Gå til innhold

Domus interiør. pengene tilbake?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Fy satan og faen, så irritert jeg ble.

Vi kjøpte en stoffsofa hos Domus Interiør for en måned siden, og merket tidlig at det var noe gærent med den. Det ble dannet lo av sofaen, spesielt der området ved knærne våre er i kontakt med sofaen når vi sitter. Virker som at når bukser og stoffet møtes, så oppstår disse lo-remsene. Og de kommer ikke av bukser eller noe annet. Det kommer fra sofaen.

Jeg tenkte at det kanskje er sånn når stoffsofaer er nye, men det er fortsatt sånn. Vi må støvsuge dotter hver forbanna dag.

Samboeren min ringte til Domus Interiør og forklarte problemet. Hu i telefonen sa at vi måtte kopiere kvitteringen vår, skrive hva som var gærent, sende inn til de, så skulle de få en mann til å komme å se på det. "Hvis det er noe gærent, bytter vi ut de delene det er noe gærent med" sa hun. Hun var også nedlatende og fæl iløpet av.

Jeg vil ha en helt ny sofa fra et annet sted hvis det er noe gærent med den vi har, og det er det jo...

Gir Domus Interiør pengene tilbake? eller er det sånn at vi må motta en ny sofa av samme slaget som vi har nå? Evt. kjøpe annen sofa der til samme pris.

Jeg orker ikke å ha noe med ekle folk å gjøre. Jeg vil slå i bordet at vi skal ha pengene tilbake, ferdig med det. Har vi krav på det?

En mann skal komme og seeee på det. Ouff, hvor lang tid blir det til, tro? Tenk om de kommer når vi akkurat har støvsugd? Ubrukelige dritt...

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjeste Blondie65
Skrevet

Hvis dette er et så stort problem som du sier og dere akkurat har støvsugd så er de jo bare å be mannen sette seg i sofaen da og la han sitte der til loen danner seg.

En annen ting er å plukke opp noe av loen og oppbevare det i en pose, ta bilde av det eller lignende.

Det er nok slik i hht forbrukerkjøpsloven at butikken har rett til å prøve å rette feilen. Det KAN jo være at stoffet i akkurat denne sofaen er feilvare, feilbehandlet eller lignende. Det kan de ta prøver av og finne ut av. Hvis det derimot viser seg at det ikke vil hjelpe å gi dere en ny feilfri sofa fordi det er akkurat samme stoff med akkurat samme problem ja så har dere krav på pengene i retur (altå ingen tilgodelapp eller lignende).

Dere har i utgangspunktet kjøpt en sofa til et formål og hvis de kan rette feilen slik at sofaen svarer til formålet så er det jo ingen grunn til å heve kjøpet er det vel?

Hvis du hevdet over for dem at de kunne hente sofaen og sende pengene på ditt kontonummer så forstår jeg hvorfor du oppfatter svaret som frekt. For det ville de selvsagt ikke - noe de kan med loven i hånden.

Gjest oppgitt ts
Skrevet
Hvis dette er et så stort problem som du sier og dere akkurat har støvsugd så er de jo bare å be mannen sette seg i sofaen da og la han sitte der til loen danner seg.

Ja, vi må vel det. Men gud, så tungvint. Har mest lyst til å dra dit med kvittering, og en pose med et par dagers lo... Og bare få pengene tilbake.

Er misfornøyd med den ellers og. Putene som fulgte med er ute av form og skikkelig slapsete...

(Dessuten setter kattehår seg fast når katten vår ligger i sofaen, men det har ingenting med loingen å gjøre.) Derfor vil jeg ha en ny, helt annen sofa.

"Det er nok slik i hht forbrukerkjøpsloven at butikken har rett til å prøve å rette feilen. Det KAN jo være at stoffet i akkurat denne sofaen er feilvare, feilbehandlet eller lignende. Det kan de ta prøver av og finne ut av. Hvis det derimot viser seg at det ikke vil hjelpe å gi dere en ny feilfri sofa fordi det er akkurat samme stoff med akkurat samme problem ja så har dere krav på pengene i retur (altå ingen tilgodelapp eller lignende)."

Det var det jeg fryktet... Håper den vi får er like jævlig, så vi får pengene tilbake. Ting tar så irriterende lang tid med sånt, men det må vi bare finne oss i.

Nei, samboeren min sa ikke at de kunne hente sofaen og sende pengene til oss. Han spurte vennlig hva som kunne gjøres med dette problemet, hva kunne butikken tilby liksom...

Hva skjer med "kunden har alltid rett"...? Skjønner at man ikke kan kreve pengene tilbake for varer man ikke vil ha allikevel, i hytt og pine men... Den svarer så veldig lite til forventningene...

Takk for svar blondie!

Gjest Gjeste Blondie65
Skrevet

Det med at "kunden har alltid rett" er en utrolig seiglivet myte.

La oss si at dette var et helt annet problem. La oss si at du gikk og så på sofa, og den var i en nydelig rustrød farge som du virkelig likte. Så kjøper du den og når du kommer hjem så ser du at dessverre går rustrødt dårlig til dine vinrøde vegger. Du vil derfor heve kjøpet fordi du ikke lenger liker sofaen. Butikken sier nei fordi de er ikke forpliktet til dette etter forbrukerkjøpsloven.

Jamen "kunden har jo alltid rett" ...!

Nei ... kunden har rett til å stille krav etter forbrukerkjøpsloven og det er dessverre en god del butikker som prøver å sno seg og unngå sine forpliktelser på dette området.

Det virker likevel ikke sånn i dette tilfellet, og selv om det tar lang tid å få den varen dere hadde tenkt dere når dere kjøpte den så er det likevel sånn det er.

Jeg kan jo gi et par ord til trøst da: mest sannsynlig har produsenten her valgt et stoff som overhodet ikke egner seg i en sofa og det blir derfor helt naturlig å heve kjøpet. Jeg ville samlet opp lo for en tidsperiode jeg da, og tatt bilde av hvordan det ser ut etter at noen har sittet i sofaen og gjort dette frem til mannen kom slik at de kan se selv at dette er et stoff uegnet for en sofa i 2009.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...