Gå til innhold

Spottere


Fat Sally Lee

Anbefalte innlegg

"Vi har innebygde spottere i taket i hele leiligheten" kan folk finne på å si. Jeg hører det overalt, hele tiden, nå sist i en tråd under hus og hjem.

Jeg ville sagt spot`er eller spotbelysning. Spottere er jo noen som spotter, altså håner, gjør narr! Det er ikke en hyggelig egenskap hos en lampe ;)

Jeg forstår jo at folk ikke mener i betydningen "å spotte" som å gjøre narr av, men det er jo det de sier. Uttrykket kommer selvsagt fra å punktbelyse, derav engelske spot, men likevel synes jeg det er et merkelig uttrykk.

Er jeg den eneste som har tenkt over det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg la også merke til den tråden og synes at "spottere" høres veldig rart ut. Hvis man skal bruke det ordet i flertall så vil det vel bety at de kaller det "en spotter" i entall, og det høres jo veldig merkelig ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest antigartner

Hvis jeg ikke tar feil av trådene skrev TS i den tråden også at hun ville det skulle se ut som det var "liv i leieren". Jeg forsto faktisk ikke hva som mentes med en gang. Har hun leieboer? Liv i leieboeren? Er leieboeren gravid? Hva har det å gjøre med belysning?

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg ikke tar feil av trådene skrev TS i den tråden også at hun ville det skulle se ut som det var "liv i leieren". Jeg forsto faktisk ikke hva som mentes med en gang. Har hun leieboer? Liv i leieboeren? Er leieboeren gravid? Hva har det å gjøre med belysning?

;)

Ja, det er riktig tråd. Jeg mener ikke å henge ut noen altså, jeg ville bare vise at det er et veldig vanlig (og veldig feil? uttrykk). "Leieren" kan ha vært en tastefeil/helt normal skrivefeil, men "spottere" hører jeg folk si/skrive hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan godt skjønne at det er fort gjort å skrive "leieren" i stedet for "leiren". På min østlandsdialekt er dette veldig nære hvordan jeg ville sagt det, "liv i leier'n".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest antigartner
Ja, det er riktig tråd. Jeg mener ikke å henge ut noen altså, jeg ville bare vise at det er et veldig vanlig (og veldig feil? uttrykk). "Leieren" kan ha vært en tastefeil/helt normal skrivefeil, men "spottere" hører jeg folk si/skrive hele tiden.

Det var egentlig ikke meningen å spotte ( :lur: ) innlegget det vises til, men jeg har aldri sett akkurat den feilen før (leieren).

Jeg kan godt skjønne at det er fort gjort å skrive "leieren" i stedet for "leiren". På min østlandsdialekt er dette veldig nære hvordan jeg ville sagt det, "liv i leier'n".

Jeg har også østlandsdialekt, og vil trolig uttale det på samme måten som deg. For meg er det imidlertid en markert forskjell på skriftspråket og muntlig språk. Dette er spesielt tydelig når jeg skriver bokmål. Ved de anledningene jeg skriver nynorsk ligger dette mye nærmere talemålet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...