Gå til innhold

Den store rettskrivningstråden

Fremhevede innlegg

Skrevet
Vedkommende skrev vel med bare en hånd på tastaturet, så da gikk det nok litt over stokk og stein med stavingen. :filer:

Selv med touchmetoden skriver man "onanert" med kun venstrehånden.

Det er forøvrig en teori om at grunnen til at tastene på tastaturet er plassert slik de er, er for at man skal kunne skrive stewardess med kun venstrehånden ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg så nettopp: ''grunden'' som skal være ''grunnen''. Hva får noen til å skrive ord vanskeligere enn de egentlig er?

Skrevet
Jeg så nettopp: ''grunden'' som skal være ''grunnen''. Hva får noen til å skrive ord vanskeligere enn de egentlig er?

Hm... Det må være gammel eller dansk ortografi.

Gjest Eurodice
Skrevet
Da jeg gikk på barneskolen, lærte jeg regelen "det er nok med én k i nok".

Denne lærte jeg, også, og "aldri mer en én l i aldri, alltid to l-er i alltid". Så lærte jeg denne: I-en og y-en gikk sammen til byen, så møtte de j-en, men ville ikke se'en.

Dette vil si at sj-lyd foran i og y skal skrives bare sk, for eksempel skifte, skyte. De eneste tilfellene det skal være sj-, er (som jeg husker) sjikt, sjiraff, sjy (kjøttkraft).

Gjest antigartner
Skrevet
Denne lærte jeg, også, og "aldri mer en én l i aldri, alltid to l-er i alltid". Så lærte jeg denne: I-en og y-en gikk sammen til byen, så møtte de j-en, men ville ikke se'en.

Dette vil si at sj-lyd foran i og y skal skrives bare sk, for eksempel skifte, skyte. De eneste tilfellene det skal være sj-, er (som jeg husker) sjikt, sjiraff, sjy (kjøttkraft).

Den lærte jeg også. Likevel har jeg enda etpar eksempler på unntak:

sjikane, sjimpanse

Felles for unntakene er vel at de er hentet fra andre språk i "nyere" tid, og at skrivemåten er blitt fornorsket. Sjiraff ble f.eks. tidligere stavet giraff.

Skrevet

sjikane, sjimpanse

Felles for unntakene er vel at de er hentet fra andre språk i "nyere" tid, og at skrivemåten er blitt fornorsket. Sjiraff ble f.eks. tidligere stavet giraff.

Det kan fortsatt staves "giraff". Jeg gjør det konsekvent, fordi jeg misliker "sj"-bruken.

Gjest Eurodice
Skrevet

sjikane, sjimpanse

Det har du rett i. Jeg tok det etter hukommelsen. Nå sitter jeg med Tanums foran meg, og her er det flere eksempler på unntak: sjia(muslim) og avledninger av dette, sjibbolett, sjilisme (og avledninger), sjingel, sjirokko, sjirting.

Skrevet

Har vi nevnt nysgjerrig? Velvel, det kan ikke nevnes for ofte...

Skrevet
Har vi nevnt nysgjerrig? Velvel, det kan ikke nevnes for ofte...

Hva? Nysgjerrig er jo riktig! Men nyskjerrig dermot, er feil.

Skrevet

"Skipt"! En original skrivemåte av ordet "kjipt", som jeg aldri har sett før.

Skrevet
"Skipt"! En original skrivemåte av ordet "kjipt", som jeg aldri har sett før.

Den så jeg også i stad. :sukk:

Skrevet

Ble litt usikker på om man skriver "gård" med liten eller stor forbokstav når ordet etterfølger navnet på gården.

For eksempel:

Orderud Gård, eller Orderud gård?

Noen som vet regelen her?

Gjest Eurodice
Skrevet
Ble litt usikker på om man skriver "gård" med liten eller stor forbokstav når ordet etterfølger navnet på gården.

For eksempel:

Orderud Gård, eller Orderud gård?

Noen som vet regelen her?

Det skal være liten forbokstav. Orderud er navnet på gården i dette tilfellet.

Skrevet
Det skal være liten forbokstav. Orderud er navnet på gården i dette tilfellet.

Takk! Det var egentlig det jeg regnet med, at Orderud er egennavnet.

Skrevet

De siste dagene har jeg lagt merke til flere som skriver "spørr", og et par stykker som skriver "seperasjon". :sukk:

Skrevet (endret)

.

Endret av Fantomina
Skrevet

Hei. Jeg synes denne tråden er flott. Jeg har lenge trodd jeg var alene om å bry meg om språket vårt her til lands. Nå er det et uttrykk jeg får kvalmefornemmelser av, som jeg etterlyser opprinnelsen til:

Å ha seg.

Gift med en svenske, vet jeg at svenskene bruker dette uttrykket i mange sammenhenger, og det betyr å holde på med noe, for eksempel "hon var i trädgården och hade sig"; hun var i hagen og holdt på med noe.

I radioen hører jeg stadig "Å ha seg" i referanse til sex, altså at h*n har seg/hadde seg, betyr at vedkommende har/hadde seksuell omgang.

Hvordan i alle dager har dette kommet inn i det norske språk og blitt mer eller mindre akseptert?

Jeg grøsser. :snurt:

Skrevet
Hva? Nysgjerrig er jo riktig! Men nyskjerrig dermot, er feil.

Nettopp.

Skrevet (endret)
De siste dagene har jeg lagt merke til flere som skriver "spørr", og et par stykker som skriver "seperasjon". :sukk:

Og da kom jeg på de som lurer på om de kan spørre meg et spørsmål. Da svarer jeg nei. Men de får lov til å stille meg et spørsmål, eller å spørre meg om noe.

Endret av Stillest vann
Skrevet
Hei. Jeg synes denne tråden er flott. Jeg har lenge trodd jeg var alene om å bry meg om språket vårt her til lands. Nå er det et uttrykk jeg får kvalmefornemmelser av, som jeg etterlyser opprinnelsen til:

Å ha seg.

Gift med en svenske, vet jeg at svenskene bruker dette uttrykket i mange sammenhenger, og det betyr å holde på med noe, for eksempel "hon var i trädgården och hade sig"; hun var i hagen og holdt på med noe.

I radioen hører jeg stadig "Å ha seg" i referanse til sex, altså at h*n har seg/hadde seg, betyr at vedkommende har/hadde seksuell omgang.

Hvordan i alle dager har dette kommet inn i det norske språk og blitt mer eller mindre akseptert?

Jeg grøsser. :snurt:

Opprinnelsen aner jeg ikke. Men der jeg kommer fra har dette vært helt vanlig å si i minst 10 år. Det norske språk er i stadig forandring, og jeg skjønner ikke hvorfor akkurat dette uttrykket skal være så mye verre enn andre. Forøvrig er dette (i hvert fall for meg) et dialektuttrykk, så jeg ville aldri brukt det skriftlig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...