mer. Angående dialekt: Jeg synes også at "skrivd" høres helt galt ut, uansett dialekt, men på den annen side så sier jeg "skrivi". Det er sikkert ikke noe bedre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Phaedra Skrevet 28. mai 2009 #717 Del Skrevet 28. mai 2009 (endret) Angående dialekt: Jeg synes også at "skrivd" høres helt galt ut, uansett dialekt, men på den annen side så sier jeg "skrivi". Det er sikkert ikke noe bedre. Husker at mange av jentene fikk "takk for at du skrev, skrev mere" som hilsen fra gutter i skoledagbøkene når jeg var liten Ellers sier jeg både "skrivd" eller "skrivi" og "skjært" når jeg snakker. Skal prøve å bli mer bevisst det. Endret 28. mai 2009 av Phaedra Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 28. mai 2009 #718 Del Skrevet 28. mai 2009 Det er en del som sier og skriver knæra (knærne), tæra (tærne), klæra (klærne). Det er vel heller ikke godkjent skriftspråk. Jeg lurer på noe, om de som virkelig kunne trenge å lære å skrive noenlunde korrekt, frekventerer dette forumet? Eller er det bare vi som i utgangspunktet er opptatt av godt språk, som gjør det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 28. mai 2009 #719 Del Skrevet 28. mai 2009 I Aktueltforumet (saken om hund som ble sparket ihjel) er det en som til stadighet skriver provisert/uprovisert i forskjellige varianter. Jeg trodde først hun bommet på i og o, siden de ligger ved siden av hverandre på tastaturet, men hun skriver dette gjennomført. Det heter altså å provosere.. En ivrig deltager i seksualitetsforumet skriver intrisang og komfertabel. Disse ordene, spesielt det siste går igjen hos veldig mange. Det riktige er interessant og komfortabel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest antigartner Skrevet 29. mai 2009 #720 Del Skrevet 29. mai 2009 Missbruk av dobble konsonannter! Utrolig mange som slenger på dobbelt konsonant der det skal være trykk i ordet. Foruten missbruk (misbruk), dobble (doble) og konsonannter (konsonanter) har vi jo klassikeren tattovering som har vært nevnt flere ganger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå