Gå til innhold

Kattunger.

Gjest Gjest_Tone_*

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Tone_*
Skrevet

Jeg har akkurat fått meg kattunge. Har ikke hatt det før. Har hørt at kattunger skal ha markkur. Stemmer det? Skal de ha det selv om det ikke er mark i avføringen? Er det andre ting jeg eventuelt bør vite? Vitaminer? Fòr?

Håper på svar. Vil gjerne gjøre det beste for vesla mi.

Mvh

Tone

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oi, nå er det mye jeg kan skrive, men skal prøve å korte det ned litt :) Gratulerer foressten, det er fantastisk å få en liten pus i huset!

Kattungen trenger markkur ja, dette fordi kattemor kan smitte ungene sine og bittesmå puser kan bli svært syke om de ikke får ormekur. De må også vaksineres, første gangen ved 3 måneders alder og andre gang ca 4 uker etter, etter dette anbefales en gang i året.

Kattungen bør få kattunge-fòr, helst kjøpt fra dyrlege eller dyrebutikk, dette er viktig for at katten skal få så bra start som mulig og at den lille kroppen skal utvikle seg i riktig tempo og på rett måte. Jeg vet, noen katter tåler vanlig butikk-mat,men blir katten syk av maten kan man enten ende opp med en skyhøy dyrlegeregning og spesialbehandling resten av kattens liv eller ingen katt i det hele tatt. Får den riktig fòr, trenger den ingen tilleggsvitaminer.

Den trenger også et godt innedo, kan gjerne kjøpe et stort et med tak over, for selv om pusen er liten nå, kan det være greit å ha litt plass til å gjøre fra seg senere. Når det gjelder kattesand er det litt smak og behag, så lenge de har nok til å grave i, er det egentlig ikke så nøye. Hvis du legger en avis i bunnen og litt sand oppå, blir det litt enklere å skifte på doet for hver gang pus har gjort fra seg.

Hvis katten er langhåret er det viktig at den venner seg til børsten helt fra begynnelsen av. Kjøp en børste som er skånsom,men som samtidig kommer til.

Ellers er det et must for meg med klorestativ, min liker veldig godt det jeg kjøpte til henne for hele fire år siden med hule nederst og plate for å sitte på øverst,med en klore-påle mellom. Når det gjelder leker ellers er det smak og behag,men pass litt på så hun ikke leker med noe hun enten kan få i seg biter av eller skade seg på.

Er bare å spørre om det er noe du lurer på utover det :)

Lykke til!

Skrevet

Gratulerer med pus :) Tenkte bare å gi deg denne linken, her står det en del nyttig lesning når man har ny pus...

• 2 uker senere...
Gjest Raptuza
Skrevet

Dette gjelder jo voksne katter som skal omplasseres, ikke små kattunger!....

Skrevet
Dette gjelder jo voksne katter som skal omplasseres, ikke små kattunger!....

Neida, det står mye der som også kan være matnyttig ift kattunger - bl.a. om mat, vaksiner og ormekur.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Jeg vil også anbefale å chipmerke kattungen. I tilfelle den kommer bort eller blir innbragt til veterinær, så finner de eier.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...