Gå til innhold

Prest fra et helt annet sogn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Først og fremst - jeg har ingen foreløpige planer om å gifte meg enda (DESSVERRE må jeg nesten si :fnise:), men har gjort meg noen tanker.

Når den dagen kommer kommer at vi planleggeer bryllup, vil vi gjerne gifte hos i kirken der vi bor. Vi er begge innflyttere, men føler likevel tilhørighet i byen vår. I tillegg vil vi ha en del tilreisende og vi bor "på midtveien" for alle. I tillegg er kirken nydelig! :)

MEN - jeg "liker ikke" presten her. Vi har vært i flere bryllup, barnedåp og konfirmasjon - og fellesnevneren er at han er skikkelig uinspirerende, veldig "kortfattet" og ikke minst er han veldig vanskelig å forstå (snakker en blanding av dansk og sogning, faktisk).

Og så har det seg sånn at morssiden av familien min kommer fra ei lita bygd på en annen kant av landet, med verdens herligste prest. Jeg er selv født der, og har tilbrakt store deler av livet mitt der. Denne presten har fulgt familien min gjennom alle kirkelige handlinger (hun døpte meg faktisk for over 30 år siden), og selv om jeg nå kun er besøkende på stedet, og er der maks én gang i året, hilser hun alltid på meg ved navn om jeg møter på henne. (Må bare legge til at hun er ikke noen personlig venn av familien min, hun bare er sånn, mot alle "sognebarna" sine - også meg pga x antall tanter, onkler og søskenbarn der oppe).

Å gifte seg i denne bygda er uaktuellt, men jeg skulle så gjerne blitt viet av akkurat DENNE presten - særlig når "tilbudet" i mitt eget sogn er så labert...

Er det mulig, eller "lov" å hente inn en helt annen prest som ikke hører til i sognet (selvfølgelig om hun vil og har mulighet og alt sånt...)? Noen som vet...?

Skrevet (endret)
Er det mulig, eller "lov" å hente inn en helt annen prest som ikke hører til i sognet (selvfølgelig om hun vil og har mulighet og alt sånt...)? Noen som vet...?

Jada, det er mulig hvis presten i den kirken dere vil ha dåpen, synes det er greit. Det skjer rett som det er at prester samarbeider på tvers av sogn, men det er vel fortsatt slik at det er den presten som hører til kirken som bestemmer her. Normalt pleier det ikke være noe problem - og det er ikke uvanlig at familier som har flyttet, gjerne vil at familiens opprinnelige prest skal være med. Men, som du sier, det må jo passe for alle parter.

Det du ikke kan gjøre er å kreve en annen prest.

Endret av Pastor Knut

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...