Gjest Eurodice Skrevet 26. februar 2009 #421 Del Skrevet 26. februar 2009 Jeg hadde aldri hørt ordet "sensibel" før det dukket opp i sjamporeklamene for noen år siden. Noen som vet omtrent når dette ordet kom inn i bokmålsordboka? Hvis jeg hadde sett det brukt for 10 år siden, hadde jeg nok tolket det som "fornuftig", men det passer liksom ikke som beskrivelse av hår... Jeg gjetter på at du er veldig ung ;-). Sensibel er ikke noe nytt ord. Det betyr følsom, ømfintlig, ømtålig. På engelsk betyr det fornuftig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stillest vann Skrevet 26. februar 2009 #422 Del Skrevet 26. februar 2009 (endret) Jeg gjetter på at du er veldig ung ;-). Sensibel er ikke noe nytt ord. Det betyr følsom, ømfintlig, ømtålig. På engelsk betyr det fornuftig. Da gjetter du nok feil. Men jeg hadde faktisk ikke fått det med meg før det dukket opp i reklamen, jeg husker fremdeles hvor fjasete jeg syntes det var Endret 26. februar 2009 av Stillest vann Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Olsen Skrevet 26. februar 2009 #423 Del Skrevet 26. februar 2009 Jeg har funnet noen flere "gullkorn": Sitvasjon er feil, situasjon er riktig. Dursje er feil, dusje er riktig. Alvårlig er feil, alvorlig er riktig. Nokk er feil, nok er riktig. Skall er feil, skal er riktig. (Hvis det er noe man skal. Epleskall er noe annet). Visst er feil, hvis er riktig.(Hvis er noe annet enn visst.) Morrest er feil, morges er riktig. (I morges gikk jeg...) Vakkre er feil, vakre er riktig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 26. februar 2009 #424 Del Skrevet 26. februar 2009 Jeg leste nettopp: ''Vær sjapp.'' *grøss* Det skal jo selvfølgelig være ''Vær kjapp.'' Jeg føler at denne feilen er en klassiker hos de som ''snakker bokmål'' (ja, jeg vet at det ikke er noen som snakker bokmål, men forhåpentligvis forstår dere hva jeg mener) da de sjelden uttaler kj-lyden slik vi gjør det her på det nordlige vestlandet. Nei, vet du hva! Det er da ikke sjelden at kj-lyden blir uttalt hos andre enn de på det nordlige vestlandet! Sj-lyden er en slurvete uttale av kj som helst forekommer hos yngre mennesker. Kanskje det en dag blir normalen, men det er langtfra normalen hos de fleste i dag. Forøvrig leste jeg på Vg-nett i dag at Knut Storberget "tar til ordet for." Det heter å ta til orde for noe, og det betyr å foreslå, stemme for. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
^^Belle^^ Skrevet 26. februar 2009 #425 Del Skrevet 26. februar 2009 Nei, vet du hva! Det er da ikke sjelden at kj-lyden blir uttalt hos andre enn de på det nordlige vestlandet! Sj-lyden er en slurvete uttale av kj som helst forekommer hos yngre mennesker. Kanskje det en dag blir normalen, men det er langtfra normalen hos de fleste i dag. Forøvrig leste jeg på Vg-nett i dag at Knut Storberget "tar til ordet for." Det heter å ta til orde for noe, og det betyr å foreslå, stemme for. Jeg vet at det er flere enn oss på vestlandet som uttaler klar kj-lyd, men det var et eksempel. Nå tenkte jeg mest på østlandet og sørlandet jeg da, de som har alt tilrettelagt for å gjøre denne feilen fordi de ikke uttaler kj-lyden like klart som oss, eller at den er ikke-eksisterende som for eksempel i Stavanger eller Kristiansand. Slurv i uttalen er jo også en god grunn til at folk kan komme på å skrive ''sjøttkaker'' i stedet for ''kjøttkaker''. Men dialekten vår er sånn at slik slurv nesten ikke forekommer, selv blant den yngre garde, det var det jeg ville fram til. Det er vel kanskje derfor jeg synes det er ekstra fælt å se slike feil, fordi flesteparten av oss som uttaler kj-lyden på en så fremtredende måte aldri kunne ha gjort den feilen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 26. februar 2009 #426 Del Skrevet 26. februar 2009 Jeg vet at det er flere enn oss på vestlandet som uttaler klar kj-lyd, men det var et eksempel. Nå tenkte jeg mest på østlandet og sørlandet jeg da, de som har alt tilrettelagt for å gjøre denne feilen fordi de ikke uttaler kj-lyden like klart som oss, eller at den er ikke-eksisterende som for eksempel i Stavanger eller Kristiansand. Slurv i uttalen er jo også en god grunn til at folk kan komme på å skrive ''sjøttkaker'' i stedet for ''kjøttkaker''. Men dialekten vår er sånn at slik slurv nesten ikke forekommer, selv blant den yngre garde, det var det jeg ville fram til. Det er vel kanskje derfor jeg synes det er ekstra fælt å se slike feil, fordi flesteparten av oss som uttaler kj-lyden på en så fremtredende måte aldri kunne ha gjort den feilen? Dere uttaler vel strengt tatt ikke kj-lyden som en kj-lyd, men mer som en blanding av kj og ch. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
^^Belle^^ Skrevet 26. februar 2009 #427 Del Skrevet 26. februar 2009 Dere uttaler vel strengt tatt ikke kj-lyden som en kj-lyd, men mer som en blanding av kj og ch. For oss er det kj-lyd, men det er det vel for alle uansett hvordan man snakker. Den høres vel mer ut som en tj-lyd, altså den er høres utrolig harkete og hard ut. Jeg blir forøvrig mobbet av svoger fra Stavanger med ''ska du ut å tjøpa tjips i tjosken'' og slike ting. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamma1 Skrevet 26. februar 2009 #428 Del Skrevet 26. februar 2009 Jeg har bodd på nordvestlandet i mange år, men er opprinnelig fra gudbrandsdalen. Inntrykket mitt her er at nordvestlendingene syns den kj-lyden jeg har (som er vanlig på østlandet) er den samme som sj-lyden. Mange av de hører ikke forskjell. Det kan vel komme av at her har de en ekstremt tydelig uttale av kj-lyden- nesten som tj. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Phaedra Skrevet 26. februar 2009 #429 Del Skrevet 26. februar 2009 Nei, vet du hva! Det er da ikke sjelden at kj-lyden blir uttalt hos andre enn de på det nordlige vestlandet! Sj-lyden er en slurvete uttale av kj som helst forekommer hos yngre mennesker. Kanskje det en dag blir normalen, men det er langtfra normalen hos de fleste i dag. Forøvrig leste jeg på Vg-nett i dag at Knut Storberget "tar til ordet for." Det heter å ta til orde for noe, og det betyr å foreslå, stemme for. Haha, jeg sa "skeivhendt" her om dagen, og fikk det faktisk ikke med meg før svigerfar utbrøt "NEI VETTU HVA! SIER DU SHØTTKAKER OG DU DA ELLER?!" Sa skeivhendt flere ganger høyt og prøvde å finne ut hva som var feil med ordet, da det endelig slo meg at det heter "keivhendt" hihi. Ellers uttaler jeg alltid kj-lyden og sj-lyden helt klart. Det er bare det at mange sier feil når det gjelder "keivhendt", og det har jeg åpenbart lagt til meg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fat Sally Lee Skrevet 26. februar 2009 Forfatter #430 Del Skrevet 26. februar 2009 http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=558788 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
The Kitten Skrevet 26. februar 2009 #431 Del Skrevet 26. februar 2009 http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=558788 Jeg leste dette jeg også. At så mange sliter med det ordet går over min forstand. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jade Skrevet 26. februar 2009 #432 Del Skrevet 26. februar 2009 (endret) *rødme* Må helt seriøst innrømme at jeg trodde dessverre staves desverre. Heldigvis redder stavekontrollen meg når jeg skriver her Man sier jo de-sverre, ikke des-sverre. Ihvertfall jeg... Endret 26. februar 2009 av Jade Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wind Skrevet 26. februar 2009 #433 Del Skrevet 26. februar 2009 *rødme* Må helt seriøst innrømme at jeg trodde dessverre staves desverre. Heldigvis redder stavekontrollen meg når jeg skriver her Man sier jo de-sverre, ikke des-sverre. Ihvertfall jeg... Jeg sier dess-verre. Er jeg rar? "Onanart". Jeg så det tidligere i dag, men håper det er en skrivefeil. Det skal være "onanert". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Meaty Skrevet 26. februar 2009 #434 Del Skrevet 26. februar 2009 Jeg sier dess-verre. Er jeg rar? "Onanart". Jeg så det tidligere i dag, men håper det er en skrivefeil. Det skal være "onanert". Vedkommende skrev vel med bare en hånd på tastaturet, så da gikk det nok litt over stokk og stein med stavingen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wind Skrevet 26. februar 2009 #435 Del Skrevet 26. februar 2009 Vedkommende skrev vel med bare en hånd på tastaturet, så da gikk det nok litt over stokk og stein med stavingen. Du kan ha et poeng, faktisk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Phaedra Skrevet 26. februar 2009 #436 Del Skrevet 26. februar 2009 Jeg sier dess-verre. Er jeg rar? "Onanart". Jeg så det tidligere i dag, men håper det er en skrivefeil. Det skal være "onanert". Jeg sier også dess-verre Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Crow Jane Skrevet 26. februar 2009 #437 Del Skrevet 26. februar 2009 Nokk er feil, nok er riktig. Da jeg gikk på barneskolen, lærte jeg regelen "det er nok med én k i nok". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
The Kitten Skrevet 26. februar 2009 #438 Del Skrevet 26. februar 2009 Vedkommende skrev vel med bare en hånd på tastaturet, så da gikk det nok litt over stokk og stein med stavingen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
The Kitten Skrevet 26. februar 2009 #439 Del Skrevet 26. februar 2009 Jeg sier også dess-verre Det gjør jeg også. Det er jo det mest logiske. I hvert fall i mitt hode. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 27. februar 2009 #440 Del Skrevet 27. februar 2009 "Versego". Når det er det man får som svar på takken, er det nesten slik at en lar være å takke for noe igjen, bare så en slipper å måtte lese slike uhyrligheter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå