Gå til innhold

Den store rettskrivningstråden

Fat Sally Lee

Anbefalte innlegg

Gjest Eurodice
Nå er det noen som vil ta perarcing i navlen. Vedkommende lurer på om man blir hov´ven etterpå.

Et av svarene er at en blir litt håven.

Her har det nok gått over stokk og stein for flere ;-). Det er nok best at de tar kvelden og sier nattá, som jeg leste i et innlegg på "Møteplassen" nettopp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg så en artig plakat på en Meny-butikk i Oslo. De reklamerte for " Fløte gratinerte poteter". Er det like enkelt å fløte gratinerte poteter som det er å fløte tømmer?

(Ja, jeg liker når ord og/eller setninger plutselig betyr noe helt annet enn forfatteren kanskje mente.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice
Jeg så en artig plakat på en Meny-butikk i Oslo. De reklamerte for " Fløte gratinerte poteter". Er det like enkelt å fløte gratinerte poteter som det er å fløte tømmer?

(Ja, jeg liker når ord og/eller setninger plutselig betyr noe helt annet enn forfatteren kanskje mente.)

Visste du at "tunfisk biter i vann" og tilsvarende i olje? :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller at ananas ringer og at det er mye lamme lår i påska.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Det er så mange som skriver 17 mai! Leste uheldigvis Trine Grungs blogg for litt siden, og hun er helt konsekvent på det. Sytten mai gir ingen mening i det hele tatt! Det stikker i både øyne og et språkbevisst hjerte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest antigartner

Asparges er en av de skumleste, synes jeg. Eldorado asparges topper og biter. Jeg er ikke helt sikker på hva den gjør når den topper noe, men det høres ikke godt ut ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Det kan være problematisk å bøye verb riktig. På forumet Samliv og relasjoner har jeg nettopp lest om slåssing/slossing.

Sloss blir brukt i presens av mange. I ett tilfelle var det omvendt feilskriving (sitert etter hukommelsen): Jeg bodde med en mann som jeg slåss med ...

Det heter altså som verbalsubstantiv slåssing. som verb å slåss - sloss - har slåss.

Et annet verb som det syndes mye med, er synes. Det er skrekkelig mange som sier og skriver "jeg syntes det er ..."

Det bøyes å synes, evt. syns - syntes - har syntes.

Et verb til som mange har problemer med, er finnes. Det bøyes å finnes, evt. fins, fantes - har funnes.

Jeg kom på et annet verb, også. Eks. jeg satt meg. Det riktige er "jeg satte meg".

Nå må jeg slutte ellers blir jeg vel totalt uglesett her inne :fnise:

PS: Et hjertesukk, er det plent umulig for mange å lære seg forskjellen på "et" og "ett"? "Et" er intetkjønnsartikkel, "ett" er tallord, intetkjønn.

Endret av Belladonna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest antigartner
PS: Et hjertesukk, er det plent umulig for mange å lære seg forskjellen på "et" og "ett"? "Et" er intetkjønnsartikkel, "ett" er tallord, intetkjønn.

Jeg er enig med deg i absolutt alle eksemplene du kommer med. Særlig PS-et ditt, som er en av mine kjepphester. Jeg lærte forskjellen som 10-åring, da barneskolelæreren vår forklarte at en kunne sjekke om det gikk an å bruke "ett" ved å bruke "eneste" som et slags kontrollord i setningen.

For eksempel:

Rosenborg vant kampen med et/ett mål.

Test med innsetting av kontrollord: Rosenborg vant kampen med ett eneste mål.

Dette gir mening. Ergo er "ett" lov å bruke i denne setningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spillkjeden Gamestop har en fin plakat som henger i flere av butikkene: "Har du spill du ikke trenger? Vi gir deg penger for de."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok meg selv i å skrive "henne" der det skulle være "hun" i dag. :sjenert: Jeg må bare fortelle dette for å straffe meg selv så jeg ikke gjør det igjen.

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fropessor Snurre

Jeg skal vel kanskje ikke irritere meg grønn over "skjært", men når det ikke er noe som heter det så kan man vel bruke det egentlige ordet- skåret?

Er det såå vanskelig å si OG skrive det? k030.gif

Bruken av de/de som synes å være meget utbredt i Oslo. Det riktige er jo å bruke de/dem.

"Vi skal til hun..." klinger i mine ører feil. Jeg vil si "Vi skal til henne".

Endret av Fropessor Snurre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skal vel kanskje ikke irritere meg grønn over "skjært", men når det ikke er noe som heter det så kan man vel bruke det egentlige ordet- skåret?

Er det såå vanskelig å si OG skrive det? k030.gif

Nå er det jo ikke alle som sier "skåret", da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice
Si meg, "mer behageligere" er da virkelig en rar ting å skrive?

Det er ikke bare rart, det er direkte feil. Man må si enten mer behagelig eller behageligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke bare rart, det er direkte feil. Man må si enten mer behagelig eller behageligere.

Jeg vet det. Jeg skjønner ikke helt hvordan man kommer fram til å skrive det, med mindre man ikke gjør det med vilje.

Ser at det der ble formulert litt rart, men jeg håper det er forståelig likevel.

Endret av Wind
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Eurodice

Det er mye rart å lese her på de forskjellige foraene. Jeg har lest flere innlegg om "tattovering" og "tattovør". Enkelte skriver det riktig, nemlig tatovering, tatovere. Men tat(t)ovør går igjen. Det heter da ikke det, hvor tar folk det fra? Det heter en tatoverer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye rart å lese her på de forskjellige foraene. Jeg har lest flere innlegg om "tattovering" og "tattovør". Enkelte skriver det riktig, nemlig tatovering, tatovere. Men tat(t)ovør går igjen. Det heter da ikke det, hvor tar folk det fra? Det heter en tatoverer.

Rettet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fropessor Snurre
Nå er det jo ikke alle som sier "skåret", da.

Vel, da jeg lærte norsk på skolen (en eller gang nærmere slutten av forrige århundre) så fikk jeg innprentet i hodet at det heter skåret. "Skjært" er derimot ikke noe som heter.

Enten så har skolen forandret seg drastisk eller så er det noe annet feil.

Endret av Fropessor Snurre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...