Gjest RødeRobert Skrevet 22. januar 2009 #1 Skrevet 22. januar 2009 Jeg har nå bodd sammen med min samboer i snart 6 måneder, hun flyttet inn i min leilighet og ut fra sin gamle. Hun har beholdt sin gamle postboks adresse, fordi det var en avtale som var betalt eller noe, jeg tenkte uansett ikke over det... Jeg er normalt sett ikke hjemme på dagtid, da jeg jobber 08.00-16.00 med en del overtid, og samboeren min studerer. Tidligere i uken fikk jeg en tlf. på jobb om at jeg måtte komme hjem fordi politiet sto på døren av en nabo. Jeg trodde det var noe galt med samboeren min, så jeg hastet hjem, men hun var ikke hjemme, men på skolen. Politimannen sa ingenting, men en velkledd mann i dress presenterte seg som ansatt hos namsfogden eller namsmannen, og spurte om samboeren min bodde der. Ja, svarte jeg. Vedkommende presenterte så ett brev hvor det sto at de skulle ta beslag i det og det, uavhengig om hun var hjemme eller ei. Det som er, ingen av disse tingene har jeg noen gang sett. S¨gikk dem igjennom leiligheta, men fant kun noen småting dem tok med seg (blant annet en elektronisk fotoramme, en rettetang og ett fotokamera) Mer sa dem igrunnen ikke, gav meg bare en kvittering for innkrevde gjenstander som det sto på lappen. Jeg ringte straks samboeren min som kom hjemm og ikke kunne skjønne hvorfor dem hadde tatt disse tingene og at det måtte skyldes en misforståelse. Jeg stolte selvsagt på henne, men ba om en fullmakt til å få innsyn i hennes økonomi for å evt. oppklare dette. Hun sa med en gang det var greit (jeg er økonom av utdanning og yrke), fikk så denne fullmakten som jeg faxet rundt til banken, Lindorff, Aktiv Kapital, osv, osv, og sa hun måtte ærlig si hvis det var hun skyldte så skulle jeg hjelpe henne. Men hun sa det var det ikke. I dag har jeg fått svar fra de fleste, og det viser seg at kredittkortgjeld, kjøp på kreditt, samt noen forbrukslån til sammen overstiger over 3 millioner kroner, hvor sakene er gått så langt at forliksrådet har avsagt uteblivelsesdom i ett tosifret antall saker som nå skal tvangsfullbyrdes. Jeg er litt usikker på hva jeg skal gjøre nå, hun blånekter for at det er hun som har pådratt seg dette, at det er en feil og misforståelse som vil bli ordnet opp i, at alt er betalt, hun sier det på en måte som skremmer meg litt, fordi hun virkelig tror det virker det som... Det økonomiske har jeg allerede begynt å forhandle om nedbetaling om for henne, men det hjelper ikke om hun ikke vil... Dessuten skremmer det meg at hun nekter, er det noen som vet hvor man kan søke hjelp? Ikke gjeldsrådgiver, men mer for den psykiske helsen? Eller hvorfor hun reagerer som dette?
Gjest Gjest Skrevet 22. januar 2009 #2 Skrevet 22. januar 2009 For en kinkig situasjon. Jeg skjønne rikke hvordan det er mulig å pådra seg en så stor gjeld, men men.. Det virker nesten som dette har gått så langt at hun benekter alt for seg selv. kanskje er det faktisk reelt for henne at dette ikke er hennes feil? Litt usikker på hvor man helst bør søke hjelp når det har gått så langt. Men dersom hun trenger hjelp iforhold til psyken, så må hun henvendes videre av sin fastlege. men dersom hun nekter på alt, blir det kanskje vanskelig å få henne til å avtale time hos legen? Kunne kanskje du kontaktet legen for å be om råd og hvor du evt kan henvende deg andre plasser?
Gjest Gjest Skrevet 22. januar 2009 #3 Skrevet 22. januar 2009 Hvis hun nekter på det har hun åpenbart psykiske problemer og trenger hjelp fra fagfolk til å ordne opp. Ta kontakt med en sosionom.
Gjest Gjest Skrevet 22. januar 2009 #4 Skrevet 22. januar 2009 Hvis hun nekter på det har hun åpenbart psykiske problemer og trenger hjelp fra fagfolk til å ordne opp. Ta kontakt med en sosionom. sosionomen vil nok bare ordne opp i det økonomiske og ikke det psykiske.. Men det er jo tydelig en sammenheng her, så mulig det ikke er behov for noe mere enn det? er det ikke også legen som henviser til sosionom, så fremt man ikke går til nav?
Gjest Gjest Skrevet 22. januar 2009 #5 Skrevet 22. januar 2009 Uff, det har vel gått så langt at hun må stenge det ute for å orke hverdagen. Fastlege er vel første skrittet, skulle en tro. Han kan henvise henne videre. Du må forberede deg underveis på at dere kanskje ikke kan ha et vanlig kjæresteforhold, i og med at du kan være nødt til å sette ultimatum under veis. Hvis ikke blir du fort den ansvarlige økonomen som indirekte står i veien for endring hos henne.
Gjest Gjest Skrevet 22. januar 2009 #6 Skrevet 22. januar 2009 sosionomen vil nok bare ordne opp i det økonomiske og ikke det psykiske.. Men det er jo tydelig en sammenheng her, så mulig det ikke er behov for noe mere enn det? er det ikke også legen som henviser til sosionom, så fremt man ikke går til nav? Mange sosionomer hjelper også med det psykiske.
Gjest Gjest Skrevet 22. januar 2009 #7 Skrevet 22. januar 2009 Mange sosionomer hjelper også med det psykiske. Jo, det er mulig det. Men jeg tenker at det kommer litt ann på hvor stort problemet er i forhold til det psykiske. Om det er bare hun som ikke vil erkjenne skyld pga skam, el om det kommer av at hun virkelig tror at dette er fakta? Men hvordan er det mulig å ha så stor gjeld når man er student? Jeg trodde ikke det var mulig å komme i et så stort beløp uten noen form for sikkerhet? Har hun en eks som har gått god for henne tidligere?? Om det er mulig..
Gjest RødeRobert Skrevet 22. januar 2009 #8 Skrevet 22. januar 2009 Jeg har snakket med fatlegen hennes, og han anbefaler at hun kontakter han, men så lenge hun ikke vil dette så er det jo lite jeg kan gjøre for å "tvinge" henne. Hun er jo snart 30 år gammel, og har tidligere vært i full jobb, så lån har hun fått uten problemer. Jeg har forsøkt virkelig å snakke med henne, men hun mener at det ikke er hennes feil, men utdyper ikke hvorfor.
Gjest Gjest Skrevet 22. januar 2009 #9 Skrevet 22. januar 2009 sosionomen vil nok bare ordne opp i det økonomiske og ikke det psykiske.. Men det er jo tydelig en sammenheng her, så mulig det ikke er behov for noe mere enn det? er det ikke også legen som henviser til sosionom, så fremt man ikke går til nav? Man kan fint spørre om en samtale med en sosionom, kan hjelpe til med økonmiske problemer og ev henvise videre i psykriatrien. Hvis hun benekter faktum på gjeld så er det på høy tid at noe blir gjort.
Gjest Gjest Skrevet 22. januar 2009 #10 Skrevet 22. januar 2009 Jeg har snakket med fatlegen hennes, og han anbefaler at hun kontakter han, men så lenge hun ikke vil dette så er det jo lite jeg kan gjøre for å "tvinge" henne. Hun er jo snart 30 år gammel, og har tidligere vært i full jobb, så lån har hun fått uten problemer. Jeg har forsøkt virkelig å snakke med henne, men hun mener at det ikke er hennes feil, men utdyper ikke hvorfor. da tror jeg jeg ville kontaktet min egen fastlege for å hørt hvor alvorlig han syntes dette hadde vært, evt om han hadde noen råd.
Gjest Avskåret/fri Skrevet 22. januar 2009 #11 Skrevet 22. januar 2009 (endret) I dag har jeg fått svar fra de fleste, og det viser seg at kredittkortgjeld, kjøp på kreditt, samt noen forbrukslån til sammen overstiger over 3 millioner kroner, hvor sakene er gått så langt at forliksrådet har avsagt uteblivelsesdom i ett tosifret antall saker som nå skal tvangsfullbyrdes. Dette skjønner jeg ikke helt, du. Tvangsfullbyrdelse?? Når hun ikke har kapitalvarer eller formuesgoder/aktiva/passiva av format ellers? Sjekk dekningsloven (søk i lovdata.no). De fleste kreditorer, inkludert Statens Innkrevingssentral, må forholde seg til denne. Det er ikke vanlig for namsmannen å komme på døren til folk for å hente småting. Unntaket, så vidt jeg har skjønt (korriger meg de som kan) er kemneren. Kemneren har utvidede fullmakter, og kan ta dekning (tvangsfullbyrdelse) også i private eiendeler. Gjeldsinndrivelse fra kemnerens side oppstår normalt enten ved ligningsgjeld (ikke nok innbetalt i skatt) eller at en skylder kommunen penger ellers (uberettiget sosialhjelp, ikke tilbakeleverte biblioteksartikler osv.). Jeg er litt ustø her, lenge siden jeg har lest om det, men mener det skal være slik. Har jo for øvrig også selv hatt en eks som var mye i kontakt med sosialvesen, kreditorer og slik, og ba meg ringe rundt osv - men selv om vi diskuterte fullmakt, så kom vi aldri så langt (vi var jo heller ikke samboere). Endret 23. januar 2009 av Alice Ayres
Gjest Pet Skrevet 22. januar 2009 #12 Skrevet 22. januar 2009 S¨gikk dem igjennom leiligheta, men fant kun noen småting dem tok med seg (blant annet en elektronisk fotoramme, en rettetang og ett fotokamera) Mer sa dem igrunnen ikke, gav meg bare en kvittering for innkrevde gjenstander som det sto på lappen. Jeg klarer desverre ikke helt å tro på at namsmannen har tatt med seg disse tingene som pant. De er jo ikke verdt noen ting. 1
Ethereal Skrevet 22. januar 2009 #13 Skrevet 22. januar 2009 Kanskje hun ikke kan skjønne at det har blitt et så stort belløp...
Gjest Gjest Skrevet 22. januar 2009 #14 Skrevet 22. januar 2009 Jeg klarer desverre ikke helt å tro på at namsmannen har tatt med seg disse tingene som pant. De er jo ikke verdt noen ting. Synes også dette høres svært mistenkelig ut..
Mononoke* Skrevet 22. januar 2009 #15 Skrevet 22. januar 2009 Dette høres jo helt forferdelig ut! Jeg vet egentlig ikke så mye om slike ting, jeg ville bare ønske deg lykke til!
Gjest Avskåret/fri Skrevet 22. januar 2009 #16 Skrevet 22. januar 2009 Jeg klarer desverre ikke helt å tro på at namsmannen har tatt med seg disse tingene som pant. De er jo ikke verdt noen ting. Samme sier altså jeg. Og var det kemneren, så har vel de egne tvangsinnkrevere? De går vel ikke omveien om namsmannen de, gjør de det? Høres merkelig ut hele opplegget. Det er heller ikke i det hele tatt lett å racke opp hele 3 millioner i usikret gjeld, allerede før man er 30, selv om man har jobbet i perioder. Men mulig det går an, så mange kredittkortaktører som er på markedet nå.
Gjest Gjest_svai_* Skrevet 22. januar 2009 #17 Skrevet 22. januar 2009 Jeg har hørt om to slike tilfeller før. 1 hvor det var en dame som hadde gåttamokk med kredittkort og hadde skapet fullt av klær og vesker som hun nesten ikke husket å ha kjøpt en gang. Hun nektet og nektet og nektet leeeeeeenge!! Helt til hun plutselig brøt sammen og innrømmet at dette hadde kommet helt ut av kontroll. Tilfelle nr 2 var mann som led av spillegalskap og hadde spilt bort rubbel og bit og hele sparepengekontoen til familien, lønn på forskudd og alt som var. Han løy og løy og løy og løy, helt til samboeren gikk bakveien og fant ut alt sammen.. Da kom alt frem i dagslys. I begge historiene hjalp kjæresten til med å rydde opp.. og så ble forholdet slutt. Det er vanskelig å stole på noen etter en sånn ting og du blir nødt til å dele ut handlepenger og kreve kvittering, vedkommende kan ikke ha ansvar for regninger, innkjøp eller noe som gjør at personen kan "skli ut og falle gamle spor". Vil egentlig bare si at kjenn godt etter magefølelsen på hva du gjør her. Antagelig vet du allerede hva som er sannheten, selv om du sikkert er litt i sjokk. Kjærsten din har antagelig surret seg langt inn i noe som hun må ha masse hjelp til å komme seg ut av. Det kommer til å kreve masse av deg. Bare så du vet det. Masse lykke til!!
Gjest Gjest Skrevet 22. januar 2009 #18 Skrevet 22. januar 2009 Jeg har hørt om to slike tilfeller før. 1 hvor det var en dame som hadde gåttamokk med kredittkort og hadde skapet fullt av klær og vesker som hun nesten ikke husket å ha kjøpt en gang. Hun nektet og nektet og nektet leeeeeeenge!! Helt til hun plutselig brøt sammen og innrømmet at dette hadde kommet helt ut av kontroll. Tilfelle nr 2 var mann som led av spillegalskap og hadde spilt bort rubbel og bit og hele sparepengekontoen til familien, lønn på forskudd og alt som var. Han løy og løy og løy og løy, helt til samboeren gikk bakveien og fant ut alt sammen.. Da kom alt frem i dagslys. I begge historiene hjalp kjæresten til med å rydde opp.. og så ble forholdet slutt. Det er vanskelig å stole på noen etter en sånn ting og du blir nødt til å dele ut handlepenger og kreve kvittering, vedkommende kan ikke ha ansvar for regninger, innkjøp eller noe som gjør at personen kan "skli ut og falle gamle spor". Vil egentlig bare si at kjenn godt etter magefølelsen på hva du gjør her. Antagelig vet du allerede hva som er sannheten, selv om du sikkert er litt i sjokk. Kjærsten din har antagelig surret seg langt inn i noe som hun må ha masse hjelp til å komme seg ut av. Det kommer til å kreve masse av deg. Bare så du vet det. Masse lykke til!! Hadde ikke gidda en til sånn,hadde en som bare var skyldig 50000.- Det sleit lenge på forholdet,måtte passe på forbruk og inntekter hele tiden.
Gjest svai Skrevet 22. januar 2009 #19 Skrevet 22. januar 2009 Jeg innbiller meg at ikke TS er der hvor han bryter ut av forholdet enda.. Han er vel full av følelser og omsorg og har jo allerede satt i gang hjelpeprossessen. Det er et stort sjokk å finne ut at en som er nær har en mørk og skult side, og det er nok en prossess han må igjennom. Jeg tenker at han bare må kjenne godt etter på magefølelsen, for desverre klarer vi ikke å redde eller endre andre.. De må ville det selv.. 1
Gjest Gjeste Blondie65 Skrevet 22. januar 2009 #20 Skrevet 22. januar 2009 Jeg synes at vi på et forum skal kutte ut å snakke om diagnoser for det vet vi ingenting om. Til deg trådstarter vil jeg si: Du blir nødt til å stille et ultimatum her og det er at Lindorff og namsmann ikke gjør feil i denne skalaen. Du velger å tro dem, for de har ingenting å tjene på å lyge om noe slikt og hvis hun ikke kan være ærlig så kan hun heller ikke bo i ditt hus. Dette må du være helt klar på. Du får fortelle henne at både namsmann og kredittinstitusjoner går på personnummer så det er ikke en navneforveksling eller noe, men hun selv som har "glemt" å betale regningene sine, spilt bort pengen, eller hva det er. Mest sannsynlig snakker vi om spillegjeld her - for beløp i denne størrelsen er sjelden sko og vesker. Si at du VET at hun har pådratt seg gjeld og at du foretrekker at hun innrømmer det slik at forholdet heretter kan baseres på åpenhet. Uansett er det vel ingen mulighet for deg å leve med en som lyger selv om hun vet at du vet at hun lyger? 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå