Gjest Gjest Skrevet 20. februar 2009 #361 Del Skrevet 20. februar 2009 Det er vel ingen som skriver på skrivemskin ker på KG (eller i det hele tatt lenger), og ja, fet skrift er langt mer "høflig" og typografisk korrekt enn store bokstaver. Du vil ikke finne ord uthevet med store bokstaver midt i en setning i en bok eller avis. Jeg er heller ikke enig i det du sier om smileys. Jeg leser bøker og har ofte sett uthevet skrift. Så dette skjer. Det blir ikke alltid brukt for å skrike, men poengtere noe viktig. Litteratur og dikting eks; Diktene blir ofte skrevet uthevet eller kursiv for å få flyt i setningen eller diktet. Ellers er dette en bra tråd som jeg har sett på, men savner at dere skriver de riktige ordene etter de ordene som er feil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wind Skrevet 20. februar 2009 #362 Del Skrevet 20. februar 2009 Jeg så ordet "feealing" i dag. Jeg vet at det er engelsk og et "fremmed" språk, men likevel ... Det skal egentlig være "feeling". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest antigartner Skrevet 20. februar 2009 #363 Del Skrevet 20. februar 2009 (endret) Jeg leste et innlegg om en som hadde en katt som kom med rare lyder når den så en "lekkerbisk". Ordet er lekkerbisken i ubestemt form. Endret 20. februar 2009 av antigartner Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Meaty Skrevet 20. februar 2009 #364 Del Skrevet 20. februar 2009 Dette er da bare artig. Vi mener ikke å være slemme mot hverandre, vel? Neida, men jeg er nok ikke så god i rettskrivning som jeg trodde. På den annen side kan det vel ikke være kun mine innlegg som har kommafeil eller ufullstendige setninger her i tråden, og jeg lurte på hvorfor bare mine innlegg ble trukket frem som eksempler på dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fat Sally Lee Skrevet 20. februar 2009 Forfatter #365 Del Skrevet 20. februar 2009 Jeg synes også det er småskummelt å skrive i denne tråden, og sjekker innleggene nøye for hver gang. Likevel sniker det seg inn feil. Jeg mener at det ikke handler om å være perfekt, men om å være interessert i å lære. Hvorfor Meatys innlegg ble kommentert kan jeg ikke svare på, men jeg ser på deg som dyktig i rettskrivning, Meaty! Forestillt - forestilt (riktig) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 20. februar 2009 #366 Del Skrevet 20. februar 2009 Neida, men jeg er nok ikke så god i rettskrivning som jeg trodde. På den annen side kan det vel ikke være kun mine innlegg som har kommafeil eller ufullstendige setninger her i tråden, og jeg lurte på hvorfor bare mine innlegg ble trukket frem som eksempler på dette. Selvfølgelig er det flere som har kommafeil. Det var et rent tilfelle at jeg kommenterte akkurat det du hadde skrevet, fordi en annen hadde kommentert først, og jeg var enig med deg i første del av setningen. En grei huskeregel er at når en setningsperiode begynner med en bisetning, skal det alltid være komma foran hovedsetningen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hinata Skrevet 20. februar 2009 #367 Del Skrevet 20. februar 2009 Et spørsmål til dere; hvordan skrives buss-stopp. 2 s'er, 3 s'er? :klø: Kan noen belære meg? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 20. februar 2009 #368 Del Skrevet 20. februar 2009 Jeg leser bøker og har ofte sett uthevet skrift. Så dette skjer. Det blir ikke alltid brukt for å skrike, men poengtere noe viktig. Litteratur og dikting eks; Diktene blir ofte skrevet uthevet eller kursiv for å få flyt i setningen eller diktet. Ellers er dette en bra tråd som jeg har sett på, men savner at dere skriver de riktige ordene etter de ordene som er feil. Verken skrike eller poengtere er uthevet med store bokstaver. Poenget i innlegget du siterte var vel at det er bedre å utheve på disse måtene enn SÅNN SOM DETTE. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wind Skrevet 20. februar 2009 #369 Del Skrevet 20. februar 2009 (endret) Et spørsmål til dere; hvordan skrives buss-stopp. 2 s'er, 3 s'er? :klø: Kan noen belære meg? "Busstopp" er det rette, selv om jeg pleier å skrive med tre når jeg skriver dialekt, bare for å utheve det smårare med ordet. Man kan også skrive med bindestrek, altså "buss-stopp", men vi har ikke trippelkonsonanter på norsk, så da faller den ene s'en bort når vi skriver de to ordene som ett. Språkrådet: Der tre like konsonanter støter sammen, kan vi bruke bindestrek eller sløyfe den ene konsonanten: trafikk-kork eller trafikkork Endret 20. februar 2009 av Wind Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Meaty Skrevet 20. februar 2009 #370 Del Skrevet 20. februar 2009 Jeg synes også det er småskummelt å skrive i denne tråden, og sjekker innleggene nøye for hver gang. Likevel sniker det seg inn feil. Jeg mener at det ikke handler om å være perfekt, men om å være interessert i å lære. Hvorfor Meatys innlegg ble kommentert kan jeg ikke svare på, men jeg ser på deg som dyktig i rettskrivning, Meaty! Å, takk skal du ha! Jeg begynte nok så smått å bli litt paranoid, ja. Selvfølgelig er det flere som har kommafeil. Det var et rent tilfelle at jeg kommenterte akkurat det du hadde skrevet, fordi en annen hadde kommentert først, og jeg var enig med deg i første del av setningen. En grei huskeregel er at når en setningsperiode begynner med en bisetning, skal det alltid være komma foran hovedsetningen. Dette er vel grunnskolepensum, men det er mange år siden jeg gikk på skolen. Kan jeg bruke det som unnskyldning? I tillegg lider jeg av kronisk onomatopoetikon. *host* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Crow Jane Skrevet 20. februar 2009 #371 Del Skrevet 20. februar 2009 (endret) "Busstopp" er det rette, selv om jeg pleier å skrive med tre når jeg skriver dialekt, bare for å utheve det smårare med ordet. Man kan også skrive med bindestrek, altså "buss-stopp", men vi har ikke trippelkonsonanter på norsk, så da faller den ene s'en bort når vi skriver de to ordene som ett. Språkrådet: Litt på sidelinjen, men ville dog kommentere at det ikke skal være forenkling av dobbelkonsonant dersom ordet kan endre betydning med antall konsonanter. Øh...skjønte noen den? Eks: vise - viste vite - visste (3 konsonanter) Jeg må tenke på den regelen hver gang jeg skriver ordet "fullt", for jeg synes det ser så merkelig ut. Fult betyr jo som kjent "stygt" og er noe helt annet. Endret 20. februar 2009 av Crow Jane Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wind Skrevet 20. februar 2009 #372 Del Skrevet 20. februar 2009 Litt på sidelinjen, men ville dog kommentere at det ikke skal være forenkling av dobbelkonsonant dersom ordet kan endre betydning med antall konsonanter. Øh...skjønte noen den? Eks: vise - viste vite - visste (3 konsonanter) Jeg må tenke på den regelen hver gang jeg skriver ordet "fullt", for jeg synes det ser så merkelig ut. Fult betyr jo som kjent "stygt" og er noe helt annet. Da må jeg bare spesifisere at da jeg sa "trippelkonsonant", så mente jeg tre like konsonanter etter hverandre, som det hadde blitt i "bussstopp". Men det regner jeg med at folk skjønte. Skjønte hva du mente, ja. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Crow Jane Skrevet 20. februar 2009 #373 Del Skrevet 20. februar 2009 Da må jeg bare spesifisere at da jeg sa "trippelkonsonant", så mente jeg tre like konsonanter etter hverandre, som det hadde blitt i "bussstopp". Men det regner jeg med at folk skjønte. Skjønte hva du mente, ja. Bare tenkte at siden det endelig var kommet noen inn her som var interessert i å lære og ikke bare å pirke, så kunne hun jo få en fullstendig forklaring. Ellers kjenner jeg at jeg har blitt litt allergisk mot denne "besserwisser-tråden"... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 21. februar 2009 #374 Del Skrevet 21. februar 2009 Bare tenkte at siden det endelig var kommet noen inn her som var interessert i å lære og ikke bare å pirke, så kunne hun jo få en fullstendig forklaring. Ellers kjenner jeg at jeg har blitt litt allergisk mot denne "besserwisser-tråden"... På hvilken måte er det en besserwisser-tråd? Jeg tror noen er litt hårsåre her... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wind Skrevet 21. februar 2009 #375 Del Skrevet 21. februar 2009 Jeg har et spørsmål. "Kjø®lig", er det egentlig et ord? Jeg finner hverken med eller uten r i ordboken, og det synes jeg er rart. Hva er i så fall riktig å bruke? "Kjølig", "kjørlig", eller noe annet? Jeg føler at "kaldt" ikke betyr det samme, ellers kunne man jo brukt det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 21. februar 2009 #376 Del Skrevet 21. februar 2009 Jeg har et spørsmål. "Kjø®lig", er det egentlig et ord? Jeg finner hverken med eller uten r i ordboken, og det synes jeg er rart. Hva er i så fall riktig å bruke? "Kjølig", "kjørlig", eller noe annet? Jeg føler at "kaldt" ikke betyr det samme, ellers kunne man jo brukt det. Hvilken ordbok har du lett i? Ordet står både i bokmålsordboka og nynorskordboka. kjølig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wind Skrevet 21. februar 2009 #377 Del Skrevet 21. februar 2009 Hvilken ordbok har du lett i? Ordet står både i bokmålsordboka og nynorskordboka. kjølig Det var tydeligvis tekniske problemer. Jeg fikk det til på tredje (!) forsøk nå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hexagon Skrevet 21. februar 2009 #378 Del Skrevet 21. februar 2009 Det er veldig mange som skriver "herrigud". Jeg fikk 1.470.000 treff på herrigud, og 1.460.000 treff på herregud :klø: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hexagon Skrevet 21. februar 2009 #379 Del Skrevet 21. februar 2009 Og "sjokelade" er også en skrivefeil jeg ser til tider. Masse treff på google på den også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Crow Jane Skrevet 21. februar 2009 #380 Del Skrevet 21. februar 2009 Jeg fikk 1.470.000 treff på herrigud, og 1.460.000 treff på herregud :klø: Oj - det sier jo litt, ja. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå