Gå til innhold

Butikk som "barnevakt"

Fremhevede innlegg

Skrevet
Hvorfor himler du med øynene? Det var jo det du sa, jeg kan jo ikke forholde meg til annet.

Ungen ja, men ikke foreldrene, det var det du sa.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Läkerol_*
Skrevet

Lekebutikker eller andre butikker som apellerer mest til barn må vel nesten regne med at barn oppholder seg alene i butikken deres? Selvsagt ikke småbarn på 3-4 år, og selvsagt ikke i timesvis. Alt kan overdrives...

Eller mener dere som så kategorisk uttaler dere om barn alene i butikk (omsorgssvikt, tilkalling av vektere, barnevern osv) at det er galt at et barn på 8 år tilbringer en halv time i lekebutikken på senteret, mens foreldrene tar seg en kaffe på en cafe i nærheten?

Så for å holde meg til temaet som TS opprinnelig tok opp; ja jeg synes butikker som markedsfører seg til barn må regne med at målgruppen deres kommer inn uten tilsyn av voksne. Innenfor rimelighetens grenser selvsagt...

Det er ikke greit at de bruker varer de ikke har kjøpt.

Jeg ser ikke på dette som å bruke butikken som barnevakt. Jeg tipper mange av de barna som tilbringer litt tid alene i lekebutikken ender opp med å overtale foreldrene sine til å kjøpe "bare en liiiiten ting" før de drar hjem. Eller plukker seg ut noe dyrere som de ønsker seg til bursdagen....

Skrevet

Vel, om noen er i en butikk skal de oppføre seg deretter, uavhengig av alder. Det vil si å ikke ødelegge noe, åpne emballasje etc. Noen åtteåringer kan fint være en halvtime alene i en lekebutikk uten å skape bry for betjeningen. Andre kan ikke det.

Å la en treåring være alene i en butikk er galskap. Enkelte av eksemplene som kommer frem her er tragiske... :(

Og Kihn - man klapser ikke barn. De vet kanskje ikke at det er galt, de kan da umulig ha fått noe særlig til oppdragelse hvis foreldrene lar hvem som helst (ansatte i butikker) se etter barna. De som kunne trengt en klaps her er foreldrene...

Skrevet (endret)

En lekebutikk er en butikk. Ikke en barneparkering. Hvis jeg handler i en klesbutikk som min 8-åring synes er kjedelig, så sender jeg han gjerne inn i lekebutikken hvis jeg vet jeg snart er ferdig. Jeg sender han ikke der for å leke, men for å kikke. Han VET at en butikk er et sted hvor man kjøper lekene før man kan leke med dem, og han har selv sparepenger han kan bruke hvis han finner noe han vil ha (men han venter til jeg kommer inn før han kjøper noe). Og det er selvsagt ikke betjeningen sitt ansvar å vite hvor han er (hvis han f.eks. går ut igjen)

Men det er stor forskjell på en 8-åring som kikker etter noe han kan kjøpe seg, og en 4-åring som er der inne for å leke (og tydeligvis i opptil flere timer). Og du ser jo selv på innleggene at flere mødre kjefter på betjeningen fordi barnet har forlatt butikken, eller fordi de ønsker betaling for ødelagte innpakninger. Dette leder til tap, ikke salg. Butikken får ikke solgt den ødelagte leken / leken med ødelagt innpakning.

Endret av Jade

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...