Gå til innhold

Den store rettskrivningstråden

Fat Sally Lee

Anbefalte innlegg

Gjest antigartner
Okei, veldig flaut, men jeg ser ikke feilen(e?). Tror jeg er blind. :flau:

1. Stor bokstav i Snø inne i en setning

2. Ordenstall skrives med punktum etter (24.)

3. Stor bokstav i navn på måned inne i en setning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Okei, veldig flaut, men jeg ser ikke feilen(e?). Tror jeg er blind. :flau:

:opplyser:

Snø med stor S

24 uten punktum

Januar med stor J

En mulig fjerde feil kan vel være manglende punktum sist i setningen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:ler: Antigartner postet samtidig som meg. Jeg mente selvsagt bildet på forrige side, og ikke det hun skrev. Feilene i den setningen la jeg merke til, men det skal sies at jeg kom fram til tre feil, men så alle fire, så tydeligvis er jeg både blind og ikke i stand til å telle. :sukk:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en fin en, som jeg har lagt merke til at har blitt brukt veldig konsekvent i forbindelse med skjønnhet og velvære og en blogg om sminke.

"Du bestemmer selv hvor mye mengde øyenskygge du vil bruke."

Jeg syns det er ufattelig at dette blir sagt helt alvorlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest antigartner
:ler: Antigartner postet samtidig som meg. Jeg mente selvsagt bildet på forrige side, og ikke det hun skrev. Feilene i den setningen la jeg merke til, men det skal sies at jeg kom fram til tre feil, men så alle fire, så tydeligvis er jeg både blind og ikke i stand til å telle. :sukk:

...mens jeg er halvblind og tenkte ikke over mangelen på punktum :)

I Pingtings bilde står det at skolen har et "lite oversiktlig miljø". Vet ikke om det er noen god reklame, med mindre en ønsker å bedrive kaosstudier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha, okei. Så det var ikke noe "verre" enn det? Så den jeg også, men tenkte liksom ikke at det var det alle andre så. Dumt av meg igjen. :flau:

Denne så jeg for litt siden:

"Det virker som hun fisker litt med "savner deg" osv, men jeg får aldri noen direkte innvendinger."

Det skal vel ikke være "innvendinger" der? Det personen ønsker er muligens direkte uttalelser/invitasjoner/initiativ som blir tatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aha, okei. Så det var ikke noe "verre" enn det? Så den jeg også, men tenkte liksom ikke at det var det alle andre så. Dumt av meg igjen. :flau:

Denne så jeg for litt siden:

"Det virker som hun fisker litt med "savner deg" osv, men jeg får aldri noen direkte innvendinger."

Det skal vel ikke være "innvendinger" der? Det personen ønsker er muligens direkte uttalelser/invitasjoner/initiativ som blir tatt?

Ja, innvendinger er vel det samme som protester?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, innvendinger er vel det samme som protester?

Nettopp. :Nikke:

Og ut fra resten av innlegget er det ganske tydelig at det ikke er protester han eller hun ønsker.

Endret av Wind
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva synes dere om "billige priser"? Det må da være riv ruskende galt! Reklamebyråene har lagt sin elsk på dette uttrykket, men det skjærer meg i ører og øyne.

Det heter lave priser, og billige varer. Man kan tross alt ikke kjøpe prisen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva synes dere om "billige priser"? Det må da være riv ruskende galt! Reklamebyråene har lagt sin elsk på dette uttrykket, men det skjærer meg i ører og øyne.

Det heter lave priser, og billige varer. Man kan tross alt ikke kjøpe prisen...

...det har jeg faktisk ikke tenkt på før, men du har jo helt rett!

*noterer nok en ting på irritasjons-lista*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der, ja. Det har jeg ikke tenkt på før. "Handlinger" som skrives mellom to stjerner har sjelden hverken stor bokstav eller punktum. Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal ta stilling til det, men det er vel liten tvil om at det ser en smule teit ut med stor bokstav og punktum? Spørsmålet er vel om det er lov å skrive uten?

*Tester litt.*

Det der ble i tillegg en ufullstendig setning. :klaske:

Endret av Wind
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der, ja. Det har jeg ikke tenkt på før. "Handlinger" som skrives mellom to stjerner har sjelden hverken stor bokstav eller punktum. Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal ta stilling til det, men det er vel liten tvil om at det ser en smule teit ut med stor bokstav og punktum? Spørsmålet er vel om det er lov å skrive uten?

*Tester litt.*

Jeg aner ikke om det finnes offisielle retningslinjer for dette, men for meg er det mest naturlig å ikke bruke stor forbokstav og punktum. Det er jo ikke meningen at det skal være en fullstendig setning. Jeg bruker asterisk en del når jeg skal beskrive handlinger eller følelser på nettet eller sms. For meg så skal en slik opplysning være litt svevende. Det er jo ingen ytring.

*tenker litt*

Jo - jeg er fremdeles enig med meg selv.

...det har jeg faktisk ikke tenkt på før, men du har jo helt rett!

Jeg lurer litt på den bindestreken der, jeg. Er den brukt som en helgardering? Så lenge du ikke trenger å dele et ord pga. linjeskift er det min oppfatning at nykomponerte, sammenskrevne ord kan skrives sammen.

"Irritasjonslista" blir da altså det nykomponerte ordet. Arrester meg gjerne hvis jeg tar feil.

(Blir jo helt paranoid av å bidra til den tråden her...) *lol*

Endret av Crow Jane
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg aner ikke om det finnes offisielle retningslinjer for dette, men for meg er det mest naturlig å ikke bruke stor forbokstav og punktum. Det er jo ikke meningen at det skal være en fullstendig setning. Jeg bruker asterisk en del når jeg skal beskrive handlinger eller følelser på nettet eller sms. For meg så skal en slik opplysning være litt svevende. Det er jo ingen ytring.

*tenker litt*

Jo - jeg er fremdeles enig med meg selv.

Jeg er enig, jeg også, men likevel får jeg problemer med manglende stor bokstav, punktum, og det at setninga er ufullstendig. Det hadde ikke blitt skrevet i en "skikkelig" tekst, men det hjelper på en måte ikke, for siden jeg prøver å skrive korrekt ellers, så burde jeg styre unna dette også. :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest strykebrett

En ting som irriterer meg er at folk ikke skiller mellom ordene irriterende og irritabel.

Eksempel: Samboer vasker aldri opp etter seg, det er så irritabelt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest antigartner

Enig med Strykebrett.

Jeg har nettopp lest en sesongrelevant post, og må komme med følgende erklæring:

Det heter ikke fastelaven, det heter fastelavn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne fantastiske plakaten henger overalt på treningssenteret mitt:

"Behåll dine skoposer på, vær så snill :)"

De har hengt der ganske lenge også, ganske rart at ALLE som jobber der tydeligvis har dysleksi? Dette er jo en seriøs feil, ikke bare slurv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Enig med Strykebrett.

Jeg har nettopp lest en sesongrelevant post, og må komme med følgende erklæring:

Det heter ikke fastelaven, det heter fastelavn!

Det visste jeg faktisk ikke. *notert*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Tester litt.*

Hmmm... (Liten digresjon: jeg har lagt merke til at jeg kun skriver "hm" med én eller tre m-er. Sært?)

Jeg tror jeg fortsatt holder en knapp på å skrive det uten stor forbokstav og punktum, ihvertfall i tilfellene hvor det er kun er noen få ord. Det er allerede så muntlig og uoffesielt at det neppe er snakk om rett eller galt uansett, men hva som fungerer best. Lengre setninger hadde jeg nok brukt vanlige regler på. *Forsøker å skrive en lang setning med stor forbokstav og punktum.*

...eller kanskje ikke? Ser det rart ut? Hvorfor ser det rart ut?

Jeg lurer litt på den bindestreken der, jeg. Er den brukt som en helgardering? Så lenge du ikke trenger å dele et ord pga. linjeskift er det min oppfatning at nykomponerte, sammenskrevne ord kan skrives sammen.

"Irritasjonslista" blir da altså det nykomponerte ordet. Arrester meg gjerne hvis jeg tar feil.

(Blir jo helt paranoid av å bidra til den tråden her...) *lol*

Haha, du har selvfølgelig helt rett! Jeg ANER ikke hvor den bindestreken kom fra! :ler: Jeg pleier å skrive det i sammensatte ord som blir veldig lange for at de skal bli lettere å lese. Men akkurat her har jeg ingen unnskyldning altså ;)

(Og ja: man blir paranoid. jeg måtte google "holde en knapp på", sånn helt for sikkerhets skyld.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest antigartner
Denne fantastiske plakaten henger overalt på treningssenteret mitt:

"Behåll dine skoposer på, vær så snill :)"

De har hengt der ganske lenge også, ganske rart at ALLE som jobber der tydeligvis har dysleksi? Dette er jo en seriøs feil, ikke bare slurv.

Kan plakatforfatteren være svensk, mon tro?

På svensk heter det jo "att behålla". Plakaten blir jo ikke riktigere av den grunn, men det er kanskje forklaringen på hvorfor det er skrevet som det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med ''speilreflekskamerafotografering''? :fnise: Hvordan dele opp dette ordet da? Holder det å ta bort ''kamera''? ''speilrefleksfotografering''? Kan hende dette er rett altså, men jeg syntes bare at ordet så altfor langt ut, noe à la walisiske stedsnavn. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...