Gå til innhold

Jeg sliter med motivasjonen

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Trådstarter_*
Skrevet

Jeg skal slutte å røyke!

Jeg er motivert, jeg ønsker å slutte!

Jeg har ikke råd til å fortsette lenger... og med råd mener jeg både økonomisk og helsemessig.

Det koster meg for mye å fortsette, jeg vil slutte!

Men så er det den andre siden da...

Jeg er en av de "heldige" som har en sykdom som sigaretter fungerer som en medisin for... (IBD), og jeg vet av tidligere erfaringer at når jeg slutter vil sykdommen forverre seg kraftig! Nikotinplaser og andre hjelpemidler har ikke samme effekt som sigarettene. De tar bort nikotinsuget, men tar ikke bort sykdomssymptomene.

Og jeg klarer ikke motivere meg til å bli verre... :sjenert:

Jeg klarer ikke motivere meg til å løpe på toalettet 25-30 ganger i døgnet, dag og natt, i ukesvis eller månedsvis...

Jeg klarer ikke motivere meg til å takle smertene og utmattelsen som følger med...

Den eneste fordelen er at røykeslutten ikke vil medføre vektøkning for min del. :ironi:

Sist gang jeg sluttet gikk jeg ned 10 kg på 2 uker... hovedsaklig væsketap på grunn av diaré.

Jeg har prøvd å sette opp en nedtrappingsplan som lar kroppen venne seg til en lavere dose, i håp om at jeg skal unngå den største nedturen i starten, men jeg VET at nedturen vil komme! Jeg vet at den vil komme når jeg kommer under 2 sigaretter om dagen, men jeg håper å få redusert nedturen.

Kan noen her hjelpe meg med motivasjonen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg skal slutte å røyke!

Jeg har ikke råd til å fortsette lenger... og med råd mener jeg både økonomisk og helsemessig.

Jeg vet lite om sjukdommen din - men det må vel være mulig å få hjelp av legen din ? Det må jo være noen medikamenter som kan hjelpe istedet for røyken?. Jeg har hørt at Visiblin og Lepicol kan hjelpe både mot treg og løs mage.

Vektige grunner for å slutte nevner du jo selv. Det er ingen som kan slutte for deg, du må gjøre det sjøl. Du MÅ TA EN BESLUTNING rett og slett ! Bestemme deg for at NÅ slutter jeg. Nok er nok.

Det fungerte for meg. Jeg hadde røyka i 17 år, bestemte meg først for å ikke røyke på jobb, men tok en røyk om morgenen før jeg dro, og når jeg kom hjem selvfølgelig. Gjorde dette i 5-6 dager, så var jeg litt sent ute en morgen og fikk ikke tid til å ta morgenrøyken. Betsemte meg da for at NÅ SLUTTER JEG.

Detter er nå 1 år siden og har ikke tatt en røyk siden :)

Var verst de to første ukene og så gikk det kjempefint. Var mye enklere enn jeg trodde. Lever nå et herlig og sunt røykfritt liv !!!!

Ønsker deg masse lykke til !! Ha litt viljestyrke de første ukene, så går det seg til....

Skrevet
Jeg vet lite om sjukdommen din - men det må vel være mulig å få hjelp av legen din ? Det må jo være noen medikamenter som kan hjelpe istedet for røyken?. Jeg har hørt at Visiblin og Lepicol kan hjelpe både mot treg og løs mage.

Vektige grunner for å slutte nevner du jo selv. Det er ingen som kan slutte for deg, du må gjøre det sjøl. Du MÅ TA EN BESLUTNING rett og slett ! Bestemme deg for at NÅ slutter jeg. Nok er nok.

Det fungerte for meg. Jeg hadde røyka i 17 år, bestemte meg først for å ikke røyke på jobb, men tok en røyk om morgenen før jeg dro, og når jeg kom hjem selvfølgelig. Gjorde dette i 5-6 dager, så var jeg litt sent ute en morgen og fikk ikke tid til å ta morgenrøyken. Betsemte meg da for at NÅ SLUTTER JEG.

Detter er nå 1 år siden og har ikke tatt en røyk siden :)

Var verst de to første ukene og så gikk det kjempefint. Var mye enklere enn jeg trodde. Lever nå et herlig og sunt røykfritt liv !!!!

Ønsker deg masse lykke til !! Ha litt viljestyrke de første ukene, så går det seg til....

Takk! Og gratulerer med ett år som røykfri til deg. :blomst:

Det er dessverre ingenting legen kan gjøre med symptomene som vil komme i forbindelse med røykeslutten... Ingen vet hva det er i røyken som lindrer plagene, alt de vet er at det ikke er nikotinet.

Ønsket om å slutte er så sterkt at jeg trosser både fastleges og spesialisters anbefalinger, som har sagt rett ut at de fraråder meg å slutte helt. :sjenert:

Det er derfor jeg må ta det så gradvis som jeg bare kan.

Jeg skal klare det! :)

Skrevet

Jeg skal klare det! :)

Gjest Nihilist1
Skrevet
Jeg skal slutte å røyke!

Men så er det den andre siden da...

Jeg er en av de "heldige" som har en sykdom som sigaretter fungerer som en medisin for... (IBD), og jeg vet av tidligere erfaringer at når jeg slutter vil sykdommen forverre seg kraftig! Nikotinplaser og andre hjelpemidler har ikke samme effekt som sigarettene. De tar bort nikotinsuget, men tar ikke bort sykdomssymptomene.

Og jeg klarer ikke motivere meg til å bli verre... :sjenert:

Jeg klarer ikke motivere meg til å løpe på toalettet 25-30 ganger i døgnet, dag og natt, i ukesvis eller månedsvis...

Jeg klarer ikke motivere meg til å takle smertene og utmattelsen som følger med...

Den eneste fordelen er at røykeslutten ikke vil medføre vektøkning for min del. :ironi:

Sist gang jeg sluttet gikk jeg ned 10 kg på 2 uker... hovedsaklig væsketap på grunn av diaré.

Jeg har prøvd å sette opp en nedtrappingsplan som lar kroppen venne seg til en lavere dose, i håp om at jeg skal unngå den største nedturen i starten, men jeg VET at nedturen vil komme! Jeg vet at den vil komme når jeg kommer under 2 sigaretter om dagen, men jeg håper å få redusert nedturen.

Kan noen her hjelpe meg med motivasjonen?

Kan du få større dose immunsuppressiva for den ulcerøse kolitten din?

Vareniclin fungerer supert for å slutte, om du vet at du vil, og har et alternativ til å røyke, slik at motivasjonen stemmer.

Annet enn det, så er det kanskje et studieprosjekt du kan være med på? Dersom det var en forbindelse mellom det å være avslappet når du tar en røyk, en frigjøring fra en spenningstilstand, og forminskning av symptomene, så hadde det kanskje vært kult å prøve antidepressiva eller benzoer og se om det har samme effekt som sigaretter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...