Gjest Nope Skrevet 24. januar 2009 #1 Skrevet 24. januar 2009 Er lei av voksne som synes det er helt greit at ungene går alene inn på butikker,mens de selv går i en annen butikk å handler eller sitter på kafe.Virker som enkelte voksne har den holdningen at butikkansatte "passer" på ungene deres,eller de tror at deres unger ikke rører noe som helst..de bare står og ser.. Har nå jobbet i en butikk,og daglig så kommer det unger inn alene (fra 3 års alderen) og de setter seg ned og begynner å leke med leker (tar de ut av eskene og noen ganger så blir lekene ødelagt,så de ikke kan selges),eller blar i bøker,mens de samtidlig forsyner seg av godteri som de får tak i.(bøkene blir da full av klister,og boka kan ikke selges) Og når vi gir beskjed til de voksne som kommer og henter dem,blir de sur og kjefter,for deres barn gjør ikke sånt...den bare ser.... bare et litt sukk....
Jade Skrevet 24. januar 2009 #2 Skrevet 24. januar 2009 Høres frustrerende ut. Det er ikke mulig å tilkalle securitas, da, og rope opp moren på høytalerannlegget? Og når moren kommer inn, så ber securitasvakten moren om å betale varen som ungen har ødelagt. Litt "skumlere" å kjefte på en securitasvakt, kan jeg tenke meg.
Gjest Gjest Skrevet 24. januar 2009 #3 Skrevet 24. januar 2009 Jeg har opplevd det samme. For en del år siden jobbet jeg i en kombinert lege og gavebutikk, og det var mange ganger vi i siste liten fikk stoppet en unge på 3 hjulssykkel eller dukketrille på full fart inn i glass-avdelingen. (Ja, jeg vet det var teit å ha disse butikkene sammen, men uansett så bør folk passe på barna sine når de er inne i butikker!) Men det verste jeg har hørt er en far som etterlot sitt barn i "barnepass" avdelingen på et kjøpesenter for selv å gå på jobb
Gjest Gjest Skrevet 24. januar 2009 #4 Skrevet 24. januar 2009 ...det skulle stå "Leke og gavebutikk".
Gjest Gjest Skrevet 24. januar 2009 #5 Skrevet 24. januar 2009 For en som har jobbet på IKEA er ikke det noe nytt... Husker spesielt de to på ca. 7 og 3 som satt på "kinoen" som er ved inngangen. Det er er ubetjent rom, og det står tydelig at barn som er der skal være under oppsyn av foreldrene. De stakkars små kom ved åpningstid, og da de fortsatt var der 4 timer senere hentet vi dem på kontorene. De var elendig kledd, møkkete og uten sokker (om vinteren), og skrubbsultne. Slukte i seg maten de fikk. Barnevernet ble oppringt og hentet barna, og så vidt jeg vet hadde barna fått beskjed om å gå hjem når butikken stengte. (dvs. 21)
gullet76 Skrevet 24. januar 2009 #6 Skrevet 24. januar 2009 Lar foreldre små barn vandre rundt i butikker alene? Er naiv jeg skjønner jeg, for det trodde jeg ikke.. Har benyttet meg av betjent lekerom på ikea og senteret et par ganger, men lar de aldri fly rundt uten tilsyn.
Kihn Skrevet 25. januar 2009 #7 Skrevet 25. januar 2009 Har nå jobbet i en butikk,og daglig så kommer det unger inn alene (fra 3 års alderen) og de setter seg ned og begynner å leke med leker (tar de ut av eskene og noen ganger så blir lekene ødelagt,så de ikke kan selges),eller blar i bøker,mens de samtidlig forsyner seg av godteri som de får tak i.(bøkene blir da full av klister,og boka kan ikke selges) Og når vi gir beskjed til de voksne som kommer og henter dem,blir de sur og kjefter,for deres barn gjør ikke sånt...den bare ser.... Her hadde jeg da vitterlig gått bort til ungen selv og gitt den et skikkelig klaps over fingrene Om ungene løper rundt og klår og fingrer med ting der jeg jobber uten å få tilsnakk fra foreldrene pleier jeg å fortelle dem at det skal de slutte med med en gang, ærlig talt.
Gjest StockDama Skrevet 25. januar 2009 #8 Skrevet 25. januar 2009 Blæh, har det samme problemet på jobb. Jeg sluttet å være barnepasser da jeg sluttet å jobbe i barnehage....trodde jeg. Konstant sender foreldrene ungene sine inn i butikken, mens de går et helt annet sted for å handle selv. Ungene er der en time...to, tre. så kommer plutselig inn noen voksne med fulle bæreposer med diverse greier og spør om ungen deres er der, sier bare "har ikke anelse.." og fortsetter å jobbe. Og helvete er over meg om ungene har gått ut av butikken uten at jeg har stoppet de, for det er visst mitt ansvar.
Gjest Grafica Skrevet 26. januar 2009 #9 Skrevet 26. januar 2009 Jeg jobbet i en lampebutikk på et senter for noen år siden, og opplevde å få 3 barn i alderen 4-8 på besøk. De knuste en lavalampe (ved et uhell). Det viste seg at de var bodde rett ved senteret og var blitt sendt dit for å underholde seg selv. Jeg fikk telefonnummeret hjem til dem og forlangte at moren kom og hentet ungene og betalte for lampen de hadde knust. Imens holdt jeg ungene i butikken... Mora var eitrende forbanna på MEG når hun kom, for at jeg faktisk hadde tatt meg av ungene, (gitt dem av maten min, blant annet, for den yngste klaget på at hun var sulten), fått dem til å hjelpe meg med å vaske opp sølet, og at jeg på toppen av det hele skulle ha betaling for lavalampen (dette var ikke en sånn liten en heller altså, men en stor sak som var nesten en meter høy og kostet nesten tusen kroner...) Jeg tok vare på tlf.nummeret, og gjorde Securitas oppmerksom på dette trekløveret. Fikk siden høre at de var blitt sett mange ganger, gående aleine. Så det var ikke første (eller siste) gang at moren bare sendte dem bort på senteret...
:-) anna Skrevet 26. januar 2009 #10 Skrevet 26. januar 2009 Jøss... er det virkelig foreldre som gjør sånt!! Jeg har latt sønnen min (snart åtte) gå inn i lekebutikker alene. Men det har bare vært snakk om i noen minutter mens jeg betaler for oss i cafeen ved siden av f.eks. så har jeg kommet inn etter ham.
Gjest imli Skrevet 26. januar 2009 #11 Skrevet 26. januar 2009 Er det mulig? Snakk om late foreldre...
Gjest Yihaa Skrevet 26. januar 2009 #12 Skrevet 26. januar 2009 Jeg har latt ungene mine være alene noen minutter i leke- og spillbutikker. De er såpass store at de peller ikke på ting, men jeg skjønner at de kan i visse tilfeller kan gjøre såpass mye leven at det kan være til irritasjon for de som jobber der. Derfor er det bare korte perioder; Jeg stikker innom butikken ved siden av for et superraskt innkjøp eller, som :)Anna, betaler på en kafè eller lignende mens barna går i forveien til neste butikk. For en som har jobbet på IKEA er ikke det noe nytt... Husker spesielt de to på ca. 7 og 3 som satt på "kinoen" som er ved inngangen. Det er er ubetjent rom, og det står tydelig at barn som er der skal være under oppsyn av foreldrene. De stakkars små kom ved åpningstid, og da de fortsatt var der 4 timer senere hentet vi dem på kontorene. De var elendig kledd, møkkete og uten sokker (om vinteren), og skrubbsultne. Slukte i seg maten de fikk. Barnevernet ble oppringt og hentet barna, og så vidt jeg vet hadde barna fått beskjed om å gå hjem når butikken stengte. (dvs. 21) Stakkars! Her hadde jeg da vitterlig gått bort til ungen selv og gitt den et skikkelig klaps over fingrene Om ungene løper rundt og klår og fingrer med ting der jeg jobber uten å få tilsnakk fra foreldrene pleier jeg å fortelle dem at det skal de slutte med med en gang, ærlig talt. Det synes jeg ikke du skal gjøre! Ville du gitt foreldrene en klaps over fingrene også, når de kom for å hente barna? Ikke det, nei.... Blæh, har det samme problemet på jobb. Jeg sluttet å være barnepasser da jeg sluttet å jobbe i barnehage....trodde jeg. Konstant sender foreldrene ungene sine inn i butikken, mens de går et helt annet sted for å handle selv. Ungene er der en time...to, tre. så kommer plutselig inn noen voksne med fulle bæreposer med diverse greier og spør om ungen deres er der, sier bare "har ikke anelse.." og fortsetter å jobbe. Og helvete er over meg om ungene har gått ut av butikken uten at jeg har stoppet de, for det er visst mitt ansvar. Mener du det alvorlig? Får du kjeft hvis barna har gått ut av butikken? Overdriver du nå? Det kan vel ikke være vanlig?
Gjest Skrevet 26. januar 2009 #13 Skrevet 26. januar 2009 Mener du det alvorlig? Får du kjeft hvis barna har gått ut av butikken? Overdriver du nå? Det kan vel ikke være vanlig? Helt normalt det der tydeligvis. Har jobbet i en butikk hvor vi hadde en xbox 360 på display. Unger ble sendt inn og satt foran den. Jeg så flere ganger unger gikk ut av butikken og ene veien eller andre.. Etter et par dager bare ignorerte jeg det, fikk alltid kjeft om ungen var borte.
Jade Skrevet 26. januar 2009 #14 Skrevet 26. januar 2009 (endret) Skremmende! Lurer på hvordan ungene (ihvertfall de verste tilfellene som er skrevet om her) har det ellers hjemme... Og hvordan disse foreldrene (som kjefter på de ufrivillige barnevaktene) ter seg ellers i hverdagen ovenfor andre. Endret 26. januar 2009 av Jade
Kamikatze Skrevet 26. januar 2009 #15 Skrevet 26. januar 2009 (endret) Skaff først og fremst en plakat om at "Barn SKAL være i følge med voksne." og gjerne: "Vennligst ikke bruk lekebutikken som barneparkering." Si konsekvent når de spør om du kan se etter poden noen minutter, at det har du dessverre hverken tid til eller lov til. (Selv om butikken ellers er tom, sier du at du må bruke tiden på å pakke ut varer, osv.) Avtal med vekterne (ingen securitasser på kjøpesentrene her i strøket, nei) at de konsekvent henter "gjenglemt hittegods" som hanske, luer, småbarn og paraplyer. Og at de kontakter barnevernsvakta som kompetent myndighet til å forsøke å oppspore foreldrene. Når foreldre bare går fra småunger på et kjøpesenter, enten det er for å dra på kafé eller ferie, er det omsorgssvikt. Hvis foreldre bare forlater ungene, kan jo ikke du vite om det er for et minutt eller et år... Vet de ikke at pedofile vet hvor barn oppholder seg? Vet de ikke at de har ansvaret for ungene sine? Hvis ikke de sitter på så grunnleggende opplysninger, er det godt det offentlige har ansatt folk til å holde dem oppdatert, og til å undersøke om det er flere andre viktige forhold ved å ha barn de mangler innsikt i. Endret 26. januar 2009 av Kamikatze
Gjest Gjest Skrevet 26. januar 2009 #16 Skrevet 26. januar 2009 Barn er ikke myndige og kan mer eller mindre bli behandlet som alt mulig annet som ikke er myndig. Så hvorfor ikke behandle dem som gjenglemt bagasje på flyplasser? Sett opp en lapp på døra at "gjenglemte" barn vil bli plukket opp og ødelagt. Det funker på flyplasser (stort sett i hvertfall), og folk flest er nok mer glad i barna sine enn bagasjen.
Kihn Skrevet 26. januar 2009 #17 Skrevet 26. januar 2009 (endret) Det synes jeg ikke du skal gjøre! Ville du gitt foreldrene en klaps over fingrene også, når de kom for å hente barna? Ikke det, nei.... Om det hadde sittet unger i et hjørne av butikken med sminke eller kremer som de har tatt ut av eskene (i mitt tilfelle mht jobb) og smurt dette utover andre varer slik ts beskriver, så hadde jeg virkelig tatt dem i armen og fortalt dem hva jeg mente om det, jo. Foreldrene hadde jeg snakket med avhengig av hva de gjorde, men jeg hadde selvsagt ikke klapset dem over fingrene Endret 26. januar 2009 av Kihn
Gjest Yihaa Skrevet 26. januar 2009 #18 Skrevet 26. januar 2009 Om det hadde sittet unger i et hjørne av butikken med sminke eller kremer som de har tatt ut av eskene (i mitt tilfelle mht jobb) og smurt dette utover andre varer slik ts beskriver, så hadde jeg virkelig tatt dem i armen og fortalt dem hva jeg mente om det, jo. Foreldrene hadde jeg snakket med avhengig av hva de gjorde, men jeg hadde selvsagt ikke klapset dem over fingrene Hvorfor himler du med øynene? Det var jo det du sa, jeg kan jo ikke forholde meg til annet. Her hadde jeg da vitterlig gått bort til ungen selv og gitt den et skikkelig klaps over fingrene
Gjest StockDama Skrevet 26. januar 2009 #19 Skrevet 26. januar 2009 Mener du det alvorlig? Får du kjeft hvis barna har gått ut av butikken? Overdriver du nå? Det kan vel ikke være vanlig? Skulle ønske jeg ikke mente det, for de stakkars ungene kjeder jo livet av seg. Og de fleste ungene oppfører seg jo fint, så sånn sett er det ikke et problem. Men jeg ser på det som en stor uting å bare sette ungene vekk mens de selv handler i flere timer. Og ikke minst kjefter på meg som visst ikke er en flink ansatt som passer ungene deres...og de har fått høre det tilbake også, men i starten ble jeg bare helt satt ut...visste ikke hva jeg skulle gjøre eller si. Men syns som sagt mest synd på ungene, som noen nevner her..lurer på hvordan de egentlig har det hjemme..
Gjest Yihaa Skrevet 26. januar 2009 #20 Skrevet 26. januar 2009 Ser du fikk fire spørsmål av meg på rappen, StockDama. Det er ganske utrolig at slikt skjer. Og jeg er helt enig, stakkars barn!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå