Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er veldig fascinert av hypnose, men hvordan fungerer det? For det er vel ikke slik som på tv og i tegneserier at du f.eks svinger en pendel foran øynene på en person og sier "du blir søvnig" ?

Etter at en person er hypnotisert, kan du da gjøre slik du ser på tv: knipse og så sovner personen, du forteller hva personen skal gjøre og når du knipser igjen våkner personen og gjør det du sa?

Slik hypnose du ser på tv, hvor det gjelder å få folk til å dumme seg ut ved å tro at de ser noe/noen som ikke er der eller få de til å tro at de er et dyr- det er vel bare skuespill vel, eller?

Noen som har erfart det må gjerne forklare :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Skravlebass
Skrevet

Jeg har ikke erfart det, men siter med en norsk bok om hypnose i fanget nå!

Siterer "Massemedienes fremstillinger har vært en viktig årsak til at hypnose er sett på som et mystisk og uvanlig fenomen, nærmest noe okkult.Slike fordommer og holdninger er basert på historier og på tv-hypnose, som ikke viser hva hypnose egentlig er. (..) En hypnotisk tiranse er en naturlig tilstand, men likevel sorskjellig fra andre transetilstander. Det som blant annet gjør den hypnotiske transetilstanden anderledes er at den er styr, målrettet og har en bestemt hensikt."

"Bevisstheten vår på en logisk og svært konservativ måte. Det vil si at den foretrekker gamle tankeog handlingsmønstre(som ligger lagret i underbevistheten). Siden bevistheten er konservativ, kan den henge fast i mønstre som ikke lenger er gunstige i dagens situasjon. Den ubeviste delen av sinnet inneholder alt det du vet, altså også alle minner og intellegens. Det er din kreative kilde. Det meste som har skjedd med deg, og det da har tenkt og forestilt deg siden du ble født, er lagret i nunderbevistheten din. Den ubeviste delen av sinnet funger ved hjelp av assosiasjon, dvs at når du foeksempel ser på noe, kan du se likheter med en tidligere hendelse. Den er videre intuitiv, og er vesentlig for hvordan du kontrollerer følelsene dine og gir uttrykk for dem. (...) Ved hjelp av denne metoden kan du utforske nye muligheter og avdekke fortrengte eller glemte opplevelser."

Og dette var bare en side i kapittel en. Tror jeg har en god bok i hendene. Anbefaler denne. Den heter "Selvhypnose", skrevet av Per Carlenius og SIgurd Stubsjøen, bege psykologer og hypnotisører . Min psykiater anbefalte den og den kan kjøpes på norli bokandel for 150 kr!

Gjest Skravlebass
Skrevet

Og jeg lover å bli flinkere til å lese igejnnom innleggene mine. Så masse skrivefeil, jeg bare peiser av gårde.. Jepp, har adhd. Sorry, uprofft.

Skrevet

Jeg har vært i hypnose.

Jeg satt/lå godt i en lenestol med pledd over meg.

Hypnotisøren tok for seg kroppsdel for kroppsdel for å få meg til å slappe helt av. Eks: "Du skrur nå av alle musklene i tærne dine, du kjenner at tærne dine blir helt slappe". Sånn gjorde hun med resten av kroppen også. Jeg lukket øynene, men jeg var ved bevissthet hele tiden. Jeg slappet inderlig av. Jeg hørte hele tiden hva hun sa til meg.

Vanskelig å beskrive, men det var vel akkurat som en drøm.

Når jeg så skulle "våkne", tok hun for seg kroppsdel for kroppsdel igjen, og "skrudde" de på.

Det var ingen ekstrem oppførsel på meg. Jeg lå bare og slappet av, og det var utrolig deilig følelse.

Jeg fikk hypnose for å gi slipp på søthungeret mitt, og jeg har ikke spist eller hatt lyst på sjokolade på halvannet år :)

Gjest Skravlebass
Skrevet

:hakeslepp: Halvannet år! Jeg skal bestille hypnosetime noe radig fort. Har så mye problemer med ti år med spiseforstyrrelser etter overgrep. Idg har jeg spist to sjokoladekaker og 2 liter is, pluss middag.. Eh

Takk for at du delte den erfaringen!

LEgens navn vil du kanskje ikke oppgi?

Skrevet

Kan du ikke sende meg en pm, så kan du få navn der

Skrevet

Jeg har vært i hypnose 4 ganger. Gikk for seg nesten som hun fortalte ovenfor.

Bare at hun sa noe annet til meg "muskeler og sener slapper helt av" for vær enkelt kroppsdel. Stor vekt på puste riktig hele tiden, telle baklengs og bli bevist på at kroppen slappet av.

(Har en problem med å sove, er det forresten en veldig fin måte å få kroppen til å slappe av på selv. Start med ansiktsmusklene og gå nedover)

Var bevist hele tiden og hørte alt hva hun sa. Var utrolig tung i kroppen under selve hypnosen. Hun telte meg tilbake etterpå.

Svevde nesten resten av dagen og utrolig god og utvilt.

Jeg gikk dit pga. angst \ panikk angst.

Har blidt mye bedre.

Lærte også å bruke EFT som jeg har brukt selv også mye i ettertid.

Både på angsten og mye annet...virker utrolig godt på meg.

Men etter å ha vært i hypnose selv, kan jeg ikke helt forestille meg at jeg kunne gjort slike ting som på TV mens jeg var i hypnosen. Så "bortevekk" var ikke jeg iallefall.

Skrevet

Har prøvd det men det funket ikke for meg. Klarte ikke å slappe av. Jeg sliter med at kroppen min hele tiden er i alarmberedskap (ptsd) pga traumer.

Jeg tror det er en forutsetning at du klarer å slappe helt av, og at du klarer å gi slipp på kontrollen. I tillegg må du ha tro på det.

Det endte med at hypnotisøren begynte å stille meg spørsmål og vi pratet om traumene istedet. Han var en klok mann og en god samtalepartner, men hypnosen hadde jeg ikke noe nytte av.

Skrevet

Ja det er det jeg grubler litt på. Er kjempesyk pga ptsd, klarer ikke sovne, hver gang jeg duver inn i søvnen får jeg "hjertestans". Opp til 10 ganger per kveld, jeg har ikke hat en norml natt på fire år. Og famler desperat etter hjelp, og håper hypnose kan være en sårt trenngt utvei. Det er en hypnotiør og psykolog i nærheten, han koster 1200 per 40 min!!!! Jeg lever på 4000 i mnd.. Eh..

MEn så kom jeg til å tenke på, jeg har prøvd tankefeltterapi, funket overhodet ikke. Jeg har prøvd meditasjon og avslappinngscder(som tar for seg dette det snakkes om over, slappe av en muskelgruppe av gangen, puste rolig...)

Jeg begtynner bare å kjede meg, tenke på noe annet, har NULL tro på det.

Så da skal jeg kanskje ikke blakke meg på hypnose.

F... Er det ingen hjelp å få?! Dritsliten og nedbrutt

Skrevet

Det hørtes utrolig dyrt ut! Hun jeg har gått til, tar kr. 650,- for behandlingen. Da bruker alt fra en til halvannen time. Hun er ikke psykolog, men hypnoterapeut bl.a. Sjekk hjemmesiden hennes for mer info: www.tittin.no

Jeg anbefaler at hun kontaktes pr sms eller pr mail.

Skrevet
Ja det er det jeg grubler litt på. Er kjempesyk pga ptsd, klarer ikke sovne, hver gang jeg duver inn i søvnen får jeg "hjertestans". Opp til 10 ganger per kveld, jeg har ikke hat en norml natt på fire år. Og famler desperat etter hjelp, og håper hypnose kan være en sårt trenngt utvei. Det er en hypnotiør og psykolog i nærheten, han koster 1200 per 40 min!!!! Jeg lever på 4000 i mnd.. Eh..

MEn så kom jeg til å tenke på, jeg har prøvd tankefeltterapi, funket overhodet ikke. Jeg har prøvd meditasjon og avslappinngscder(som tar for seg dette det snakkes om over, slappe av en muskelgruppe av gangen, puste rolig...)

Jeg begtynner bare å kjede meg, tenke på noe annet, har NULL tro på det.

Så da skal jeg kanskje ikke blakke meg på hypnose.

F... Er det ingen hjelp å få?! Dritsliten og nedbrutt

Jeg tror det beste for deg er å få behandling hos en psykolog eller psykiater med kompetanse på ptsd. Du kan også prøve en sovemedisin som heter Circadin. Ta opp dette med fastlegen din.

:klemmer:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...