Gå til innhold

Den store rettskrivningstråden

Fat Sally Lee

Anbefalte innlegg

Gjest Eurodice

Adjektiv av typen åpen, emmen, nummen, rusten osv. skal bøyes med mer og mest i hhv. komparativ og superlativ. Det skurrer kraftig i mine ører når jeg hører noen snakke om et "åpnere" samfunn.

Et annet ord som blir brukt feil, er "likere" i betydningen mer lik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

"Nøtts to the people" fåes kjøpt på butikken. Hadde jeg visst hvem som hadde kommet på navnet, så hadde jeg muligens tatt meg et besøk. :murvegg: Grusom blanding av norsk og engelsk.

Endret av Wind
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

På Graviditets- og spedbarnsforumet har jeg lest flere innlegg om babyer som ammer. Det riktige er at moren ammer, barnet dier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-At noen ikke hører/ser forskjell på Melling og Meling, forundrer meg.

Enkel konsonant og lang vokal, dobbel konsonant og kort vokal.

(På Aktuelt forumet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis noen har en pakke med Crüsli Solfrokost i nærheten er det noen "godbiter" på baksiden av den. Tror de har ansatt verdensmesteren i "ord deling" for å skrive tips til hva man kan bruke den til. *grøss*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kom over denne hos Drammens tidende:

http://dt.no/article/20090420/GODSET/989984303

Den MÅ dere bare lese!

Dette må da være et kjapt førsteutkast som har blitt publisert ved en feiltakelse?

Fikk Spenst-magasinet i posten i dag. Veldig fint magasin med gode artikler og fin utforming, men dessverre ødela manglende korrekturlesing opplevelsen for meg. Spenst fremstår som useriøse når de skriver om "fargerrike" sko og sådant...

Endret av Fat Sally Lee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som en "artikkel" som ble oppdatert løpende, og da går det gjerne fort for seg, men man kan jo i alle fall vurdere å lese over før man offentliggjør "artikkelen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest antigartner

I et innlegg i en annen tråd har jeg nå sett følgende:

andeledes istedenfor annerledes

hvem hånd istedenfor hvilken hånd og

spørte istedenfor spurte

Alt dette fordelt på to linjer. Flott!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg er russ i år, mottar jeg ukentlig lass på lass med nyhetsbrev fra russeorganisasjonene. De er vanligvis velskrevne, men russelappen.no sine skiller seg virkelig negativt ut. Dette mottok jeg i går:

"VIKTIG INFO - VENNLIGST LES ALT

Kjære russ 2009,

Ikke mottat russelappen?

For dere som enda ikke har mottat russelappen

Fortvil ikke. De som enda ikke er sendt ut. Vil være mulig å hente i russelappenboden på Tryvann. Mer nøyaktig på plassen merket P2. Om du bor lagt fra Oslo og ikke skal på Tryvanns festivalen. Gjør du følgende.

Svar på denne mailen. Å skriv ditt mobilnummer i emnefeltet. (uten mobilnummer får vi ikke hjolpet deg) Da sender vi russelappen hjem til deg i posten.

For dere som ikke har bestillt russelappen

Dere vil dere få utstedt et middlertidig kort i russelappboden på P2. For at vi skal kunne utstede et middlertidig russebevis. Må du ha med deg skolebevis eller annen gyldig legitimasjon.

Russelappenboden åpner fredag klokken 10.00. Så det lønner seg å komme tidlig.

Vi ønsker deg velkommen til ditt livs party på Tryvann førstkommende fredag.

mvh ROK"

En gjenganger i noen andre nyhetssbrev er å begynne hvert ord med stor bokstav: "Velkommen Til Ditt Livs Party På Tryvann!"

Er ikke det forferdelig slitsomt å skrive på den måten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Siden jeg er russ i år, mottar jeg ukentlig lass på lass med nyhetsbrev fra russeorganisasjonene. De er vanligvis velskrevne, men russelappen.no sine skiller seg virkelig negativt ut. Dette mottok jeg i går:

"VIKTIG INFO - VENNLIGST LES ALT

Kjære russ 2009,

Ikke mottat russelappen?

For dere som enda ikke har mottat russelappen

Fortvil ikke. De som enda ikke er sendt ut. Vil være mulig å hente i russelappenboden på Tryvann. Mer nøyaktig på plassen merket P2. Om du bor lagt fra Oslo og ikke skal på Tryvanns festivalen. Gjør du følgende.

Svar på denne mailen. Å skriv ditt mobilnummer i emnefeltet. (uten mobilnummer får vi ikke hjolpet deg) Da sender vi russelappen hjem til deg i posten.

For dere som ikke har bestillt russelappen

Dere vil dere få utstedt et middlertidig kort i russelappboden på P2. For at vi skal kunne utstede et middlertidig russebevis. Må du ha med deg skolebevis eller annen gyldig legitimasjon.

Russelappenboden åpner fredag klokken 10.00. Så det lønner seg å komme tidlig.

Vi ønsker deg velkommen til ditt livs party på Tryvann førstkommende fredag.

mvh ROK"

En gjenganger i noen andre nyhetssbrev er å begynne hvert ord med stor bokstav: "Velkommen Til Ditt Livs Party På Tryvann!"

Er ikke det forferdelig slitsomt å skrive på den måten?

*grøss*

Jeg har faktisk sett at det er mange amerikanere/engelskmenn som skriver på den måten. Fryktelig Slitsomt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fra to forskjellige tråder: "annsvar" og "neggativt"

Lurer på om det er fordi de legger trykket der når de uttaler ordet eller noe slikt... hmmm...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen jeg kom over her på KG i dag:

"slettes ikke er så værste biler"

"i fjord"

"nett opp"

"hva har dere me?"

"hvilke leiligheter er ikke lytte?"

"veldi"

"håre"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Jeg har sett mange ganger her, i innlegg fulle av feil og i velskrevne innlegg, at folk skriver "oxo". Tror de virkelig at det heter det? For meg er det typisk fjortis- og sms-språk. Det heter "også", skulle ikke være så vanskelig å skrive det på riktig måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir helt satt ut når folk ikke bruker mellomrom etter punktum og komma. Jeg klarer ikke å lese det som en sammenhengende tekst. Det samme med tekster der det er linjeskift etter hvert eneste punktum, det blir som å lese et dikt, men det er ikke et dikt. Utrolig slitsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...