Gå til innhold

Voltaren mot smerter, hvor mye?


Pemille

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg fjernet mandlene med laser for 5 dager siden, noe som i grunn var en helt grei opplevelse. Skal ta voltaren stikkpiller tre ganger om dagen, pluss at jeg kan ta pinex forte brusetabletter inntill 3 ganger om dagen dersom jeg har sterke smerter.

Nå er det sånn at jeg merker at voltarenen "slutter å virke" etter ganske nøyaktig 6 timer, dvs. at jeg får vondt for å svelge, vanskeligheter med å snakke osv. Innenfor de 6 timene er jeg ellers helt fin i formen, bortsett fra at jeg er sliten og trøtt og har litt dårlig hukommelse, skriver fortere feil osv.

Det hjelper lite eller ingenting å ta pinex'en. Er det ille å ta 4 voltaren om dagen i stedet, det vil akkurat holde for å holde smertene i sjakk.

Jeg er ikke vant med å ta smertestillende, pleier å ta en halv ibux en gang i halvåret, liksom, så jeg er veldig lite erfaren.

Og jeg har jo respekt for at det står "3 ganger daglig" på pakka fra legen.

Hadde det ikke vært søndag, hadde jeg ringt og spurt. Noen som har erfaring med dette, eller som kanskje jobber i et relevant yrke og vil svare meg?

Tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Heia,jeg tar voltaren 4 ganger daglig sammen med PF som jeg au tar 4 ganger dahlig pga smerter og betennelse.Står 3 ganger daglig men jeg har sagt til legen at jeg MÅ ta 4 ganger pga jeg er våken såpass menge timer i døgnet pga jobb og det er helt iorden sa han!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! Nå ble jeg letta...

Skal uansett til legen i morgen eller tirsdag, og får vel spørre da også, men det gjør at jeg slipper å ha så vondt frem til da.

God bedring til deg.

(Har nettopp venta i sju timer siden forrige, og det GÅR rett og slett ikke...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg fjernet mandlene med laser for 5 dager siden, noe som i grunn var en helt grei opplevelse. Skal ta voltaren stikkpiller tre ganger om dagen, pluss at jeg kan ta pinex forte brusetabletter inntill 3 ganger om dagen dersom jeg har sterke smerter.

Nå er det sånn at jeg merker at voltarenen "slutter å virke" etter ganske nøyaktig 6 timer, dvs. at jeg får vondt for å svelge, vanskeligheter med å snakke osv. Innenfor de 6 timene er jeg ellers helt fin i formen, bortsett fra at jeg er sliten og trøtt og har litt dårlig hukommelse, skriver fortere feil osv.

Det hjelper lite eller ingenting å ta pinex'en. Er det ille å ta 4 voltaren om dagen i stedet, det vil akkurat holde for å holde smertene i sjakk.

Jeg er ikke vant med å ta smertestillende, pleier å ta en halv ibux en gang i halvåret, liksom, så jeg er veldig lite erfaren.

Og jeg har jo respekt for at det står "3 ganger daglig" på pakka fra legen.

Hadde det ikke vært søndag, hadde jeg ringt og spurt. Noen som har erfaring med dette, eller som kanskje jobber i et relevant yrke og vil svare meg?Tusen takk!

Det beste er nok å snakke med fagfolk. Du kan ringe et vaktapotek og spørre en farmasøyt.F.eks. apoteket på Oslo legevakt, (tlf.22 98 87 20) de har åpent hele døgnet alle dager i uken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Charming

Da jeg tok mandlene tok jeg bare Voltaren hver gang jeg synes det gjorde vondt. Levde så og si på smertestillende. Hadde Pinex forte som jeg tok samtiidg som voltaren. Tok bare alt sammen samlet hver gang før jeg skulle spise osv. Så jeg spiste normalt fra 1. time uten å kjenne noe. :)

Sikkert ikke veldig glupt eller bra, men hadde jo ikke vondt en eneste gang etter jeg tok mandlene da. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok du mandlene med laser eller kirurgisk?

Hvor lenge måtte du gå på voltaren? Har hørt at det blir mindre vondt etter 4-6 dager, og er vel på femte dagen nå. Spiste mer de første dagene.

Nå har jeg nettopp tatt en pille, og har det bare fint. Har til og med spist litt makaroni. Haha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Charming

Jeg tok det kirurgisk. Hmm.. tror jeg gikk på det i 1,5 uke eller noe. Trappet ned etterhvert da. At leveren min overlevde er jo et under med de mengdene jeg inntok. Hehe.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei på dere.

Ja, situasjonen er altså at smertene kommer ganske brått og mye 6-7 timer etter at jeg har tatt voltaren, og at jeg egentlig bare kan ta 3 i døgnet, dvs. hver 8. time.

Tenkte å oppdatere litt her. Legen min sa jeg skulle holde meg til tre per dag, pga faren for magesår. Han gav meg i tillegg resept på paracet 1 g, og mente disse burde fungere bedre enn pinex forte brusetabletter. Føler i blant at han "leser opp regler" mer enn å vite hva han egentlig sier, så jeg spurte på apoteket også, der ba de meg spørre legen...

Ringte kontordama ved legesenteret der jeg tok mandlene, og hun mente at smertetoppen kunne komme nå ved 8-10 dager etter operasjonen (hvorfor står det ingenting om det i det fyldige skrivet jeg har fått? Der står det at de fleste ikke trenger en dag sykemelding en gang... Hm..) Hun mente at jeg burde holde meg til de tre.

Her burde jeg kanskje gitt meg, men jeg ringte slik jeg fikk anbefalt over her til en farmasøyt ved Oslo legevakt som etter litt frem og tilbake-prat sa at det burde gå greit så lenge jeg ikke kjente noe til magesmerter, og og med at det bare er for en kort periode. Hun mente også at paracet ikke ville ha noe annen virkning enn pinex forte.

Dette betyr vel at man bør være ganske forsiktig med voltaren, egentlig, og jeg skal prøve så godt jeg kan å vente til det har gått 8 timer. Kjenner at jeg ikke gleder meg spesielt, men får håpe at det hele er over snart! :)

Endret av Pemille
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får i allefall ha riktig god bedring!

Smertelindring er ikke alltid enkelt og greit å finne ut av, vi reagere så forskjellig både på smerter og på smertelindrende midler. Kroppen er ikke en mekanisk greie som alltid reagerer slik og sånn. Vær bare obs på eventuelle magesmerter, bare sånn i tilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er 100 mg du tar? Siden det bare er for en kort periode kan jeg ikke tenke meg at det er farlig å ta hver 6 time hele døgnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det, Wildy!

Det er faktisk 50 mg jeg tar.

Håper jeg bare er i ferd med å nå smertetoppen, og at det blir bedre snart.

Ha en fin kveld!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Mulig noen er uenige me meg her nå men, synes ikke legen din ga deg noe bra svar.

Jeg tok mandlene for en del år siden og fikk den gangen Voltaren (som jeg ble veldig dårlig i magen av, og har skjønt mange blir det) og Paralgin Major som jeg tok om hverandre.

Fikk ingen sykemelding iom at jeg gikk på skolen men var hjemme noen dager.

Har en samboer som for ikke lenge siden fjernet sine og han hadde mye smerter (de sier jo det blir verre med alderen) og han måtte ringe å få mer av legen. Det var ikke noe problem.

Grunnen til at de sier smertetoppen er der den er, er pga at såret i halsen din gror og at blødningsfaren er størst da. Det er derfor viktig å ta det med ro i disse dagene så hvis noen har sagt at det ikke er behov for sykemelding (iallefall hvis man jobber) synes jeg de bør slutte å drikke på jobb :P :P Det er ikke noe godt og man skal ikke ta for lett på det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei known!

Det er visst forskjell på å fjerne mandlene kirurgisk og med laser i forhold til dette med blødningsfare. Er visst nesten ingen blødningsfare når de er fjernet med laser, og det var jo aldri åpne sår der:)

Men ja, er enig i at det gjør vondt!

Kan melde om at jeg tok paracet i dag, seks timer etter forrige voltaren, da gjorde det ganske vondt. Nå hjalp paraceten kjempegodt, i forhold til hva pinex forte'n har gjort de andre gangene.

Hurra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Annonse

Gjest AnonymBruker

Akkurat den tråden jeg trengte! Er på 6. dagen nå og har like vondt. Har brukt opp første dose med Voltaren og måtte ut og hente dose nr. to.

Da er det vel bare å smøre seg med tålmodighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Øystein

Akkurat den tråden jeg trengte! Er på 6. dagen nå og har like vondt. Har brukt opp første dose med Voltaren og måtte ut og hente dose nr. to.

Da er det vel bare å smøre seg med tålmodighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein

åh så godt det var å finne denne tråden. Tok voltaren 50mg i kl 0100 i natt og våknet med sviende smerter kl 0630. Det står riktig nok 2-3 ganger om dagen, men akkurat da jeg våknet gav jeg blaffen i det.

Er på dag 4.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Når man har smerter i lang tid, så er det viktig å ta smertestillende jevnt.

Nå skal ikke jeg si hvor ofte du skal ta Voltaren eller andre typer, det står på pakningsvedlegget og legen kan anbefalle, men om jeg har vondt så tar jeg en ekstra. Dosen på pakningen er beregnet som en sikkerhet. Har man ikke problemer med mage, nyrer eller lever så tåler man ganske mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å være veldig "slem" eller noe nå, men jeg har ei venninne som fikk samme beskjed som deg, ingen sykmelding er nødvendig og blabliblablibla.

Fire uker sykmelding ble endelig resultat pga smertene. Vet ikke hva hun fikk som smertestillende, men smertene var ille og formen dårlig over lang tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

åh så godt det var å finne denne tråden. Tok voltaren 50mg i kl 0100 i natt og våknet med sviende smerter kl 0630. Det står riktig nok 2-3 ganger om dagen, men akkurat da jeg våknet gav jeg blaffen i det.

Er på dag 4.

Gled deg til dag 7-8, da tror du at du skal daue :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein

Gled deg til dag 7-8, da tror du at du skal daue :P

Jeg tar nå voltaren 4 ganger pr døgn. Smertene kommer 4 timer etter inntak, hvor jeg da sper på med paralgin forte for og holde ut to timer til jeg kan ta voltaren på nytt.

Dette var no dritt :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...