smil Skrevet 16. april 2002 #1 Del Skrevet 16. april 2002 Ligner vel litt på innlegget Hva tror du på? Men jeg er nysgjerring på hvor mange her inne som tror at det finnes en gud. Smil Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 16. april 2002 #2 Del Skrevet 16. april 2002 nei jeg tror ikke på gud. jeg har ennå til gode å høre et fornuftig argument som underbygger guds eksistens. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Linn Skrevet 16. april 2002 #3 Del Skrevet 16. april 2002 Når lyset bredde seg over vår verden og lyste opp alt det kom over, så kom også den første skyggen. Det finnes noe godt, det finnes noe vondt, men dette er bare hos menneskene selv. Jeg tror ikke på noen gud ei heller noen djevel. Folk sier at denne så kalte gud er så god. Men hva er det som er så godt med han? De første menneskene han skapte. Adam og Eva. De trosset hans ord og de ble straffet. Hva er det han tror han er? En maktsyk jævel. Han er akkurat lik som menneskene her på jorden.. I følge bibelen så levde menneskene i 8-900 år. Som følge av en straff ble dette kuttet ned og folk levde like lenge som vi gjør nå. Eva fikk straff for de spise at det treet, hun skulle få stor mage når hun bar barn og det skulle være en lang og smertefull fødsel. OSV OSV OSV. Jeg kan holde på i en all evighet. Mange kristene nå i dag tror på gud. Og greit nok, jeg har ikke noe i mot dem. Folk tror på hva dem vil. Føler dem at de må tro på noe.. Greit nok. MEN... når mange av dem sier de tror på gud og ikke djevelen da begynner jeg å lure. Tror de har missforstått STORT! --- Linn Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 16. april 2002 #4 Del Skrevet 16. april 2002 Tror ikke på noen Gud, nei. Men mennesker er fine! 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 16. april 2002 #5 Del Skrevet 16. april 2002 Jeg tror heller ikke på noen gud. Men det var vel helst di som trodde du ville ha svar fra? Tror ikke på noen gud, har ikke behov for å tro på en eller flere guder. Kan noen vise meg noe som "beviser" at han finnes, så ok, men det har foreløpig ikke skjedd. Og jeg har prøvd hardt når jeg var yngre å finne troen. Men ingen prest og ingen kirke/menighet har gjort annet en å bli spydige når man stiller spørsmålstegn ved religionen. Og da gidder jeg ikke! 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lottemor Skrevet 16. april 2002 #6 Del Skrevet 16. april 2002 Jeg tror ikke på noe jeg..... Tror på meg selv og mine,tar en dag av gangen og prøver å nyte live så godt som mulig.... Vill ikke bruke opp min energi på å fundere på hvor vi kommer fra eller hva som skjer etter døden.... Har ikke behov for en religion. Mener at alle religionene stammer fra en og samme historie bare den har forandret seg på folkemunne.... Mener også at menneske som vesen er så svakt at det må ha en gud som retferdig gjør det som skjer i livene våre.... Vi har selv ansvar for vår sjebne og det er bare vi som kan velge hva vi vill og blir.... Det er jeg tror er hvist vi tar kontroll over livene vår og tar ansvar for våre handlinger og respekterer våre med mennesker så kan vi nå hvilken som helst av de mål vi har.... Det er det jeg tror Har lest hele bibelen,var en god bok,men ikke bra nokk til at jeg skal basere live mitt på den 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 16. april 2002 #7 Del Skrevet 16. april 2002 helt enig med Lottemor! Jeg synes faktisk også at det er utenfor religionen man finner den største toleransen for alle slags mennesker! Det sier meg endel om religion og ikke. 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kylie Skrevet 16. april 2002 #8 Del Skrevet 16. april 2002 JA! Jeg tror på Gud (og Jesus og den Hellige Ånd!) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
loretta Skrevet 16. april 2002 #9 Del Skrevet 16. april 2002 NEI jeg tror ikke på Gud, Jesus eller DHÅ12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kris Skrevet 16. april 2002 #10 Del Skrevet 16. april 2002 Hei! jeg er både døpt og konfirmert, så jeg tilhører den kristne kirke. Likevel vet jeg ikke om jeg kan kalle meg kristen. Kanskje er jeg mer human etiker og burde stått der. Fra ungdomsårene og til jeg var over 30 påstod jeg hardnakket at det ikke fantes noen Gud eller høyere makt, men jeg klarer ikke lenger å tro på den tanken lenger. Dermed er jeg i hvertfall ikke ateist. Det jeg tror er at det står en høyere makt bak oss, altså en Gud som er annerledes enn oss. Det jeg ikke klarer tro på i kristendommen er at barn må renses for synd i dåp. Jeg tror videre at alle mennesker uansett rase og religion er likeverdige og har lik rett til "Paradis" om man lever ut i fra et humanistisk syn. Det viktigste må være at man er ærlig, hjelpsom, oppofrende, medmenneskelig og full av kjærlighet. Hvis det er slik at man må tilhøre en av verdensreligionene for å slippe inn i paradis, så finnes det ikke noen Gud som jeg kan kalle rettferdig eller fornuftig. Jeg klarer heller ikke ta den påstanden som mange kommer med at siden Jesus døde på korset så kan jeg nesten leve som det passer meg selv. Jeg blir jo tilgitt. Satt litt på spissen her, men det kan nesten høres slik ut mange ganger. Det er meget mulig at jeg tar feil, og at jeg skulle vært rettroende kristen eller buddhist for å komme inn i Nirvana, men det får stå sin prøve! mvh 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Miss Gemini Skrevet 16. april 2002 #11 Del Skrevet 16. april 2002 Jeg tror på at mennesket til en viss grad har evnen til å påvirke hva som skal skje.. Noen ganger har man flaks, noen ganger har man uflaks.. dette er verken belønning eller straff fra noen gud. For meg virker det for enkelt å tro at om man legger sin lit til gud så kommer ting til å gå som man fortjener. Man får sin lønn i himmelen? -Tullprat! Så klart at andre kan mene andre ting, men dette er iallefall min mening.12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusseline Skrevet 16. april 2002 #12 Del Skrevet 16. april 2002 Jeg er også både døpt og konfirmert, og tilhører derfor Den Norske Kirke. Det å være kristen handler bare om å tro. Tro på Gud fader, Jesus og Den Hellige Ånd. Jeg vet ikke helt om jeg vil karaterisere meg selv som kristen, men heller ikke fullt og helt en human etiker. Det er mye som står i Bibelen som høres både urealistisk og ulogisk ut, etter min mening. _________________ Nikita1212[ Dette Innlegg er endret av: Nikita den 2002-04-16 18:24 ] Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
OppNed Skrevet 16. april 2002 #13 Del Skrevet 16. april 2002 Jeg tror ikke på en gud, nei. For min egen del, så foretrekker jeg å stole på mitt eget vett og instinkter, og ber langt ifra på hjelp fra noe jeg ikke vet hva er for noe. Det, for meg, synes som en måte å lure seg selv på, samt å skyve fra seg ansvar på. Jeg tar avstand fra onde mennesker, og forsøker så godt jeg kan å være tolerant selv. Feilfri? Så utrolig langt derifra. Men nå har jeg heller aldri møtt noen som er feilfri, enten de er troende eller ikke. Så hva er da forskjellen? Når det kommer til dette med å bli "tilgitt" mener jeg? Er det viktigs å bli tilgitt av den du er slem mot, eller er det viktigst å grave hue ned i puta og bli "renset" av en slags utopi? De som har sett lyset får være i fred for meg. Derfor foretrekker jeg å få være i fred for forkynnere også. Gjensidig respekt, med andre ord... Vil nok melde meg ut av statkirken i løpet av året. Så får vi se hva straffen blir når den berømte dagen kommer Maiken Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest *Perser* Skrevet 16. april 2002 #14 Del Skrevet 16. april 2002 ja, jeg tror på gud! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maggie74 Skrevet 16. april 2002 #15 Del Skrevet 16. april 2002 Jeg tror også på Gud. Og menneskenes evne til egne selvstendige valg. Jeg tror det som står skrevet i Bibelen at Gud har skapt oss med en vilje til å gjøre som vi selv vil. Til at vi skal stole på oss selv, og være gode og snille mot hverandre. (og masse annet som ikke orker å utdype nå) Maggie! - Syvendedags Adventist - Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bakgårds-katta Skrevet 16. april 2002 #16 Del Skrevet 16. april 2002 Nei,tror ikke på Gud. Tror på det jeg ser, tror på det som *er*, altså..tror på det som kan bevises. Har heller ikke *behov* for å tro på noen Gud, har nok å forholde meg til allikevel, syns jeg.12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
smil Skrevet 16. april 2002 Forfatter #17 Del Skrevet 16. april 2002 Til aline: Selvfølgelig vil jeg ha svar fra både de som tror og ikke tror. Hvis ikke hadde jeg ikke spurt. Til Kris: Jeg tror heller ikke at små barn må renses fra synd gjennom dåp. Tror at alle barn er Guds barn. (Har valgt å ikke døpe datteren min. Det er noe hun må ta stilling til selv). Og når det gjelder det med å "synde ivei" fordi Jesus likevel har tatt straffen. Vel det er ikke slik en kristen skal leve. Sikkert noen som tenker slik, men jeg kjenner ingen. Til Maiken: Hvis du har vært slem med noen, skal du be dem om tilgivelse før du går til Gud og ber om tilgivelse. Det står det i Bibelen. Til alle: Takk for svar. Det var interessant å lese. Smil Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 16. april 2002 #18 Del Skrevet 16. april 2002 Ja jeg tror også på Gud, Jesus og den hellige Ånd!!!!! Hvis det skulle vise seg å være bare tull, har jeg ikke "gått glipp av mye" ved å være kristen her på jorda, MEN hvis det viser seg at det er sant og Gud og Jesus finnes, ja da har jeg virkelig gjort det stort!! En hel evighet med bare godhet og flotte saker å vente seg.... Det er verdt å tro på. Og oppriktig talt tror jeg....jeg har opplevd at troen får "røtter", noe jeg skulle ønske alle kunne få oppleve!! Og på sidelinjen; jeg vet djevelen eksisterer, men Gud vinner til slutt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 16. april 2002 #19 Del Skrevet 16. april 2002 En ting til.....det var en som skrev at h*n bare trodde på det som kunne sees.... Hva med luft, strøm, gode lukter, osv....det er mye vi ikke kan se med det blotte øye, men likevel vet vi at det finnes..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kris Skrevet 16. april 2002 #20 Del Skrevet 16. april 2002 Hei! Alle kristne er ikke slik, men ofte kommer det uttalelser om at man ikke trenger bekymre seg eller sånn og sånn fordi Jesus tok på seg ansvaret. Dessuten klarer jeg ikke se hva de kristne kan vise til opp gjennom århundrene som skulle tilsi at de er noe bedre enn andre mennesker og dermed skulle ha mer rett til noe godt. Det er ikke vanskelig å oppdage ut av historien at store deler av den kristne verden ble kristnet med makt. Blant annet Nordmenn som ble kristnet med sverd! Det var bedre å være en levende kristen enn en død hedning, selvfølgelig! Jeg vet jeg setter det på spissen, men det er kun for å underbygge min påstand at Kristendommen er brukt like mye som et maktmiddel av kristne, som Islam er blitt brukt i araberverdenen! mvh 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå