Gå til innhold

Den store rettskrivningstråden

Fat Sally Lee

Anbefalte innlegg

Nå har jeg sett ordet "sitvasjon" flere ganger i det siste. Håper det er samme person som skriver disse innleggene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Og så skrives det PREVENSJON, ikke prevAnsjon.

Eller enda verre, "prevANGsjon".

"Resturang" er kanskje nevnt allerede?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Jeg har nettopp lest et innlegg hvor ordet utestengelse ble brukt. Dette hører jeg stadig i forbindelse med sportssendinger på TV og ikke i noen andre sammenhenger. Dette ordet finnes ikke! Det heter utesteng(n)ing. Har noen for eksempel hørt om strømstengelse, vannstengelse etc.?

Så irriterer jeg meg over den utidige, ukritiske bruken av preposisjonen "på", ha en diskusjon på, et møte på. Og så snakker man "rundt" noe istedenfor "om".

Nå må jeg gi meg før jeg kommer ordentlig i siget, og før JEG irriterer vettet av dere andre :fnise: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp lest side opp og side ned med innlegg hvor folk konsekvent bruker "di" der det skal være "de". "Drit i hva di andre sier". Jeg har litt problemer med å forstå hvordan man kan blande sammen 'de' og 'di'. Ja, de uttales likt, men bruken er jo helt forskjellig! 'Gjerne' og 'hjerne' uttales også helt likt, likevel klarer de fleste fint å skille disse ordene fra hverandre når de skriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite knippe galt-riktig:

Får- for

værst-verst

nemelig- nemlig

skylle-skylde

unnskyllning- unnskyldning

konstantere- konstatere

misstanke-mistanke

missforståelse-misforståelse

rimilig-rimelig

lovelig-lovlig

henn-hen (hvor er hunden hen?)

ann-an ( kommer an på)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Eurodice

Komfertabel=komfortabel.

Jeg skjønner ikke helt hvorfor noen sier det førstnevnte, de uttaler sikkert komfort som det skrives, eller med (tilnærmet) fransk uttale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjerne' og 'hjerne' uttales også helt likt, likevel klarer de fleste fint å skille disse ordene fra hverandre når de skriver.

...jeg vet nå ikke det... :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åhhåhåhåhå *ivrig*

Jeg så noe helt genialt grusomt her inne et sted: påm fri !

:hakeslepp::haar: :klø:

Endret av Pingting
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Eurodice

Jeg har sett flere steder her at folk skriver stereotyper. Det riktige er stereotypier i den betydning ordet er brukt her.

Endret av Belladonna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er enig i det du sier her. Men da vedkommende nevnte ufullstendige setninger klarte jeg ikke la være å kommentere. :sjenert:

(Innlegget til gjesten som skriver på dialekt hopper jeg pent over, jeg orker ikke sitte og prøve å tolke hva som menes. Det får da være måte på muntlig utrykksmåte! :) )

De to første setningene dine skulle vært delt opp med komma før "men", og ikke med punktum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
De to første setningene dine skulle vært delt opp med komma før "men", og ikke med punktum.

Jeg er temmelig sikker på at det er lov å bruke punktum foran "men", men ikke foran "og".

Endret av Meaty
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice
Jeg er temmelig sikker på at det er lov å bruke punktum foran "men", men ikke foran "og".

Det skal jeg holde med deg i. Derimot skal det være komma etter ... setninger, for du starter med en bisetning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal jeg holde med deg i. Derimot skal det være komma etter ... setninger, for du starter med en bisetning.

Ok, jeg ser den. Nå tror jeg at jeg skal holde en lavere profil i denne tråden, for det virker som om alle innleggene jeg har skrevet her er pirkemateriale. Jeg får konsentrere meg om min egen rettskrivning før jeg henger meg opp i andres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice
Ok, jeg ser den. Nå tror jeg at jeg skal holde en lavere profil i denne tråden, for det virker som om alle innleggene jeg har skrevet her er pirkemateriale. Jeg får konsentrere meg om min egen rettskrivning før jeg henger meg opp i andres.

Dette er da bare artig. Vi mener ikke å være slemme mot hverandre, vel? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...