Gå til innhold

Immun mot paracetamol og ibuprofen

Fremhevede innlegg

Skrevet

Samboeren min er immun mot de to overnevnte smertestillende tablettene.

I dag har jeg kjøpt både dispril og anti neuralgica i håp om at en av de, hvis ikke begge funker.

Får vondt av han når han har uutholdelig hodepine, tannpine eller er dårlig, og ingen ting funker uansett. Så han må bare holde ut smertene. :(

Alle tips og råd tas imot med stor takk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde reist en tur til legen jeg :) Men hvor i hode har han vondt når han har hodepine?

Gjest Elfrida
Skrevet

For meg virker dispril og aspirin mye bedre enn paracetamol og ibux.

Skrevet

Han har vært hos legen. Det var der han fikk beskjed om at han var immun. Litt vanskelig å si hvor han har vondt. Han har ikke ofte vondt i hodet, men nå kjenner jeg at det pulserer på tinningen hans. Før jul hadde han ekstrem tannpine også. Trist at han bare må sitte der og ha det vondt! :sukk:

Skrevet
For meg virker dispril og aspirin mye bedre enn paracetamol og ibux.

Gjør det det?? :)

Åh, det hadde vært fantastisk om noe av det hadde funka. Takk for enda ett tips; Aspirin!

Skrevet

For meg så virker kun Ibux og dispril - dvs. de smertestillende medikamentene som innholder det "berømte" ordet jeg nå sikkert skriver feil, nemlig "acetalesylsalisylsyre"

Med andre ord så virker ikke eks. paracet på meg!

Veldig ofte så er det også slik trådstarter at man kan bli imun dersom man veldig ofte har brukt slike smertestillende over en lang periode, eller dersom man har gått på sterkere smertestillende over tid.

Gjest Elfrida
Skrevet (endret)
Takk for enda ett tips; Aspirin!
Det er det samme virkestoffet i dispril og aspirin; acetylsalisylsyre, så hvis ikke dispril virker, virker nok ikke aspirin heller. Endret av Elfrida
Skrevet
Det er det samme virkestoffet i dispril og aspirin; acetylsalisylsyre, så hvis ikke dispril virker, virker nok ikke aspirin heller.

Mitt poeng også Elfrida...+ kremt :sjenert: du skrev nok ordet riktig ;)

Gjest Gjeste Blondie65
Skrevet
Gjør det det?? :)

Åh, det hadde vært fantastisk om noe av det hadde funka. Takk for enda ett tips; Aspirin!

Aspirin og dispril har samme virkestoff. Det har liten hensikt å kjøpe begge deler.

Et tips er koffeintabletter - fenazon koffein. Dette inneholder fenazon og koffein og er noe annet enn paracet, acetylcalisyre, ibuprofein (ibux, ibutemin). Enda et annet stoff er tabletter med kodein, men jeg er usikker på om disse finnes reseptfrie på apotek.

Gjest Gjest_Fru Fryd_*
Skrevet
Han har vært hos legen. Det var der han fikk beskjed om at han var immun.

Bare lurer litt, sa legen noen om hvorfor han var immun mot de ? Og hvordan fant legen ut at han var immun ?

Skrevet

Han har ikke brukt det over lang periode, eller gått på sterkere smertestillende overt tid. Så han vet ikke helt hvorfor det har skjedd. Han tar nesten ikke tabletter.

Har noen av dere erfaring med anti neuralgica da?

Acetylsalicylic heter det, tenker jeg. :)

Gjest Elfrida
Skrevet
Acetylsalicylic heter det, tenker jeg. :)
Da tenker du nok litt feil. På norsk heter det Acetylsalisylsyre. Ikke at det har så mye med saken å gjøre...
Skrevet
Aspirin og dispril har samme virkestoff. Det har liten hensikt å kjøpe begge deler.

Et tips er koffeintabletter - fenazon koffein. Dette inneholder fenazon og koffein og er noe annet enn paracet, acetylcalisyre, ibuprofein (ibux, ibutemin). Enda et annet stoff er tabletter med kodein, men jeg er usikker på om disse finnes reseptfrie på apotek.

Det inneholder anti neuralgica. Fenazon koffein. Takk for tips :)

Skrevet
Da tenker du nok litt feil. På norsk heter det Acetylsalisylsyre. Ikke at det har så mye med saken å gjøre...

Ok. :)

Skrevet
Bare lurer litt, sa legen noen om hvorfor han var immun mot de ? Og hvordan fant legen ut at han var immun ?

Nei, legen sa ikke noe om hvorfor han er immun, han tok en test for å finne det ut.

Skrevet

kodein er virkestoff i paralgin forte,som er reseptbelagt.

Skrevet

He,he, jeg visste at dette ordet ville få "mang navn"

Det heter helt korekt: Acetylsalicylsyre :gjeiper:

kodein er virkestoff i paralgin forte,som er reseptbelagt.

Det stemmer det gjest!

Kodein utvinnes fra opiumsvalmuen eller syntetiseres fra tebain. Kodein finnes i en rekke medisiner, som smertestillende tabletter (for eksempel Paralgin Forte) og hostesafter som er reseptbelagte!

Nei, legen sa ikke noe om hvorfor han er immun, han tok en test for å finne det ut.

Som jeg nevnte så kan man bli imun dersom man har tatt mye av det, eller ofte har brukt reseptbelagte smertestillende over lenger tid!

Noen er sikkert imune uansett overnevnte årsaker!

Gjest Elfrida
Skrevet
He,he, jeg visste at dette ordet ville få "mang navn"

Det heter helt korekt: Acetylsalicylsyre :gjeiper:

Nei, på norsk heter det Acetylsalisylsyre, det er i hvert fall det felleskatalogen, pasienthåndboka, lommelegen, wikipedia og div andre opererer med.
Skrevet

Hvis jeg husker riktig fra med.kurset jeg har tatt, så er smertestillende med fenazon siste utvei, altså hvis ikke noen av de andre smertestillende middlene virker. Dette er fordi det ikke er noen fordeler med fenazon i forhold til de andre smertestillende.. Men, hvis ikke noe annet fungere er det jo bare å prøve vil jeg tro..

Skrevet

Hverken paracetamol eller ibuprofen virker for meg heller. Legen min tipsa meg om å prøve naproxen. Det står at det er for menstrasjonssmerter, men jeg fikk altså beskjed om å prøve det for hodepine, og det fungerer utmerket for meg. Trur det inneholder noe muskelavslappende, men er ikke sikker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...