ninuska_ Skrevet 23. januar 2009 #1 Skrevet 23. januar 2009 Er det normalt at vattpinne-testen (halsprøven) ikke slår ut på kyssesyken om du har det?
MonicaØH Skrevet 23. januar 2009 #2 Skrevet 23. januar 2009 Jeg hadde kyssesyken når jeg gikk i 2-3 klasse. Eneste jeg gjorde som å finne ut om det, var at jeg var hos legen, han tok blodprøve. Jeg hadde en hevelse på siden av halsen som også viste at det var et symtom på kyssesyken. Jeg fikk beskjed om å være rolig, ikke trene fotball osv hvis jeg gikk på noe idrett. Var ikke så enkelt, for jeg har alltid vært aktiv Men det gikk da bort Husker ikke noen andre prøver.. :klø: Hvordan foregår denne vattpinne-testen?
Hinata Skrevet 23. januar 2009 #3 Skrevet 23. januar 2009 Jeg tok bare noen blodprøver jeg for å avgjøre om det var kyssesyken jeg hadde..
Gjest Gjest Skrevet 23. januar 2009 #4 Skrevet 23. januar 2009 "Vattpinne testen" er for å påvise streptokokker, altså dersom det er utslag er det streptokokker som ofrårsaker din vonde hals og du må ha penicillin. Kyssesyken påvises ved hjelp av blodprøve.
Hinata Skrevet 23. januar 2009 #5 Skrevet 23. januar 2009 Fikk penicillin av legen før jeg fikk diagnose for kyssesyke, var et helvete å få svelgt ned.. Men gjorde jo at jeg fikk i meg ihvertfall 2 slurker med væske hver dag
ninuska_ Skrevet 23. januar 2009 Forfatter #6 Skrevet 23. januar 2009 (endret) "Vattpinne testen" er for å påvise streptokokker, altså dersom det er utslag er det streptokokker som ofrårsaker din vonde hals og du må ha penicillin. Kyssesyken påvises ved hjelp av blodprøve. Dette spørsmålet gjaldt ikke meg, siden jeg hadde det for en stund tilbake, men det er ikke helt sant. Man tar vattpinnetest for å "påvise" kyssesyke, jeg fikk beskjed 5 minutter etter at jeg tok halsprøve at jeg hadde kyssesyken, så ble det tatt blodprøve for å sjekke levernivåene osv Endret 23. januar 2009 av ninuska_
Gjest Gjest Skrevet 23. januar 2009 #7 Skrevet 23. januar 2009 Dette spørsmålet gjaldt ikke meg, siden jeg hadde det for en stund tilbake, men det er ikke helt sant. Man tar vattpinnetest for å "påvise" kyssesyke, jeg fikk beskjed 5 minutter etter at jeg tok halsprøve at jeg hadde kyssesyken, så ble det tatt blodprøve for å sjekke levernivåene osv Du bommer nok litt her, det trengs blodprøve for å være helt sikker. Wikipedia:En blodprøve kan vise om det foreligger kyssesyke. Det finnes enkelte spesielle laboratorietester (Monospot) som kan gi sikker informasjon om det foreligger mononukleose. På blodutstryk kan det sees at en type hvite blodlegemer, monocytter, foreligger i betydelig øket antall. Lever-transaminaser, som er ensymer som lekker ut i blodet fra syke leverceller, kan sees i noe økede mengder i blodprøvene. Lommelegen Eller se her
ninuska_ Skrevet 23. januar 2009 Forfatter #8 Skrevet 23. januar 2009 (endret) Du bommer nok litt her, det trengs blodprøve for å være helt sikker. Wikipedia:En blodprøve kan vise om det foreligger kyssesyke. Det finnes enkelte spesielle laboratorietester (Monospot) som kan gi sikker informasjon om det foreligger mononukleose. På blodutstryk kan det sees at en type hvite blodlegemer, monocytter, foreligger i betydelig øket antall. Lever-transaminaser, som er ensymer som lekker ut i blodet fra syke leverceller, kan sees i noe økede mengder i blodprøvene. Lommelegen Eller se her Kanskje det er monospot det heter, kanskje hun tappet blod. Begynner å bli en stund siden jeg hadde kyssesyken og hukommelsen var vel ikke på topp, MEN jeg fikk resultatet på flekken.. Endret 23. januar 2009 av ninuska_
Gjest Gjest Skrevet 23. januar 2009 #9 Skrevet 23. januar 2009 da jeg hadde kyssesjuken: hadde plutselig en stor kul på halsen og dro til legen, husker ikke om jeg tok test da, antakeligvis, men dersom jeg gjorde det var det ikke noe utslag, og jeg fikk henvisning til sjukehuset. følte det var rart å bare vandre inn å sku bli innlagt for følte meg ikke dårlig, men plutselig hadde jeg skyhøy feber. de fikk ikke utslag på noen tester og jeg var der et par dager. viste seg at det allikevel var kyssesjuke, men at det tok en stund før testene "reagerte". det jeg sier er at dersom testene er tatt i et tidlig stadie kan det hende at de ikke gir utslag selv om du har det.
Gjest Gjest Skrevet 24. januar 2009 #10 Skrevet 24. januar 2009 Tror ikke vattpinne-testen viser ikke om du har kyssesyken nei. Da jeg hadde kyssesyken tok de blodprøve for å finne ut det, halsprøven var for å sjekke om jeg hadde en infeksjon i halsen.
ninuska_ Skrevet 24. januar 2009 Forfatter #11 Skrevet 24. januar 2009 Det er kanskje riktig, jeg tok feil, det begynner å bli en stund siden som sagt men jeg ville fram til at det ikke tar en uke å ta den testen slik som blodprøve, for jeg fikk resultatene mens jeg satt på legekontoret.
Bertelura Skrevet 24. januar 2009 #12 Skrevet 24. januar 2009 Kyssesyken gir gjerne samme symptomer som en streptokokkinfeksjon. Grunnen til at en vattpinnetest kan gi en indikasjon(ikke sikkert resultat)på om du har kyssesyken eller ei er vel hvis vattpinnetesten gir negativt resultat på streptokokker. Har du symptomene, men fravær av streptokokker så er muligheten for kyssesyken tilstede.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå