Gå til innhold

Guantanamofanger til Norge

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Fisken_*
Skrevet

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2886560.ece

"EU vil trolig med det aller første spørre Norge om landet kan ta imot noen av fangene fra Guantánamo, når den amerikanske leiren på Cuba legges ned."

"Morten Tjessem, generalsekretær i Norsk Organisasjon for Asylsøkere (NOAS), mener det vil være helt naturlig at Norge deltar i en dugnad for å hjelpe til med å avvikle Guantánamo-leiren som Europa har vært svært kritisk til. –Det vil være å sette handling bak ord. Guantánamo er først og fremst USAs ansvar, men det vil være naturlig om Europa stiller opp. Også Norge må bidra. Det vil neppe dreie seg om mange personer for lille Norge."

Hva tror dere, er Norge rustet til å ta i mot eksfanger fra Guantanamo?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

vi tar tre stk vi veit du, slenger de inn på et asylmottak hvor en psykolog under praksisutplasering sitter og skal kurere mange år med tortur begått av usa.

usa vil da så klart fraskrive seg alt ansvar for hva de har gjort, også det økonomiske ansvaret, og om ca fem år har ikke kommunen de tre er i, penger til dette pr stuntet de blei med på lengere, de får da en lege til og si de er friske til og ferdes på gata, de har bare hvert torturert i noen få år, så de slippes løs blandt "normale" folk.

de er nå paranoide, har angst, frykt og utallige andre diagnoser og ender opp med drap på en buss, i en skobutikk eller serie voldtekter.

så la oss ta de i mot!

la usa slippe unna nå også.

Skrevet

Ja, v bør ta vår del av byrden, men de er jo hverken siktet eller dømt, så da må jo deres sak etterforskes først. Det holder ikke bare å ha vært i Afghanistan i 2001.

Skrevet

Noen terrorister fra eller til her på berget spiller vel ingen rolle.

Nordmenn har jo hele tiden kritisert at de er blitt holdt som fanger på dette stedet, så da er det vel vår plikt å slippe disse ut i frihet her i landet.

Hva disse har gjort av drap og myrderier, har jo aldri vært kritisert av vår terrorvennlige regjering. Så de har absolutt fortjent disse.

Skrevet

Noen terrorister til eller fra, er jo forsåvidt nesten sjarmerende - og noen xtra i visse bydeler i Oslo - vil man vel knapt nok merke engang!?!?!

Jeg foreslår at man enten gir dem kost,losji og fullutdannelse på Statens bekostning ( eh....det er våre skattepenger jeg snakker om ), på Ullersmo eller idylliske Bergen Landsfengsel - hvode også kan nyte frisk luft og koselige fotballkamper med lokale bedriftsidrettslag - eller så foreslår jeg at vi Staten ( våre skattepenger ) gir dem gode Norskkurs, leilighet,bil og et lite lokale hvor de kan starte opp sin egen lille foorretning - gjerne en restaurant eller et lite gatekjølkken hvor de kan selge innsmuglet kjøtt fra diverse land som er utgått på dato, kanskje ogs¨å deale litt drugs fra under disken - kun på forespørsel selvsagt - og at de ellers får fri tilgang til å kommunisere med andre trosfeller i velgte moskeer landet rundt. Der kan de kanskje få lov til å utbrodere sin harme over hvor ond Vesten er og kanskje også få med seg litt andre mennesker til åptensielle aksjoner fra noen av de sovende terrorcellene vi allerede har i dette fortrefferlige landet vi bor i.

Glemte jeg forresten å nevne at de derettewr kan søke om familiegjenforening og så gjentar historien seg deretter...............

Skrevet

jeg har ikke fått med meg noe av saken ettersom jeg er i eksamensstyret:P men er det meningen at de skal komme som asylmotakere sånn som enkelte her sier eller skal de i fengsel her i norge mens de venter på at etterforskning skal bli ferdig?

Skrevet

Nordmenn har jo hele tiden kritisert at de er blitt holdt som fanger på dette stedet, så da er det vel vår plikt å slippe disse ut i frihet her i landet.

Hva disse har gjort av drap og myrderier, har jo aldri vært kritisert av vår terrorvennlige regjering. Så de har absolutt fortjent disse.

Du hater virkelig Norge, du KR-Øst.

Skrevet

Nå kan vel ikke disse defineres som terrorister ettersom de ikke er dømt for noe. Det at du henviser til USA's propaganda sier bare at du tror på USA påstander.

At de er fratatt friheten og hentet til Guantanamo basen vha hemmelige fyvninger og uten anledning til å forsvare seg som andre i såkaldte "frie land", er USA sitt ansvar. At USA nå fraskriver seg alt ansvar er nesten bare som forventet fra et land som USA. De leverer dem ikke engang tilbake til de landene de ble hentet med en oppreisning for torturen over mange år. Så mye er "demokratiet" til USA verd.

Skrevet
jeg har ikke fått med meg noe av saken ettersom jeg er i eksamensstyret:P men er det meningen at de skal komme som asylmotakere sånn som enkelte her sier eller skal de i fengsel her i norge mens de venter på at etterforskning skal bli ferdig?

Utfra det som står i Aftenposten vil nok disse personene få innvilget asyl i Norge og bli integrert i det norske samfunnet på lik linje med andre asylsøkere og innvandrere.

Fangene som EU ønsker å ta imot, og som Norge trolig vil bli oppfordret til å ta imot, er fanger som ikke amerikanerne ikke har greid å samle bevis imot. De kan ikke sendes til sine hjemland på grunn av fare for politisk forfølgelse, tortur eller dødsstraff. Etter det Aftenposten forstår dreier deg som fanger fra land som Kina, Usbekistan, nordafrikanske land og andre land med svakt utviklet rettsvesen.

Skrevet

Skjønner ikke hvorfor ikke USA kan ta ansvaret for disse. USA har ødelagt livet deres, da er det deres ansvar å bygge det opp igjen. Ikke presse de inn i land hvor det blir totalt kulturkræsj. Folk er forskjellige, det løser ikke problemet ved å sende de inn i norge, gi dem et klapp på hodet og si "nå skal du få det så bra så". Ikke når vi ikke engang klarer å ta vare på våre egne psykisk lidende.

Skrevet
Du hater virkelig Norge, du KR-Øst.

Hva får deg til å tro det?

Å ja, at jeg ønsker disse terroristene hit?

Nei, jeg elsker dette landet, som det stiger frem.

Men jeg har ingenting til overs for den regjeringa vi har nå, som vanstyrer dette landet.

Skrevet

Her i Norge får de aller fleste gå fritt, inntil saken deres kommer opp.

Så, hvis de finner dem igjen når den tiden kommer, og saken ikke er foreldet, da kan de få gratis husrom, god mat og gratis utdannelse, som nordmenn ellers må slite økonomisk med i årtier.

Herfra kan de også planlegge og også få utført terroraksjoner gjennom sine kontakter.

Gjest Gjest_Tuppen_*
Skrevet
Skjønner ikke hvorfor ikke USA kan ta ansvaret for disse. USA har ødelagt livet deres, da er det deres ansvar å bygge det opp igjen. Ikke presse de inn i land hvor det blir totalt kulturkræsj. Folk er forskjellige, det løser ikke problemet ved å sende de inn i norge, gi dem et klapp på hodet og si "nå skal du få det så bra så". Ikke når vi ikke engang klarer å ta vare på våre egne psykisk lidende.

Uff ja .. de stakkars terroristene - la de komme her til Norge - for all del. Det er nesten som om jeg håper at Norge blir det neste terrormålet til disse galningene - så slipper jeg å høre de vemmelige uttalelsene til norges samling av sosialister .. er det mulig?

Skrevet

KR-øst: har du hørt om begrepet: Uskyldig til det motsatte er bevist?

Forøvrig har eg funne ut at eg vil støtte omtrent alt du er imot, så dermed støttar eg vel at vi tar imot ulovleg fengsla menneske frå Guantanamo. Så får vi håpe at nokon kan gje tilbake litt av det livet dei har mista i så mange år.

Skrevet
Her i Norge får de aller fleste gå fritt, inntil saken deres kommer opp.

Så, hvis de finner dem igjen når den tiden kommer, og saken ikke er foreldet, da kan de få gratis husrom, god mat og gratis utdannelse, som nordmenn ellers må slite økonomisk med i årtier.

Herfra kan de også planlegge og også få utført terroraksjoner gjennom sine kontakter.

Det er så sant. Jeg leste en bok for ikke så lenge siden, om Norge og vårt retts- og fengselssystem. Forbrytere fra Øst-Europa ser på Norge som et uhyre attraktivt land. De utfører glatt leie-drap i Norge .. for selv fengslene her er mye mer attraktiv enn hverdagen deres i hjemlandet.

Et eksempel på hvor feil samfunnet vårt er:

Si at en ung mann slår ned en annen mann i en taxi-kø .. Mannen som blir slått ned får brudd på hjerneskallen, brukket kjeven og utslåtte tenner. Han havner på sykehus hvor han etter utallige operasjoner blir liggende på gangen med munnlås i lange tider .. Forbryteren derimot - han får enerom i fengsel, flott mat, utdanning, internett, treningsstudio, daglige turer i frisk luft, osv, osv ...

Dette er et eksempel fra virkelighetens Norge .. og det gjør meg kvalm.

Skrevet
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2886560.ece

"EU vil trolig med det aller første spørre Norge om landet kan ta imot noen av fangene fra Guantánamo, når den amerikanske leiren på Cuba legges ned."

"Morten Tjessem, generalsekretær i Norsk Organisasjon for Asylsøkere (NOAS), mener det vil være helt naturlig at Norge deltar i en dugnad for å hjelpe til med å avvikle Guantánamo-leiren som Europa har vært svært kritisk til. –Det vil være å sette handling bak ord. Guantánamo er først og fremst USAs ansvar, men det vil være naturlig om Europa stiller opp. Også Norge må bidra. Det vil neppe dreie seg om mange personer for lille Norge."

Hva tror dere, er Norge rustet til å ta i mot eksfanger fra Guantanamo?

At vi tar i mot noen av fangene fra Guantánamo ville bare vært typisk for Norge.

Skrevet

Disse behøver ikke være terrorister bare for at USA har sagt det. Det er langt ifra alt USA gjør som er rett og riktig.

Våre prinsipper er at de er uskyldig til det motsatte er bevist. USA har valgt et annet prinsipp, menlig at de skal være fengslet helt til de finn bevis. Det er vel fortsatt slik at de få rettsakene med Guantanamofangene går for lukkede dører, uansett.

I Norge vil de nok mest sannsynlig sitte fengslet frem til sakene deres kommer opp og er avgjort. Grunnen til det er at dersom det er fare for at utlenninger kan "gå under jorda" som følge av et utvisningsvedtak eller forsvinne, så fengsles de. Derfor sitter det endel folk i Norske fengsler som ikke er domfelte.

Jeg mener det er riktig at vi skal ta imot noen av disse så lenge etterforskningen pågår. Det er viktig at de sikres human behandling uasett hva som måtte bli utfallet.

Skrevet
Noen terrorister til eller fra, er jo forsåvidt nesten sjarmerende - og noen xtra i visse bydeler i Oslo - vil man vel knapt nok merke engang!?!?!

Jeg foreslår at man enten gir dem kost,losji og fullutdannelse på Statens bekostning ( eh....det er våre skattepenger jeg snakker om ), på Ullersmo eller idylliske Bergen Landsfengsel - hvode også kan nyte frisk luft og koselige fotballkamper med lokale bedriftsidrettslag - eller så foreslår jeg at vi Staten ( våre skattepenger ) gir dem gode Norskkurs, leilighet,bil og et lite lokale hvor de kan starte opp sin egen lille foorretning - gjerne en restaurant eller et lite gatekjølkken hvor de kan selge innsmuglet kjøtt fra diverse land som er utgått på dato, kanskje ogs¨å deale litt drugs fra under disken - kun på forespørsel selvsagt - og at de ellers får fri tilgang til å kommunisere med andre trosfeller i velgte moskeer landet rundt. Der kan de kanskje få lov til å utbrodere sin harme over hvor ond Vesten er og kanskje også få med seg litt andre mennesker til åptensielle aksjoner fra noen av de sovende terrorcellene vi allerede har i dette fortrefferlige landet vi bor i.

Glemte jeg forresten å nevne at de derettewr kan søke om familiegjenforening og så gjentar historien seg deretter...............

jojo, det må da være greit bare de ikke fristes til å forsøke å kjøpe sex. For da er helvetet løs.

Skrevet
Disse behøver ikke være terrorister bare for at USA har sagt det. Det er langt ifra alt USA gjør som er rett og riktig.

Våre prinsipper er at de er uskyldig til det motsatte er bevist. USA har valgt et annet prinsipp, menlig at de skal være fengslet helt til de finn bevis. Det er vel fortsatt slik at de få rettsakene med Guantanamofangene går for lukkede dører, uansett.

I Norge vil de nok mest sannsynlig sitte fengslet frem til sakene deres kommer opp og er avgjort. Grunnen til det er at dersom det er fare for at utlendinger kan "gå under jorda" som følge av et utvisningsvedtak eller forsvinne, så fengsles de. Derfor sitter det endel folk i Norske fengsler som ikke er domfelte.

Jeg mener det er riktig at vi skal ta imot noen av disse så lenge etterforskningen pågår. Det er viktig at de sikres human behandling uansett hva som måtte bli utfallet.

Jeg er helt enig i det du skriver. Vi burde ta imot et dusin eller to av fangene, og de må få sin sak prøvd for retten. Dersom de frifinnes, bør de ha krav på varig oppholdstillatelse i landet dersom de ønsker det, i tillegg til økonomisk kompensasjon for den urett som er begått mot dem. Denne skampletten på Vestens samvittighet (dog først og fremst USA's) må bøtes på så langt dette er mulig.

Skrevet

Oh please - hvorfor i helsike skal Norge ta imot mennesker som er potensielle terrorister og som USA har fanget og satt i leir over x antall år? Hvorfor skal vi belastes for et annet lands avgjørelser om å gjøre den handlingen -lage seg et Guantanamo - og deretter det samme landets avgjørelser om å avskaffe det samme stedet, og slippe dem fri?? -Alt dette, fordi noen gærninger et eller annet sted på kloden fant det for godt å kapre noen fly og utføre en av verdens verste terroraksjoner så langt??!!

Hvis de på død og liv skal slippes løs - så send dem tilbake hvor de kom ifra - tilbake til sine familier og sine egne nærmiljøer!?! Og om USA skulle slite med regninga på alle disse flybillettene, så er jeg saktens med på at en liten slump av våre skattekroner kan være med på et spleiselag der?? No problemo.

Å slippe potensielle terrorister spredt ut i den store vide verden - full av hat og forakt over Vesten ( les: USA ) og de årene de har blitt holdt fanget med bind for øynene og hodetlf. pluss diverse - er mildt sagt å be om bråk på et eller annet tidspunkt. Om de faktisk har vært eller er - del av et terrormaskineri, vil det være fort gjort å gjøre om sovende celler ( som man faktisk VET finnes i de aller fleste land ( til og med her!! ) til svært så aktive - for å forsvare sin ære og for å vinne tilbake respekt ( for ytterligående islamister, er jo dette altoppslukende,for det har jo profeten sagt! )

Jeg gir blanke om USA presidenten heter George W Bush, Barack Hussein Obama eller Gruttlars Pissetrengt - har man et egenprodusert problem av disse dimesjoner, får man fikse det på best mulig måte selv - ikke spre det til andre som aldri har bedt om det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...