Gå til innhold

Bilen rykker og hopper ved start


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Bilen min har begynt med å rykke og hoppe (som om den ikke får nok bensin) ved oppstart. Den går ujevnt, så etter et par minutter gir det seg. Også når jeg tråkker hardt på gassen (f.eks ved forbikjøring) begynner den å rykke fælt.

Det ble foreslått å prøve med kondensfjerner i bensinen, men det forverret rykkingen.

Forslag på hva dette skyldes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bilen min har begynt med å rykke og hoppe (som om den ikke får nok bensin) ved oppstart. Den går ujevnt, så etter et par minutter gir det seg. Også når jeg tråkker hardt på gassen (f.eks ved forbikjøring) begynner den å rykke fælt.

Det ble foreslått å prøve med kondensfjerner i bensinen, men det forverret rykkingen.

Forslag på hva dette skyldes?

Jeg tror også at det kan være kondens, så kondensfjerner skader ikke å prøve.Ulempen med kondensfjerner er at bilen din kan bli "avhengig" av dette.

Vann i bensinen oppstår ofte dersom det er veldig rått og/eller kaldt ute. Dersom det har dannet seg isbiter av kondensen så sperrer jo dette for bensintilførselen!

Ettersom bilen din går bedre etter en stund betyr at kondensen har fordampet (isbitene smeltet)

Dersom du har et slikt problem er det lureste å ha mer eller mindre full tank på bilen for å forhindre kondens. Lønner seg også å få bilen varm før du kjører avsted og gjerne ruse litt før du starter!

Ja, eller kanskje det er rusk i forgasseren, sotede plugger o.l. - men tror mest på at det er kondens altså.

Svarte selvom jeg ikke er mann ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror også at det kan være kondens, så kondensfjerner skader ikke å prøve.Ulempen med kondensfjerner er at bilen din kan bli "avhengig" av dette.

Hei. Takk for svar. Jeg har prøvd med kondensfjerner, men det forverret rykkingen betraktelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da bilen min oppførte seg tålelig sånn byttet mannen ut topphettene på tennpluggene og det ordnet seg.

Det føltes som om bilen holdt på å stoppe helt plutselig mens jeg sto i stillestående kø og når jeg skulle litt fremover i under 10 km/t virket det som om bilen ikke hadde drivkraft fremover i det hele tatt. Da jeg først fikk opp farten litt gikk den greit, men så fort jeg måtte bremse ned føltes det ut som om den skulle stoppe igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen min har begynt med å rykke og hoppe (som om den ikke får nok bensin) ved oppstart. Den går ujevnt, så etter et par minutter gir det seg. Også når jeg tråkker hardt på gassen (f.eks ved forbikjøring) begynner den å rykke fælt.

Det ble foreslått å prøve med kondensfjerner i bensinen, men det forverret rykkingen.

Forslag på hva dette skyldes?

Litt generelle de symptomene dine til å kunne gi noe konkret svar.

Kondens er jo en aktuell problemstilling om dagen. Du skal være forsiktig med å bruke mye kondensfjerner på en bil med innsprøytning.

Fylle full tank er en bedre løsning.

Vilken bil er det? bensin eller diesel?

Kan også være vakumslanger, luftmengde måler, plugger etc.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en mistanke om hva det kan være, men siden jeg ikke er mann så blir det litt vanskelig å gi råd :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ut i fra hva du sier her så kan du begynne med og kontrolere tennplugger, tennpluggkabler, coilkabel, kondens, bensinfilter, koblinger, luftfillter osv osv

sett den på verksted og be de finne feilen, få så en pris på repp.-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg skulle gjette, ville jeg tatt en titt på bensinfilteret først. Dersom det er mye gammel dritt der, vil du få ujevn tilførsel av bensin, og det vil merkes ekstra godt når du tråkker ekstra på gassen. Håper det går greit at jeg svarer selv om jeg ikke er mann? :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det høres ut som om bilen din ikke går på alle sylindrene, har du sjekka at alle ledningene er på plass/i orden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...