Gjest antigartner Skrevet 10. februar 2009 #261 Del Skrevet 10. februar 2009 Bryllupsforumet er et oppkomme av skrivefeil, dessverre. Nå er det edle metaller til gifteringene som skal til pers: På norsk heter det platina, ikke platinum! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Crow Jane Skrevet 11. februar 2009 #262 Del Skrevet 11. februar 2009 Hva mener du egentlig med dette? Jeg mener at når elever (små elever - det hvor man legger selve grunnlaget) ikke får gjort leksene eller trent på det de burde fordi mamma skulle på aerobic, så må jeg ofte trøste elevene. De vil jo så gjerne være flinke. For noen familier er fotballtrening f.eks. mye viktigere enn skolearbeid. Legg merke til at jeg skrev: "Som lærer ser jeg dessverre så altfor ofte..." Jeg trekker altså ikke alle over én kam, dersom noen føler for å angripe meg på det. Jeg bare sier at det er synd når det skjer og at det skjer for mye av det. Ikke så rart det går ad undas med rettskrivingen, da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest antigartner Skrevet 11. februar 2009 #263 Del Skrevet 11. februar 2009 Jeg trekker altså ikke alle over én kam, dersom noen føler for å angripe meg på det. Jeg bare sier at det er synd når det skjer og at det skjer for mye av det. Ikke så rart det går ad undas med rettskrivingen, da. Dersom du er lærer, bør du ikke forsøke deg på å bruke faste uttrykk som du ikke kan. Det heter å skjære (alle) over en kam. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wind Skrevet 11. februar 2009 #264 Del Skrevet 11. februar 2009 (endret) "... det har verdt situasjoner ..." Det skulle nok vært "vært", ja. En ting til, som jeg nettopp så på Facebook. Det er snakk om et dobbelt-navn, og personen hadde greid å skrive "Per-morten Olsen" (eks.). Endret 11. februar 2009 av Wind Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Crow Jane Skrevet 12. februar 2009 #265 Del Skrevet 12. februar 2009 Dersom du er lærer, bør du ikke forsøke deg på å bruke faste uttrykk som du ikke kan. Det heter å skjære (alle) over en kam. Hehe - det var da svært til semantisk angrep. Du forstod altså ikke betydningen? Det er forskjell på å skjære og trekke - og det var også litt av poenget. Det er ingen vits i å være rigid paragrafrytter i et språk som er så dynamisk som norsk. Nye ord og uttrykk lages daglig, spesielt sammensatte. Dersom man har litt følelser for språket, forsøker man å lage dem med en viss finesse. Men den tok du altså ikke... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest antigartner Skrevet 12. februar 2009 #266 Del Skrevet 12. februar 2009 Hehe - det var da svært til semantisk angrep. Du forstod altså ikke betydningen? Det er forskjell på å skjære og trekke - og det var også litt av poenget. Det er ingen vits i å være rigid paragrafrytter i et språk som er så dynamisk som norsk. Nye ord og uttrykk lages daglig, spesielt sammensatte. Dersom man har litt følelser for språket, forsøker man å lage dem med en viss finesse. Men den tok du altså ikke... He he, du falt i noen feller selv, der. 1. "Språket er i utvikling-fellen." 2. "Prøve å bortforklare egen feil med at uttrykket har en annen betydning-fellen." 3. "Prøve å angripe kritikeren med argumenter om at kritikeren har misforstått-fellen." Måten du brukte uttrykket på er feil likevel. Uttrykket heter "å skjære alle over en kam" uansett om du synes noe annet eller ei. En forelesning om språkets utvikling er uten betydning. Som så mange andre aspekter ved språket vårt vil uttrykket kunne endre seg med tiden, men per i dag brukte du det nok ikke korrekt. I en språkdiskusjon, der rett og feil er tema, burde du forstå at slike feil kom til å bli slått ned på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Crow Jane Skrevet 12. februar 2009 #267 Del Skrevet 12. februar 2009 He he, du falt i noen feller selv, der. 1. "Språket er i utvikling-fellen." 2. "Prøve å bortforklare egen feil med at uttrykket har en annen betydning-fellen." 3. "Prøve å angripe kritikeren med argumenter om at kritikeren har misforstått-fellen." Måten du brukte uttrykket på er feil likevel. Uttrykket heter "å skjære alle over en kam" uansett om du synes noe annet eller ei. En forelesning om språkets utvikling er uten betydning. Som så mange andre aspekter ved språket vårt vil uttrykket kunne endre seg med tiden, men per i dag brukte du det nok ikke korrekt. I en språkdiskusjon, der rett og feil er tema, burde du forstå at slike feil kom til å bli slått ned på. *flire* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fat Sally Lee Skrevet 13. februar 2009 Forfatter #268 Del Skrevet 13. februar 2009 Garangtert... Jeg har sett det flere ganger på forumet de siste dagene, lurer på om denne gjesten tror det heter det, eller om det er to tilfeldige som har tastet feil? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 14. februar 2009 #269 Del Skrevet 14. februar 2009 Hahaha:D Kjempebra tråd! Endelig noen som sier høyt det jeg tenker. De beste jeg har er: interresangt kansje tolmodig domt er det så gått som de sier? hahaha:) "Tolmodig" er riktig hvis resten av teksten også er på nynorsk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wind Skrevet 14. februar 2009 #270 Del Skrevet 14. februar 2009 "Sykkelist", og trådtittelen "Og stoppe ved fortgjengerfelt.". Hører/ser ikke folk at det blir feil? "Sykkelist" kan jeg til en viss grad forstå, men å ha en overskrift som begynner med "og" ...? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fat Sally Lee Skrevet 14. februar 2009 Forfatter #271 Del Skrevet 14. februar 2009 fortgjengerfelt. Haha, skulle ønske det fantes noe slikt, jeg er langbeint og forventer effektivitet Dette med sykkel, syklene, sykler osv. er nok vanskelig å lære seg, ser det feilstavet hele tiden. Er jo litt forvirrende at det heter sykkel, men å sykle. Hvor blir det av den ene k-en, liksom? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 14. februar 2009 #272 Del Skrevet 14. februar 2009 Jeg leser stadig innlegg både her og der hvor man må "innfinne seg med...". Det heter å avfinne seg med. Det er også begrepsforvirring mellom klokkeklart og krystallklart. At jeg har en klokkeklar sangstemme, er krystallklart (=hevet over enhver tvil). Dette var bare et eksempel ;-). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wind Skrevet 16. februar 2009 #273 Del Skrevet 16. februar 2009 (endret) Feil bruk av apostrof gjør meg sprø. Leste nettopp et innlegg der personen hadde greid å skrive "søstre's" og "nies'er". Endret 16. februar 2009 av Wind Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 16. februar 2009 #274 Del Skrevet 16. februar 2009 Det er kanskje en liten sak, men jeg er så lei av å se "rumpe" skrevet med o i stedet for u. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fat Sally Lee Skrevet 16. februar 2009 Forfatter #275 Del Skrevet 16. februar 2009 Når jeg leser gjennom denne tråden bli jeg skremt. Det er virkelig mange ord, uttrykk, vendinger og tegnsettingskonvensjoner som er i ferd med å skli totalt ut i det norske språk. Ekstra skummelt er det når lærere kommer og argumenterer for sine feil, i stedet for å rette opp og takke for oppklaringen... Og det ser ikke ut til at folk flest har ambisjoner om å ta til seg rettelser heller, så dette bærer bare en vei. Heldigvis er KG et ytterpunkt sett med rettskrivningsøyne, så det er vel ikke så ille i den virkelige verden. Men det er ikke bra heller, det er ikke mange menyer/plakater/aviser man skal lese før man finner bevis på det... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
^^Belle^^ Skrevet 16. februar 2009 #276 Del Skrevet 16. februar 2009 Feil bruk av apostrof gjør meg sprø. Leste nettopp et innlegg der personen hadde greid å skrive "søstre's" og "nies'er". Jeg irriterer meg grønn over den generelle bruken av apostrofer jeg. Spesielt den som er hentet fra engelsk og som blir brukt over alt i dagens samfunn: Line's Frisør, Anne's Kiosk. *river-av-meg-store-hårdotter* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wind Skrevet 16. februar 2009 #277 Del Skrevet 16. februar 2009 Jeg irriterer meg grønn over den generelle bruken av apostrofer jeg. Spesielt den som er hentet fra engelsk og som blir brukt over alt i dagens samfunn: Line's Frisør, Anne's Kiosk. *river-av-meg-store-hårdotter* Det er jo feil det også, så det plager ikke bare deg. Men jeg kan skjønne det, til en viss grad. Jeg skjønner derimot ikke hvor apostrofen i "nies'er" kommer fra. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pingting Skrevet 16. februar 2009 #278 Del Skrevet 16. februar 2009 Det er jo feil det også, så det plager ikke bare deg. Men jeg kan skjønne det, til en viss grad. Jeg skjønner derimot ikke hvor apostrofen i "nies'er" kommer fra. Det som irriterer meg enda mer er når det ikke bare er apostrof, men når den i tillegg står feil vei! Ole`s, jentene`s og så videre... *grøsser litt* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wind Skrevet 16. februar 2009 #279 Del Skrevet 16. februar 2009 (endret) Det som irriterer meg enda mer er når det ikke bare er apostrof, men når den i tillegg står feil vei! Ole`s, jentene`s og så videre... *grøsser litt* Nå er vel det der strengt tatt aksenter, og ikke apostrof. Apostrof er vertikal, mens aksenter er til å bruke over bokstaver, og er "skjeve", som i "idé". Aksenttegn og apostrof. Endret 16. februar 2009 av Wind Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest antigartner Skrevet 16. februar 2009 #280 Del Skrevet 16. februar 2009 Ekstra skummelt er det når lærere kommer og argumenterer for sine feil, i stedet for å rette opp og takke for oppklaringen... Og det ser ikke ut til at folk flest har ambisjoner om å ta til seg rettelser heller, så dette bærer bare en vei. Takk for støtte! Om KG er et ytterpunkt hva språkfeil angår er jeg derimot litt usikker på. Jeg synes de fleste nettfora florerer av skrivefeil, og at KG er ett av de bedre i så måte. VG Debatt, Hegnar Online og Barn i magen er eksempler på fora som preges av langt verre språkbruk enn KG (eller værre som de fleste brukerne der inne antakelig ville skrevet). Jeg får nærmest kløende utslett og væskende sår av hva brukerne der inne presterer av språklig ugress. Ta en tur inn for underholdningens skyld Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå