Gå til innhold

Hva anser du som trening?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Trening er en aktivitet som jeg gjør for å komme i form (og for å få drømmekroppen), enkelt og greit. Altså, om jeg en dag velger en lang gåtur i skogen i stedet for å løpe på tredemølla er det treningen den dagen.

Endret av Skya
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten det er løping, god spasertur eller en styrkeøkt så er det følelsen av at jeg har utført en treningsøkt der når jeg kjenner at kroppen har jobbet og er fornøyd med hva jeg har gjort for den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, Lotte over her skriver at "kroppen har jobbet" når man har trent, og det vil jeg egentlig si meg enig i. Det må være litt ekstra, pulsen må litt opp, ja; kroppen må jobbe.

Jeg anser ikke husarbeid o.l. som trening (ser mange som gjør det) - det er mer "normal hverdagsaktivitet".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

treningssenteret blir for meg trening, eller svømming i svømmehallen.

Selv om jeg går slitne fjellturer og skiturer, anser jeg det egentlig ikke som trening, heller ikke lange shoppeturer (selv om det er mye gåing og jeg til tider kan bli sliten).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

heller ikke lange shoppeturer (selv om det er mye gåing og jeg til tider kan bli sliten).

Er nok MANGE mannfolk som er uenige med deg her =) Hehe :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Løve66

For at jeg skal ha gjennomført det jeg vil kalle trening må det ha vært av en viss varighet + at jeg må ha fått opp pulsen over litt tid og blitt svett. Mht. varighet vil jeg si min. en halv time (men vet at man kan trene i kortere tid og likevel kvalifisere for trening da!). Type trening er som for de fleste; kondisjon og styrke.

Jeg går eller sykler til jobben + treningssenteret hver dag. Dette anser jeg ikke for trening, dette er bare en måte og komme seg fra A til B selv om jeg holder et ok tempo. Dette er hva som går innunder kategorien mosjon i mitt hode - noe som også er veldig bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trening for meg: Når man har nådd høy puls, svettet og/ eller belastet musklene. Når man utfordrer kroppen nok til at den svarer med å forbedre oksygenopptaket ditt og/ eller bygger muskler.

Hurtig gåing, skitur i moderat tempo, lett sykkeltur osv. kaller jeg mosjon.

Men alt er bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg trener aktivt på toppnivå, så for meg blir trening det jeg kan skrive inn i treningsdagboka. Styrke, spenst osv er trening, og ellers alt rolig og hardt hvor pulsen er over 120 slag i minuttet (altså en intensitet 1 i en skala fra 1-5 for de som kjenner til den) Gåturer regnes ikke for meg som trening. Eller lange turer i fjellet på flere timer med sekk regner jeg som trening, skriver vertfall opp noe av det, men følger litt den at pulsen må være over 120 slag (ikke på styrketrening da)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg må også pulsen opp, musklene jobbe, og svetten renne litt for at jeg skal kalle det trening.

Gåturer regnes ikke for trening hos meg, med mindre det er snakk om lange fjellturer, gjerne med tung sekk. Skigåing anses ikke som trening hvis det bare er en rusletur, men jeg syns det er god trening om jeg går ordentlig, og svetten siler. Om jeg sykler for å komme meg fra A til B, altså i transportøyemed, regner jeg heller ikke det som trening.

Men når f.eks. moren min sier at hun har gått seg en times tur, kan jeg tenke at hun har trent. Fordi hun er i langt dårligere form enn meg. Hun blir sliten av noe jeg anser mer som en dagligdags aktivitet, og da blir det mer treningspreg over det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*

Det kommer ann på hvem som utfører aktiviteten. Som mange sier - du må ha en viss puls, og presse kroppen din.

For meg er ikke gåing trening. Jeg går til jobb, ca 45 minutter hver vei hver dag. Dette er ikke trening. Treningsøkt er en time på SATS, eller en joggetur på minimum 30 minutter. Om jeg går i fjellet to timer eller mer, kaller jeg det også trening. Hverdagsaktiviteter, som å gå opp trappene i steden for heisen, en dag med oppussing eller tunge løft, er ikke trening. Selv om heldagsøkter med praktisk jobb selvfølgelig medfører at jeg dropper treningsøkten siden jeg har brukt korppen mye den dagen.

For en venninne av meg, med noen kilo for mye og et minstemål av bevegelse i løpet av en dag, vil jeg kalle en halvtimes gåtur på flat mark en treningstur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For meg må også pulsen opp, musklene jobbe, og svetten renne litt for at jeg skal kalle det trening.

Gåturer regnes ikke for trening hos meg, med mindre det er snakk om lange fjellturer, gjerne med tung sekk. Skigåing anses ikke som trening hvis det bare er en rusletur, men jeg syns det er god trening om jeg går ordentlig, og svetten siler. Om jeg sykler for å komme meg fra A til B, altså i transportøyemed, regner jeg heller ikke det som trening.

Men når f.eks. moren min sier at hun har gått seg en times tur, kan jeg tenke at hun har trent. Fordi hun er i langt dårligere form enn meg. Hun blir sliten av noe jeg anser mer som en dagligdags aktivitet, og da blir det mer treningspreg over det.

Akkurat sånn er det til meg også :gjeiper: jeg regner feks ikke sykle til butikken som trening, men for andre som er i dårligere form enn meg så er det jo det. Samme med ski også. Jeg driver aktivt med det, så for meg blir en rolig tur med grilling og niste feks ikke trening nei, da må det være puls;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fragment

Trening = Aktivitet som foregår over en lengre periode, og som gjør at jeg blir sliten/svett.

Det vil si at jeg ikke regner gåturer, sykkelturer til butikken og rengjøring i huset som trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bli (gjennom)svett og andpusten for at jeg skal føle at jeg har trent. Det er nesten litt problematisk, for jeg synes det er vanskelig å få den store "treningsfølelsen" når jeg driver med styrketrening :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg må bli (gjennom)svett og andpusten for at jeg skal føle at jeg har trent. Det er nesten litt problematisk, for jeg synes det er vanskelig å få den store "treningsfølelsen" når jeg driver med styrketrening :sjenert:

Jeg har det samme når jeg bare trener styrke eller kondisjon. Trikset for meg er å gjøre begge deler på samme dagen om jeg orker, da føler jeg meg skikkelig gjennomsliten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bli (gjennom)svett og andpusten for at jeg skal føle at jeg har trent. Det er nesten litt problematisk, for jeg synes det er vanskelig å få den store "treningsfølelsen" når jeg driver med styrketrening :sjenert:

(Tips: tren tungt, og gjerne øvelser som involverer mange muskelgrupper, som knebøy og markløft. Og/eller kortekorte pauser.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...