jumpy Skrevet 24. januar 2009 #1 Skrevet 24. januar 2009 Skal prøve å lage potetball i morgen, og dette har jeg ikke prøvd siden heimkunnskapen på skolen og det gikk ikke så bra... Ser av ulike oppskrifter at det er hovedsaklig poteter, byggmel og hvetemel som skal oppi. Er det bare å blande dette og hive potetballene i panna? Går ut i fra at de skal raspes på minste innstillingen? Ser at noen steder skal man ha oppi kokte poteter også, er dette lurt eller kan man like gjerne la være? Hadde vært fint om noen kunne legge inn en bankers oppskrift til meg.
Brunhilde Skrevet 24. januar 2009 #2 Skrevet 24. januar 2009 Hvis du søker på potetball så kommer det opp ganske mange oppskrifter. Jeg kan dessverre ikke legge inn en, for jeg lager bare. Jeg maler rå poteter på kjøttkverne og har massen i et klede over en bolle så vannet renner av. Dette vannet heller jeg av etterpå, men sparer på potetmelet (det hvite i bunnen), det går i potetmassen. Har potetmassen i et fat og blander inn salt, hvetemel og byggmel til deigen kjennes passe (og det vet jeg jo bare at den en). Lager baller som jeg fyller med lettsaltet flesk og koker en time i lettsaltet vann. Det skal trekke godt, men ikke boblekoke, da går de lett i stykker. Hvis jeg er i tvil om det er nok mel i deigen, så lager jeg en "prøveball". Hvis den løser seg opp, har jeg i mer mel.
:-) anna Skrevet 24. januar 2009 #3 Skrevet 24. januar 2009 Skal prøve å lage potetball i morgen, og dette har jeg ikke prøvd siden heimkunnskapen på skolen og det gikk ikke så bra... Ser av ulike oppskrifter at det er hovedsaklig poteter, byggmel og hvetemel som skal oppi. Er det bare å blande dette og hive potetballene i panna? Går ut i fra at de skal raspes på minste innstillingen? Ser at noen steder skal man ha oppi kokte poteter også, er dette lurt eller kan man like gjerne la være? Hadde vært fint om noen kunne legge inn en bankers oppskrift til meg. Moren min bruker kokte poteter også. Men jeg husker ikke oppskriften hennes i hodet. Jeg pleier vanligvis å bruke posevarianten. Synes faktisk den er veldig god. Moren min bruker for øvrig ballkrafta når hun baker brød.
jumpy Skrevet 24. januar 2009 Forfatter #4 Skrevet 24. januar 2009 Takk for svar. Har funnet et par oppskrifter, så kan jo bare prøve en av de. Får håpe det blir bra.
jumpy Skrevet 25. januar 2009 Forfatter #6 Skrevet 25. januar 2009 Da er middagen unnagjort, og de ble ganske gode! Tok bare poteter og mel på slump, jeg synes kanskje de ble litt for faste men sambo synes de va gode. Utrolig hvor lett det er å lage egentlig, lettere enn jeg trodde. Tar litt tid bare, spesielt om man skal ha pinnekjøtt til som vi hadde.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå