Gå til innhold

Prolaps øvre rygg


Fremhevede innlegg

Skrevet

Hva er symtomene på det ?

Noen som kjenner igjen disse symtomene ?

* Har et område i øvre del av ryggen som er vondt. Mellom skulderbladene, mest på ene siden. Føles stikkende, stivt (hovent) KAn være borte i lange perioder og plutselig komme tilbake igjen. Helt uten merkbar årsak.

* Stråler ut i armen helt ut i fingrene (spessielt de tre fra lillefingren) føles som kraften går ut av hånden og jeg har ikke helt kontroll med "gripetaket"\bevegelser.

* Stråler også opp i nakken og hode,vond stiv følelse (får ofte en "pressfølelse"\ hoven følelse i gommen og halve ansiktet) Blir ofte fort svimmel og vondt i hodet (av og til svært sterk hodepine.

* Samtidig med smertene i ryggen har benet på samme side blidt vondt. Spessielt skrådd på innsiden av kneskålen. (smertene er stikkende, sår følelse nesten som en sene\muskel er for kort og holder på å gå av)

* Musklene like over kneet i låret vil låse seg (går av og til nesten helt i stå)

* Får ofte smerter i "et bånd" langs hele innsiden av benet. Går jeg lenge med smerter uten å ta det med ro blir det et bånd på utsiden av benet også. Helt opp i låret, som fortsetter langs siden av ryggen.

* Får av og til en litt nummen, stikkende følelse i leggen også samtidig med ryggsmertene (samme følelse en får om en har sittet på huk lenge)

Dette er noe som både har kommet brått på og snikende. Starter oftest høyt i ryggen. Men har også startet med en brå intens smerte i kne.

Etter noen dager med smerter blir jeg uvel og kvalm. Og får ofte løs mage ( Løs mage kan muligens komme pga. frustrasjon\ nervøsitet\ angst)

Har ingen problem med å komme meg på toalett.

Er det noen som har hatt\har lignende smerter\problemer ?

Blir "gal" av legene som ikke "gidder" finne ut av det over mange år.

(For noen år siden anntydet en fysioterapaut et mulig høytliggende prolaps. Etter en undersøkelse. Men legen bare "fnøste" av det)

Er jo mange symtomet og kanskje vanskelig å finne ut av, men jeg har en sterk følelse av at alt kan stamme fra -et- "problem"

Vil gjerne bli bedre, helst kvitt disse plagene.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hva er symtomene på det ?

Noen som kjenner igjen disse symtomene ?

* Har et område i øvre del av ryggen som er vondt. Mellom skulderbladene, mest på ene siden. Føles stikkende, stivt (hovent) KAn være borte i lange perioder og plutselig komme tilbake igjen. Helt uten merkbar årsak.

* Stråler ut i armen helt ut i fingrene (spessielt de tre fra lillefingren) føles som kraften går ut av hånden og jeg har ikke helt kontroll med "gripetaket"\bevegelser.

* Stråler også opp i nakken og hode,vond stiv følelse (får ofte en "pressfølelse"\ hoven følelse i gommen og halve ansiktet) Blir ofte fort svimmel og vondt i hodet (av og til svært sterk hodepine.

* Samtidig med smertene i ryggen har benet på samme side blidt vondt. Spessielt skrådd på innsiden av kneskålen. (smertene er stikkende, sår følelse nesten som en sene\muskel er for kort og holder på å gå av)

* Musklene like over kneet i låret vil låse seg (går av og til nesten helt i stå)

* Får ofte smerter i "et bånd" langs hele innsiden av benet. Går jeg lenge med smerter uten å ta det med ro blir det et bånd på utsiden av benet også. Helt opp i låret, som fortsetter langs siden av ryggen.

* Får av og til en litt nummen, stikkende følelse i leggen også samtidig med ryggsmertene (samme følelse en får om en har sittet på huk lenge)

Dette er noe som både har kommet brått på og snikende. Starter oftest høyt i ryggen. Men har også startet med en brå intens smerte i kne.

Etter noen dager med smerter blir jeg uvel og kvalm. Og får ofte løs mage ( Løs mage kan muligens komme pga. frustrasjon\ nervøsitet\ angst)

Har ingen problem med å komme meg på toalett.

Er det noen som har hatt\har lignende smerter\problemer ?

Blir "gal" av legene som ikke "gidder" finne ut av det over mange år.

(For noen år siden anntydet en fysioterapaut et mulig høytliggende prolaps. Etter en undersøkelse. Men legen bare "fnøste" av det)

Er jo mange symtomet og kanskje vanskelig å finne ut av, men jeg har en sterk følelse av at alt kan stamme fra -et- "problem"

Vil gjerne bli bedre, helst kvitt disse plagene.

Jeg har prolaps, men i nedre rygg på ene sia. Dermed stråler det bare nedover i beina og i den ene skinka. Prolapsen kom veldig brått på meg og det var intenst vondt i noen dager. Kom meg til lege, men han trudde ikke det var prolaps. Ga meg noen magnesiumtabletter og sa farvel. Men det gav seg da ikke, så jeg gikk tilbake og forlangte at han skulle finne det ut. Etter mye om og men ble jeg sendt til MR-undersøkelse for å se hva det faktisk var. Så da fant de prolapsen. Jeg syns absolutt det høres ut som du har ganske store plager, og at du trenger en MR-undersøkelse. Da vil de ihvertfall finne ut om det er prolaps. Men når det er sagt så har jeg enda prolaps, bare mindre plagsom, den gikk sånn halvveis over av seg selv etter lang tid. Fysioterapi hjalp ikke, og legen sa det var egentlig vanskelig å behandle. :/

Skrevet

Ringte legen og fikk time alt på mandag (har akkurat byttet lege)

Blir å be om å få MR, siden CT har jeg ingen tro på. Håper bare legen hører på meg denne gang. Er lei av å gå med så mye smerter.

Tror ikke det hjelper i lengden å bare "gomle" paracet (som jeg fikk av legen jeg hadde før)

Har jeg kunne kommet bak der og pekt, kunne jeg vist nøyaktig det pungtet hvor det er vondt. (er samme plassen vær gang)

Har faktisk perioder hvor ryggen har vært tårlig bra i mange uker. Men det vil liksom ikke bli helt borte.

Kommer gjerne tilbake for fult uten at noe konkret skjer på forhånd. Etter en stund med vondt kjennes det av og til ut som om "noe" vrir seg\ går i lås ved enkelte bevegelser. (snu på hode eller bøyer nakken litt ) da blir det ekstra vondt etterpå. Blir jo ikke noe bedre av å gå rundt som en "stiv påle" for å ungå å få mer vondt. Da blir det vel bare vondt andre sterder i kroppen og skulle jeg tro..

Denne gang skal jeg stå på og forlange at de undersøker skikkelig. Har kommet og gått svært lenge nå (mange år) og det ser ikke ut til å "fordufte" av seg selv.

Skrevet
* Musklene like over kneet i låret vil låse seg (går av og til nesten helt i stå)

* Får ofte smerter i "et bånd" langs hele innsiden av benet. Går jeg lenge med smerter uten å ta det med ro blir det et bånd på utsiden av benet også. Helt opp i låret, som fortsetter langs siden av ryggen.

* Får av og til en litt nummen, stikkende følelse i leggen også samtidig med ryggsmertene (samme følelse en får om en har sittet på huk lenge)

Typiske plager som mange er plaget med inkludert meg selv. Kommer vel av nerver i ryggen som er i klem og gir mange rare utslag. Båndet ned i foten er vel kjent som "isjas".

Jeg er selv relativt høy og har hatt mange rare utslag på ryggen fra hekseskudd med full låsing, isjas, skjev rygg og bare vond rygg. Dette er folkesykdom nr.1 og det er vel ikke noen vidunderkur for dette.

Det som fungerer best for meg er å holde seg i bevegelse/trene jevnlig slik at en er relativt "myk". Aerobic er en treningsform som passer meg greit med diverse hopp og sprett øvelser og opptøyning til slutt. Nå trener jeg ikke lenger men sørger da for å holde meg i bevegelse slik at kroppen ikke stivner og jeg tenker over hvordan jeg løfter ting, reiser meg opp og generelt på bevegelser.

Etter jeg ble bedre var på kroppen min er det ytterst sjeldent jeg har ryggproblemer nå utenom generelt stiv og støl.

Når det gjelder isjasbåndet i foten tok det 5år før det gikk helt vekk og da kun takket en aktiv jobb med mye bevegelse som løsnet opp problemet. Det var så galt en stund at jeg klarte max å sitte i 10min rett opp og ned på en stol.

Lykke til videre

  • 10 måneder senere...
Gjest Gjest_emmis_*
Skrevet

[quote name='Gjest' date='23.01.2009

Gjest Gjest_emmis_*
Skrevet

Blir "gal" av legene som ikke "gidder" finne ut av det over mange år. %0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...