Gå til innhold

Tror du på Gud?


smil

Anbefalte innlegg

Det har du nok dessverre rett i, Kris.

Det er ikke nødvendigvis religionen det er noe i veien med, men menneskene som utøver religionen.

Det har vært rom for mange feiltolkninger og bokstavelige tolkninger opp gjennom årene.

Selv om jeg har min barnetro intakt, har jeg enkelte kristne forgreininger langt opp i halsen, bl.a. på grunn av syn på homofili og forsteinet kvinnesyn samt egen erfaring i møte med en haug med forstokkede holdninger og dobbeltmoral.

Menneskebud er noe helt annet enn Guds bud, og jeg har store problemer med å forholde meg seriøst til disse. 12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror vi har den samme tolkningen av hva som er rett og galt og de samme holdninger Væren!

Det eneste jeg aldri klarer å bli enig med meg selv er om jeg tror på en gud ut i fra det jeg lærte på skolen eller om det er humanisme.

Egentlig tror jeg det går ut på det samme!

vennlig hilsen

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg klarer ikke å tro på "en god Gud". Se på all elendigheten i verden.....joda, veldig mye skyldes menneskene......men hvis Gud har den makten som noen sier at Han har - hvorfor gjør han da ingen ting med det.

Så mange uskyldige mennesker som liiiiddeer.... ikke bare p.g.a. krig...

Se på naturkatastrofer..... hvorfor skal barn som aldri har gjort noe galt sulte til døde? dø av sykdommer? miste sine foreldre/familie i jordskjelv, jordras m.m.

Hvorfor??

Hvorfor lar Gud mor få kreft og dø fra små barn??? Hvorfor?

Jesus? Hva med han?? Joda, jeg tror nok at han var en snill, hjelpsom person som levde på jorden..... men at mange av historiene om han kanskje er som "fjæra som ble til fem høns".

Hilsen fra meg som

er både døpt og konfirmert icon_smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det som er det fine med "kristendommen" er at man "bare" trenger er å tro!!!!

Alt annet kaller jeg religion fordi der er det en del man må gjøre rent fysisk for å tifredstille det man tror på og på en måte bli godtatt. Til noen av dere som skrev at "..de er så mye bedre enn andre..." er det misforstått fordi vi er ikke noe bedre enn andre - men vi tror - akkurat som han røveren som hang på korset ved siden av Jesus på Golgata....alt han sa var "tenk på meg når du kommer til ditt rike.." og Jesus svarte at han skulle få bli med. Ikke at jeg skal begynne med noen omvendelsespreken her, men det er kanskje mange som er "nærmere himmelen" enn de aner!

Du finner ingen steder i Bibelen som sier at du må gjøre ditt eller/og datt for å være Guds barn. Det eneste du trenger er å tro. Rett og slett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du smil, hør her...

Hvis denne personen som jeg hadde vært slem med allerede har tilgitt meg fordi jeg ba h*m om unnskyldning, hvorfor må jeg da ta step 2 og be Gud om unnskyldning og tilgivelse i TILLEGG?

Det viktigste, vil jeg tro, er jo at personen som ble ticked off på meg skjønner at jeg er lei meg, og skjønner at jeg tråkket over, ikke sant? For det var jo faktisk denne personen som ble såret.

Ser ikke denne allmektige Gud ALT da? Og hvis h*n gjør det, har ikke h*n da allerede sett at jeg var ydmyk nok til å be om "tilgivelse"?

Skal jeg da hoppe videre i unnskyldningene for å gardere meg selv at Gud faktisk skjønte poenget mitt? Og hvorfor? Jeg trodde vitsen var at vi er greie med hverandre, jeg...

Du som er så bevandret i bibelen kan sikkert svare på dette, for dette er blant annet en av de tingene jeg synes blir direkte uforståelig. Jeg synes det viktigste må være at vi mennesker er i stand til å holde ut med hverandre på en grei måte, ikke denne helgarderingen mot en tredje skikkelse hele tiden for å høste poeng slik at vi kommer inn riktig port...Den inngangsbilletten må jo så uansett være sikret så lenge vi oppfører oss bra, eller?

Maiken1212[ Dette Innlegg er endret av: Maiken den 2002-04-17 21:14 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg tror på Gud.

klipper ut hva en anonym skrev:

"nei jeg tror ikke på gud. jeg har ennå til gode å høre et fornuftig argument som underbygger guds eksistens."

det er jo TRO det er snakk om -ikke VITEN. Jeg kan jo enkelt snu på flisa her og si: Jeg har enda til gode å høre et godt argument for hvirfor Gud IKKE finnes (-hvordan ble da Universet til?)

Det å ikke tro på Gud er også en tro, mener jeg; man TROR ikke Gud finnes (men man VET ikke -på samme måte som jeg heller ikke vet, jeg tror også). Uansett om man tror på Gud, ikke på Gud eller på gjenfødelse, alt blir tro, tro, tro. -Det er ingen eksakt viten, og ingen av partene kan derfor finne "holdbare bevis" -det er en vurderingssak hvert enkelt menneske må tenke igjennom, og så finne ut hva som passer for seg selv.

(det er ikke derved sagt at jeg ikke synes det er interessant å høre hva andre mennesker legger vekt på for at de danner seg en oppfatning -jeg mener bare at argumentene ikke kan brukes til "å slå i bordet med" overfor andre)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Maiken: Du har vel rett på en måte, når det gjelder det med tilgivelse. Dersom du ber en person om tilgivelse, så vet jo Gud det. Og han ser også om du er oppriktig og angrer på det du har gjort. Som kristen er det likevel naturlig og i tillegg snakke med Gud om det. Spesielt hvis dette er noe du har gått og tenkt på en stund og har hatt dårlig samvittighet for.

Når det gjelder "inngangsbilleten" så tror ikke jeg den er sikret om vi er aldri så snille. Men skjønner at vi er uenige her, ettersom jeg stoler på det som står i Bibelen. Der står det bl. a. at det største budet er at du skal elske Herren din Gud av hele ditt hjerte, av hele din sjel, og av all din kraft. Men et annet bud er like stort: Du skal elske din neste som deg selv.

Jeg tror ikke inngangsbilleten er sikret ved bare å være snill og grei. Alle mennesker er nemlig syndere "og står uten ære for Gud". Jesus er den eneste veien til Gud, ifølge Bibelen. Dette er det jeg tror på. Respekterer selvfølgelig ditt syn, men skulle ønske av hele mitt hjerte at du ville tro det samme som meg.

Smil icon_smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen

Så fint at du tok deg bryet verd å svare, smil icon_smile.gif

Joda, vi er nok ikke helt "på frekvens" i dette spørsmålet, det er helt sikkert. Men det er fint å se at du respekterer at andre ikke har det samme synet på dette som deg selv. Jeg har møtt religiøse mennesker som overhodet ikke respekterer dette, noe som blir både masete og temmelig arrogant. Synes jeg.

Et spørsmål til, da. For å være helt blunt, så er det svært få ting jeg liker mindre enn alt dette syndevåset icon_wink.gif

Vi er IKKE fødte syndere, smil. Ingen utgammel bibel skal overbevise meg om det. Det er noe fordømt sludder, rett og slett. Det er jo litt merkelig dette da. At de eneste som lever med dette utgangspunktet (at vi er så innmari syndefulle, altså) er religiøse mennesker som egentlig burde sett det gode i oss mennesker mer klart enn oss andre "falne".

Vi er MENNESKER, på godt og vondt. Ikke syndere. Hvis en kristen føler at h*n synder bare ved å tenke stygge tanker, så se på deg selv som en synder. Det er greit nok. Men please, ikke tre dette syndebegrepet nedover hodet på samtlige mennesker, som om dette er en sannhet. For ordens skyld: jeg snakker generelt. Dette er en fortolkning, i likhet med det meste av denne gamle historien som bibelen utgjør.

I likhet med Carsten Isachsen (artig fyr, forresten) så tror også jeg at alt dette syndepratet har vært mer destruktivt og ødeleggende for kirken enn noe annet.

Hei då icon_smile.gif

Maiken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Maiken!

Enig i at det kan bli litt mye fokusering på synd. Tror heller ikke at vi er født syndere. Ingenting er vel mer uskyldig enn et lite nyfødt barn. Skal prøve å forklare litt mer om hva jeg tror, selv om det kan bli litt mye "syndeprat".

Gud er hellig. Han er rettferdig, og han tåler ikke urettferdighet og synd. I utgangspunktet ser det da ganske mørkt ut for oss mennesker. For hvem av oss klarer å leve helt syndfritt? (Ikke jeg i hvert fall.)

Men Gud ønsker å være sammen med oss mennesker. Han skapte oss og han elsker oss, men vi vil gjerne greie oss selv. Vi prøver så godt vi kan, men det er faktisk ikke bra nok. Det er umulig for oss å gjøre oss å betale "inngangsbilletten". Vi kan ikke gjøre oss fortjent til å komme til himmelen. Vi må ta imot den gaven Gud har gitt oss, nemlig Jesus. Han er den eneste veien til himmelen. "Det som var umulig for oss, det gjorde Gud, da han sendte sin sønn..." (sitat Bibelen)

Vi kan ikke gjøre noe annet enn å ta imot. Det betyr ikke at vi kan synde "så mye vi vil". Saken er at når du har fått en så stor gave, vil du gjerne gi noe tilbake. Når en har fått et evig liv, kan en vel bruke de få årene vi har til rådighet her, til å tjene Gud. Og å tjene Gud, handler om å hjelpe andre mennesker. "Det dere gjør mot en av mine minste, gjør dere også mot meg" sa Jesus.

Håper dette forklarte litt. Mener ikke å presse på deg noe. Men vil gjerne at du skal forstå litt mer om hva jeg tror på.

Nattaklem fra Smil icon_smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest svenskbrud

Jag tror på Gud, hon är min bästa "samtalspartner" ganska ofta.

Det är skönt att alltid ha någon med sig vart man än går.

Även om det inte alltid går helt smärtfritt till i mitt liv, så finns det alltid någon att vända rosaengel.gifsig till, även om jag är ensam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg tror det er menneskene som er opptatt av synd, ikke gud. Gud er jo ren kjerlighet til oss.Om det kan forstås av oss, hvet jeg ikke.

Tora

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke vi kan forstå Guds kjærlighet til oss fullt ut. Den er for stor til at vi kan fatte det. I Bibelen (1.Kor 13. tror jeg) står det at nå ser vi som i et speil, i en gåte. Men en gang skal vi se ansikt til ansikt. Gleder meg til det!

Smil icon_smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

HEI Smil.

Så koseligt at vi deler det synspunktet,og stiligt at det står det i Boka.Jeg bruker ikke lese i den.Føler den er for gammel.

Og streng,min gud er ikke så streng,han vil jeg skal ha det godt og er jeg god mot anre er andre god med meg, så har vi det alle så godt.

Tora

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

gud havner i samme kategori som tannfeen, julenissen, ungdomskilden, de vises sten og rettferdig fordeling av jordas ressurser: en ønskedrøm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker ikke helt hvor stor del av jordas befolkning som tror på Gud, men det er langt over halvparten. Det beviser selvsagt ingenting, men det er kanskje noe å tenkt på. Håper du forandrer mening engang, anonym. At du får oppleve at Gud faktisk er en realitet.

Smil icon_smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Anonymous

smil, det utsagnet opplever jeg som krenkende. det blir som om jeg skulle si at jeg håper du en dag klarer å slippe taket i disse vrangforestillingene dine og klarer å forholde deg til virkeligheten. dette bare for å illustrere hvordan jeg opplever din lille 'bønn', for min del må alle få tro nøyaktig hva de vil så lenge de ikke bruker sin tro som en unnskyldning til alt fra å nedvurdere til å massakrere annerledes troende.

og en annen ting: i min nærmeste familie har vi tre forskjellige livssyn fordelt på fire personer. to ateister, en kristen og en baha'i. det merkelige er at de to religiøse er de som har det tyngst av oss, og plages mest med bekymringer, ulykke og mistilfredshet. vi to med et sekulært verdensbilde har det faktisk mye bedre med oss selv og omverdenen...

så jeg håper at jeg til tross for dine ønsker får beholde fornuften og det livssyn jeg har i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mente ikke å være krenkende. Men siden jeg tror at jeg har funnet det beste (ikke at jeg er bedre enn andre av den grunn), er det vel ikke rart at jeg ønsker at andre også skal få del i det?

Smil icon_smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke på noen Gud.

Jeg tror på meg selv, på andre mennesker og på det som er virkelig. Det som jeg kan ta på og det som jeg kan se.

Jeg tror på at det finnes noe godt i de fleste av oss. Enten vi er svarte, hvite, gule eller blå. icon_smile.gif

Jeg tror på at ved å behandle andre mennesker med verdighet og med hensyn, vil jeg også bli godt behandlet.(selvom det har blitt motbevist et par ganger)

Jeg tror ikke på Gud fordi han er for uviss for meg. Hvor er han og hvordan ser han ut. Er han et menneske eller bare en sjel...??

Gud er for abstrakt. Han er ikke noe synelig. Han er ikke i min hverdag.

Inntil den dagen hvor noen kan si til meg at:Dette er Gud.", den dagen hvor han er noe håndfast. Da kan jeg kanskje begynne å tro.

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...