Gå til innhold

Er Inga Marte Thorkildsen antisemitt

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ja, nå har altså Jan Fredrik Vogt, første varastortingsrepresentant for Vestfold Frp, kalt Inga Marte Thorkildsen for antisemitt, noe hun har reagert kraftig på.

Det er ingen tvil om at hun har gjort et par mindre gjennomtenkte ting i forhold til midtøstenkonflikten, fek. da hun prestert å holde appell mot Israel for balnt annet Blitz og Rød Ungdom, men jeg er likevel grunnleggende enig med henne, og det virker på meg som et forsøk på å kvele diskusjonen, som handler om Israels krigføring, nedslaktning av sivile og statens generelle apartheid-system.

Så: er Inga Marte Thorkildsen antisemitt, eller er han helt på viddene i sines karakteristikker av henne?

Her er Inga Marte Thorkildsens brev:

http://www.sv.no/sv-der-du-bor/Vestfold/Ny...r/SV-jodehatere

Og her er Jan Fredrik Vogt sitt brev:

http://tb.no/article/20090112/KOMMENTAROGD...9/1563/MENINGER

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Denne debatten drar ut i det rene idioti. Dette er jo bare Frp som vil ta igjen for å bli kalt rasistiske og dermed bruker antisemitt-stemplet ukritisk til sin egen fordel. Det tjener kun Israel, og ikke de norske jødene på, så det er renspikka Frp-taktikkeri der formålet delvis må være å øke trykket mot den nevnte folkegruppe.

Ingen i Frp kan skjønne hva Inga Marte Thorkildsen snakker om allikevel, de forstår ikke at hennes grunnsyn nødvendigvis også må omfatte jøder ettersom det har rot i likeverd. Når hun snakker ut mot Israel har dette også sammenheng med samme begrep, likeverd. Det har ikke noe med antisemittisme å gjøre.

Skrevet

Jeg vet ikke hva IMT har sagt eller ikke sagt. Så vidt jeg har forstått så har hun bare kommet med kritikk av Israels sin "forsvarsstrategi". Det er ikke antisemitissme. Å mene Israels politikk er typisk jøder, er derimot antisemittisk. På samme måte som KW mener man helt legitimt kan anta at alle jøder støtter Israels politikk.

FrP viser som vanlig at de ikke har peiling på hva fordommer og rasisme handler om. En ting er veldig klart, og det er at de ikke er tilhengere av jøder, slik som de turer frem. FrP sin kvalme gjør at all berettiget oppmerksomhet til antisemittisme drukner. Kan tenke meg Mona Levin blir både ganske kvalm og oppgitt over Frp nå... Dette herre røyketeppe som FrP lager, nører opp under de som allerede har blitt fenget av antisemittiske tanker. Skulle ikke forundre meg at FrP gjør det med vilje.

Skrevet

Inga Marthe er enig med Kåre Willoch, mens FrP er enig med Mona Levin!

Skrevet
Inga Marthe er enig med Kåre Willoch, mens FrP er enig med Mona Levin!

Og det sier det meste.

Å stemple andre som antisemiter er er verktøy som som kunne misbrukes og derfor kansje fungerte for 20-30 år siden. Men etter at verden har sett hva Israelske militære gjør mot Palestinerene har ikke lenger slike påstander noen innvirkning. Den er misbrukt for ofte, og eventyret om gjetergutten som ropte "Ulv-ulv" er nok næremere sannheten mht jødenes krigshandlinger mot Palestinerene. Israel kan meo ikke lenger regne med noen moralsk støtte OM Palestinerene slo hardt tilbake vha andre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...