Gå til innhold

Jeg elsker en araber:S

Fremhevede innlegg

Skrevet
"...og følger de som passer meg."

"....og følger de som passer for meg."

Hvis man får 100 motstridene råd så kan man jo ikke følge alle, men man må gjøre det en selv syns føles best. TS er voksen og må få ta egne beslutninger basert på hva hun selv syns er riktig, selv om kanskje ikke alle av oss synes hennes beslutning er rett.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hei. vil bare dele min erfaring med dette. og som du bør tenke på.

en annen her inne skriver at hun er sammen med en araber, javel men det virker som dere bor i norge. da stiller det seg HELT annerledes. det er da HAN som må omstille seg etter norsk kultur og regler. når man kommer hit er dessuten kvinnene beskyttet.

jeg kjenner en som flyttet ned dit og giftet seg med en araber, og de fikk barn sammen.

per dags dato bor hun her hjemme i norge. alle barna bor der nede.

så hun er her, helt allene..

hvorfor? fordi faren til mannen hennes godtok henne ikke, han fikk henne utvist fra landet. så hun hadde ingenting hun skulle ha sagt. hun kan aldri dra tilbake igjen.

resulatet ble til at hun nå bor her hjemme- helt allene. så lite har kvinner å si der nede. absolutt ingen makt!

tørr du sette alt det på spill???

Gjest Gjest_meg_*
Skrevet

en annen her inne skriver at hun er sammen med en araber, javel men det virker som dere bor i norge. da stiller det seg HELT annerledes. det er da HAN som må omstille seg etter norsk kultur og regler. når man kommer hit er dessuten kvinnene beskyttet.

jeg kjenner en som flyttet ned dit og giftet seg med en araber, og de fikk barn sammen.

hvorfor? fordi faren til mannen hennes godtok henne ikke, han fikk henne utvist fra landet. så hun hadde ingenting hun skulle ha sagt. hun kan aldri dra tilbake igjen.

resulatet ble til at hun nå bor her hjemme- helt allene. så lite har kvinner å si der nede. absolutt ingen makt!

Takk for erfaringen du forteller om.

Det er fint for meg å høre om, for det gjør at jeg blir mer forsiktig.

Forsiktig er jeg uansett, men andres erfaringer hjelper.

Ikke mennesker som forteller om at det er slik og slik. For ting er ikke svart på hvitt.

Men takk for det du fortalte.

Skrevet

Det tror jeg ingenting på. Hvordan kan en helt vanlig arabisk mann få en utenlandsk statsborger utvist for evig fra et land? Tror du en vanlig mann har så mye makt?

Det ligger nok mer til grunn hvis hun ble utvist, tenker jeg. Jobbing uten arbeidstillatelse f,eks, men det gir heller ikke utvisning for alltid.

Skrevet
Jeg sier til N: du må jo ikke gifte deg med henne fordi din far sier du må, du er 32 år!

Det virker som du overser betydningen av kultur og familiens rolle i hans liv. Det nytter ikke å fortelle egyptere som bor i Egypt at i Norge er man sin egen sjef, så bare drit i hva faren din sier.

N sier: jo det må jeg, jeg vil ikke, men han er min far, og kan kan drepe meg, slik er reglene i dette landet.

Her forteller han deg rett ut at han må høre på sin far. Det er foreldrene som har gitt ham livet, derfor skylder han dem å lystre dem. Synes heller ikke du skal overse det han sier om at faren kan drepe han, for det fleiper han neppe om.

Skrevet
Det tror jeg ingenting på. Hvordan kan en helt vanlig arabisk mann få en utenlandsk statsborger utvist for evig fra et land? Tror du en vanlig mann har så mye makt?

Det ligger nok mer til grunn hvis hun ble utvist, tenker jeg. Jobbing uten arbeidstillatelse f,eks, men det gir heller ikke utvisning for alltid.

En vanlig arabisk mann kan ikke det nei, men i Egypt kan alt kjøpes for penger.. Hierarki til tusen, og er man på toppen av pyramiden, kjenner folk og har godt med penger, så får man til det man vil få til..

Jeg syns forøvrig at TS virker jævlig naiv og sånn obsternasig eller hvordan det skrives.. Jeg får bare si lykke til og pass på at du aldri leverer passet ditt fra deg eller oppbevarer det en plass hvor folk kan få tak i det..

Skrevet

Du sier han gir deg kjærlighet etc, men som pappa alltid sier til meg: "Han er slik i oppførsel nå, men er han slik om et år?" For alle kan holde en maskerade i et par måneder til byttet er håvet inn, og når det er gjort, så er det bare å bytte om til det gamle seg. Det er ikke for å være frekk eller slem, men slik er det i veldig mange menn som hører at man bor i Norge (noen har nevnt det før).

Når du kommer ned dit, og en dag finner ut at du har valgt feil (om du gjør det), så lurer jeg på om du har tenkt på at det er ikke bare å dra fra denne familien. Jeg tror ikke de lar deg forsvinne uten videre. Dette er min tankegang, dere får rette meg opp hvis jeg tar feil. Hvis det først er faren som bestemmer, og dere blir gift, tror du at du kan gå ut døra som du kan i Norge?

Om jeg hadde kommet til min familie og sagt at jeg vil flytte til Egypt for å gifte meg med en arabisk mann, så hadde ikke foreldrene mine rådet meg til det. Jeg syns du skal tenke deg godt om. Lag en liste: hva er alle argumentene for og imot? Vente et par måneder, et halvt år, et år kanskje, til du får virkelig tenkt gjennom dette. Hvis du virkelig elsker han, og han elsker deg, så har det vel ingen betydning om dere venter?

Skrevet
altså, ingen arabere er kristne

Dette er bare tull. De fleste arabere er riktignok muslimer, men flere arabiske land har en større andel av kristne. Dette gjelder spesielt Libanon, Irak, Syria og Egypt. I Egypt tror jeg det er omtrent 10% av befolkningen som hører til den koptiske kirken.

Skrevet (endret)
Dette er bare tull. De fleste arabere er riktignok muslimer, men flere arabiske land har en større andel av kristne. Dette gjelder spesielt Libanon, Irak, Syria og Egypt. I Egypt tror jeg det er omtrent 10% av befolkningen som hører til den koptiske kirken.

Jada, men islam regjerer! Hvis du forstår... Som om de kristne har så mye de skulle ha sagt der?

Venninnen min bodde noen år som yngre i saudia-arabia. Ikke mye kristent over noe av det, og hun måtte være inne klokke 18, og kunne ikke gå ut av "turistbyen" etter dette. Hun var innesperret bak en fem meter høy mur i nesten tre år. Hun ble forelsket husker jeg. De måtte møtes i skjul.

Endret av LilleCanCan
Skrevet
En vanlig arabisk mann kan ikke det nei, men i Egypt kan alt kjøpes for penger.. Hierarki til tusen, og er man på toppen av pyramiden, kjenner folk og har godt med penger, så får man til det man vil få til..

Yes. Husker jeg var der. ALT kan kjøpes for penger der. Sinnsykt korrupt land.

Skrevet

Hvis man er kristen i Egypt så får man dette stemplet i sine ID papirer og det medfører endel ulemeper, for å si det slik. Apartheid kalles dette, men når det går "den " veien er det kultur.

Egypt er stapfullt av islamister og er opphavs landet til Al Qaida. Ideologisk sett har de sin forankring der. Nestkommanderende kommer derfra.

Opprinnelsen til global jihad er meislet ut i Egypt av fundamentaliske religiøse Egyptiske muslimer.

Bare fordi mange nordmenn har sett pyramidene og de har dykkersteder så skal man ikke undervurdere hvor konservativt dette landet er..

Hadde ikke det ikke vært et sterkt militærdiktatur som holder kontroll så ville landet få talibanlignende tilstander.

En vantro kvinne er 100% uten rettigheter og verdiløs. Man kan få frihet under visse rammer, men de rammene er trange. INGEN norsk kvinne ville godtatt på bli holdt innendørs og dekket til, ikke kunne snakke med postmannen. men sålenge det skjer i et annet land og pga av kultur og religion er det OK???

Har ingen sympati med jenter som syter og klager til UD etter å ha satt seg selv i en håpløs situasjon og separert fra sine barn i et fundamentalistisk muslimsk land. Man burde visst bedre i 2009..

• 2 uker senere...
Skrevet

En dårlig idé... Alle de norske jentene jeg kjenner som er/har vært sammen med en arabisk mann har angret på det... I begynnelsen er alt så bra, de lover gull og grønne skoger og så kommer det litt etter litt... De innskrenker jentas frihet til hva hun kan kle seg i, hvor hun kan ferdes, hvem hun kan ha kontakt med osv. Dette er snakk om vanlige, oppegående, norske jenter som tilfeldigvis har blitt forelsket i en mann med en annen kulturell bakgrunn. Og i hvert eneste tilfelle går det dårlig. Ditt tilfelle høres allerede så vanskelig ut at det ikke er verdt det. Du kan finne en annen å elske.

• 9 måneder senere...
Skrevet

Hvordan gikk det denne karen og deg, TS?

Hva var svaret på DNA-prøven?

Skrevet
En dårlig idé... Alle de norske jentene jeg kjenner som er/har vært sammen med en arabisk mann har angret på det... I begynnelsen er alt så bra, de lover gull og grønne skoger og så kommer det litt etter litt... De innskrenker jentas frihet til hva hun kan kle seg i, hvor hun kan ferdes, hvem hun kan ha kontakt med osv. Dette er snakk om vanlige, oppegående, norske jenter som tilfeldigvis har blitt forelsket i en mann med en annen kulturell bakgrunn. Og i hvert eneste tilfelle går det dårlig. Ditt tilfelle høres allerede så vanskelig ut at det ikke er verdt det. Du kan finne en annen å elske.

OMG!!

Snakk om å sette alle arabere i samme bås....

Skrevet (endret)

Når man forelsker seg er ingen drittsekker. Drittsekken i alle kommer stort sett til syne når den gryende forelskelsen er over. Og akkurat denne forelskelsen; hvor endorfinene jobber på spreng i kroppen og man ikke er helt "steady" varer fra 3 uker til 12 måneder (fra et forskningsstandpunkt). Når alt dette fantastiske er over og man lander med begge beina på jorda så ser man hvem man faktisk har blitt sammen med. Nå sammenlikner jeg ikke en drittsekk med en muslim eller konservativ kristen, men kulturforskjellene kan være såpass store at de automatisk blir drittsekker i våre øyne.

Jeg forstår TS fordi man stort sett alltid, når man er forelsket, stoler blindt på den man er forelsket i. Svigerforeldre kan også ofte være tullinger her i Norge også, og være roten til stor konflikt flere ganger. Men aldri - ALDRI - må vi i vår kultur bevitne at far har så stor makt at han bestemmer hvem sønnen skal gifte seg med. Dette i seg selv er et så stort faresignal at jeg, personlig, hadde satt meg på første fly hjem - svelget kjærlighetssorgen sammen med en hel masse kameler og ventet på at kjærligheten skal vise seg på nytt ved et senere tidspunkt.

Selv har jeg vært forelsket noen ganger, og forelskelsen føles aldri sterkere enn den siste. Simpelthen fordi man har glemt hvordan den forrige føltes. Det går altså over, og med kortene som er delt ut her så hadde jeg fulgt hodet og ikke hjertet. Det står nok for mye på spill til at du kan få et fullverdig liv fremover...

Farens myndighet og sønnens lydighet er allerede bevis på dette. HAN er villig til å gi slipp på deg hvis faren sier det, jenta mi. DU gjør alt for han, tydeligvis, mens han allerede er villig til å gi slipp på deg ved det minste vink fra familiens overhode...

P.S. Her et par linker om forelskelse... http://www.raadgivernett.no/index.php?opti...9&Itemid=27

http://www.biip.no/waschera/sex/2901885

Endret av Sobril
Skrevet

Du er klar over at faren i denne familien alltid vil ha det siste ordet, og at du derfor aldri vil bli 100% respektert? Det er også sannsynlig at din familie ikke vil bli respektert, og at du derfor må bryte kontakten med de.

Hva vil du, forlate noe som er trygt, en familie som er glad i deg og venner som bryr seg, for et totalt ukjent land hos en mann du har ikke vet hvordan det er å leve med.

Det er så klart mulig at du vil ende opp lykkelig i dette forholdet, men slik du presenterer hans familie og deres levesett ville jeg ansett det som lite sannsynlig. Tviler sterkt på at du, som kvinne, fra et land som Norge, vil finne det enkelt å skrenke inn på dine friheter. Det er forskjell på å være turist og fastboende i et arabisk land.

Gjest Gjest_anonym_*
Skrevet
Til TS:

* Har du tenkte nøye gjennom situasjonen?

* Hvor gammel er du?

* Har du drøftet dette med andre enn venninnene dine, f eks dine foreldre?

* Kan det hende han sier at han er kristen, fordi han tror at det er det du vil høre? (altså, ingen arabere er kristne)

* Hvis du flytta til Egypt for han, hva ville du ta deg til der? Skole og jobb er litt vanskelig...

* Jobber han, har han utdannelse? (jeg tipper nei på begge)

* Hva skjer om du flytter ned dit og det viser seg at han er voldelig og stenger deg inne på rommet hele dagen? Det er ikke krisesenterordning der...

* Kunne du tenkt deg å være hjemme med barn og å stå på kjøkkenet hele dagen alene?

Altså, de vet akkurat hva de skal si og ikke si og gjøre for å få deg dit de vil. Jeg syns du skal høre på noen råd her, vi som svarer vil deg ikke vondt.

unnskyld meg? vet du hva du snakker om når du sier ingen arabere er kristne? jeg må le av hvor dårlige kunnskaper dere har om andre kulturer her inne. Jenta sier han er kristen araber, hvorfor kommer dere med all snakket om slør på hue og ditt og datt? Jeg er selv fra kurdistan, men har vokst opp i Norge. Kjenner den kurdiske kulturen like godt som jeg kjenner den norske, og jeg må si at til tross for kultur-krasjet så er jeg veldig fornøyd med å kunne delta i begge kulturene. De er begge givende på hver sin måte. Mye fordommer her altså. Det er ikke så vanskelig å komme seg fra Egypt til norge på egen hånd, om det er det N vil? Er enig med at TS skal være litt forsiktig, i og med at hun trolig ikke får brukt så mye tid med han osv. Men hvis du virkelig føler at du elsker han og er villig til å satse på kjærligheten så syns jeg jammen du skal gjøre det! Det som ikke dreper deg skal i teorien gjøre deg sterkere. her er de 50% 50%. enten taper du og blir såret, kommer deg over det etter hvert. Ellers vinner du et forhold som forhåpentligvis er bygd på kjærlighet:)

jeg ønsker deg masse lykke til! fortsett å skriv om hvordan ting går, blir spennende å høre fra deg:)

og dere andre her, slå opp i ei bok eller noe, før dere kommer med dumheter som at " ingen arabere er kristne".

Skrevet
unnskyld meg? vet du hva du snakker om når du sier ingen arabere er kristne? jeg må le av hvor dårlige kunnskaper dere har om andre kulturer her inne. Jenta sier han er kristen araber, hvorfor kommer dere med all snakket om slør på hue og ditt og datt? Jeg er selv fra kurdistan, men har vokst opp i Norge. Kjenner den kurdiske kulturen like godt som jeg kjenner den norske, og jeg må si at til tross for kultur-krasjet så er jeg veldig fornøyd med å kunne delta i begge kulturene. De er begge givende på hver sin måte. Mye fordommer her altså. Det er ikke så vanskelig å komme seg fra Egypt til norge på egen hånd, om det er det N vil? Er enig med at TS skal være litt forsiktig, i og med at hun trolig ikke får brukt så mye tid med han osv. Men hvis du virkelig føler at du elsker han og er villig til å satse på kjærligheten så syns jeg jammen du skal gjøre det! Det som ikke dreper deg skal i teorien gjøre deg sterkere. her er de 50% 50%. enten taper du og blir såret, kommer deg over det etter hvert. Ellers vinner du et forhold som forhåpentligvis er bygd på kjærlighet:)

jeg ønsker deg masse lykke til! fortsett å skriv om hvordan ting går, blir spennende å høre fra deg:)

og dere andre her, slå opp i ei bok eller noe, før dere kommer med dumheter som at " ingen arabere er kristne".

Du burde kanskje selv slutte med å generalisere alle som skriver bare fordi én person kom med en gal påstand om religionstilhørighet. Da blir det lettere å ta deg mer seriøst når du snakker om at andre har fordommer, mens du selv setter alle i bås selv.

Du burde ihvertfall vite at kristne slett ikke har de samme rettighetene som muslimer i Egypt og ateister får ikke statsborgerskap en gang.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...