Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er på jakt etter oppskrifter på gode kaker uten sukker, som heller ikke inneholder kunstige søtstoffer. Jeg har bare to-tre oppskrifter på slike, og det er litt lite når man planlegger fire bursdagsselskaper på to helger... *Hjelp* :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har laget kaker med sukrin det står en del oppskrifter der. ;)

Jeg kjøpte det på helsekosten.

Skrevet
Jeg er på jakt etter oppskrifter på gode kaker uten sukker, som heller ikke inneholder kunstige søtstoffer. Jeg har bare to-tre oppskrifter på slike, og det er litt lite når man planlegger fire bursdagsselskaper på to helger... *Hjelp* :-)

Hei,

fant denne siden du kan skikke på :

http://www.funksjonellmat.no/sukrin-oppskrifter.php

Skrevet

Vannbakkels synes jeg er utrolig godt, de er det ikke sukker i.

Skrevet

Jeg skrev denne oppskriften i en annen tråd for et par dager siden:

Jordbærmoussekake til diabetikere

Denne har jeg laget en gang, med stort hell (obs: endret oppskriften, les nederst).

Jeg brukte Sukrin som jeg fikk kjøpt på helsekosten istedenfor vanlig sukker.

Bunn:

4 egg

100 g Sukrin eller lignende

100 g hvetemel

1 ts bakepulver

Fremgangsmåte:

Pisk egg og Sukrin til eggedosis i en bolle. Bland sammen mel og bakepulver i en annen bolle. Rør melblandingen forsiktig inn i eggedosisen.

Ha bakepapir i en langpanne. Fordel røren jevnt utover med en stekespade eller lignende og stek i ovn ved 200°C i ca 7 minutter.

Jordbærmousse:

4 eggeplommer

120 gr sukker (byttes med like stor del sukrin eller ca 10 gr splenda)

1/2 liter fløte(lettpisket)

8 pl gelatin

2 dl jordbærpure

4 eggehviter

Fremgangsmåte:

Pisk eggedosis av eggeplommer og sukker, ha i smeltet gelatin, ha i jordbærpure, vend inn fløtekrem og skjær inn i stivpiskede eggehviter til slutt. Jordbærpure får du ved å kjøre jordbær i en blender til det er flytende.

Jeg endret litt på oppskriften etter hvert:

Jeg synes denne var litt smakløs (min mening), så jeg brukte mer jordbær og litt FunLight saft med jordbærsmak og de to resterende gelatinplatene, altså 10 stk. Tok også litt rødfarge (cacas icing colours) oppi, for å få en finere farge.

Skrevet
Fun light inneholder aspartam.

Da kutter man funlighten, da :sjenert: Den hadde jeg bare tilsatt for jeg synes det var litt smakløst..

Skrevet

Jeg er sikkert litt sær, men jeg bruker ikke sukrin heller. Sukrin er utvunnet av et sukkeralkohol, og i den forstand ikke naturlig (det er en naturlig bestanddel i blant annet frukt og bær, men fremstår i sukrin i meget konsentrert form).

Jeg var i utgangspunktet ute etter oppskrifter kun med autentiske, naturlige ingredienser, i henhold til antroposofisk og holistisk matlaging.

Men når det er sagt: Jeg bruker heller små mengder vanlig sukker enn kunstige/ikke-autentiske sukkererstatninger. :-)

Gjest Elfrida
Skrevet

Da kan du kanskje bruke honning eller nedkokt eplejuice som søtning, hvis det er raffinert sukker og ikke karbohydratene i seg selv du forsøker å unngå.

Skrevet

På fedon.no er det masse gode oppskrifter på kaker og desserter uten sukker, men der brukes det jo fruktose, og det er kanskje ikke interessant?

Skrevet

Nei, fruktose er ikke interessant. Det er helt riktig at det er raffinert sukker jeg forsøker å unngå, ikke karbohydrater generelt. Jeg bruker mye honning, lønnesirup, rissirup og byggmaltekstrakt, men er det noen som vet om det går an å erstatte sukkeret i vanlige kakeoppskrifter med for eksempel honning sånn uten videre? Er ikke det synonymt med mislykket resultat??? Eller? Hva med hevingen da, for eksempel?

Skrevet

Hvorfor vil du ikke bruke fruktose? Det er jo helt naturlig fruktsukker...

Skrevet
Hvorfor vil du ikke bruke fruktose? Det er jo helt naturlig fruktsukker...

Altså... Ja, fruktose er naturlig fruktsukker, men det er ikke frukten i sin opprinnelige form. Fruktose er, i likhet med sukrin, utvunnet fra naturlige råvarer, men er ikek i seg selv lenger naturlige. Dessuten kan stor bruk av fruktose skade leveren.

Jeg ønsker oppskrifter som kun inneholder naturlig søting i form av opprinnelige, ubearbeidede råvarer, som honning, lønnesirup, eple, banan, dadler osv...

Slike oppskrifter FINNES faktisk! Jeg har selv oppskrift på banan- og daddelkake, ingefærkake, pære-/blåbærkake og pepperkaker. Andre???

Skrevet

Sjekk detsoteliv.no kanskje du finner noe der :)

Skrevet
Sjekk detsoteliv.no kanskje du finner noe der :)

Der var det i hvert fall mye GODT!!! *mumse* ;)

Gjest Mea Culpa
Skrevet (endret)

Lag kaker med frukt, banan for eksempel. Jeg har en oppskrift paa banankake som ogsaa inneholder sukker og honning, men jeg kutter ut sukkeret og det blir veldig godt det. Kunne sikkert fint kuttet ut honningen ogsaa. Bananer er jo ganske soete i seg selv. Og naar man i tillegg bruker olje i stedet for margarin og bytter ut halvparten av hvetemelet med sammalt hvete blir det litt sunnere ogsaa. Hvis det er et maal da. :)

Ellers vil jeg tro at det gaar fint aa bytte ut sukker med honning i de fleste oppskrifter. Det hender at jeg gjoer det, eller bruker halvparten saa mye sukker for eksempel. Bare aa proeve seg fram litt.

Endret av Mea Culpa
Skrevet
Fant du noe som du lette etter da?

:)

Chocolate Orgasm Cake hørtes utvilsomt fristende ut å prøve...hehe... :biggrin:

Skrevet
Lag kaker med frukt, banan for eksempel. Jeg har en oppskrift paa banankake som ogsaa inneholder sukker og honning, men jeg kutter ut sukkeret og det blir veldig godt det. Kunne sikkert fint kuttet ut honningen ogsaa. Bananer er jo ganske soete i seg selv. Og naar man i tillegg bruker olje i stedet for margarin og bytter ut halvparten av hvetemelet med sammalt hvete blir det litt sunnere ogsaa. Hvis det er et maal da. :)

Ellers vil jeg tro at det gaar fint aa bytte ut sukker med honning i de fleste oppskrifter. Det hender at jeg gjoer det, eller bruker halvparten saa mye sukker for eksempel. Bare aa proeve seg fram litt.

Sant.. Bare så kjipt når kakene renner utover kjøkkenbenken...hehe... (har skjedd opptil flere ganger når jeg har modifisert oppskrifter) ;-)

Legger du ut oppskriften på banankaken? Hørtes definitivt spennende ut! :-)

Gjest Mea Culpa
Skrevet

Banan- og daddelkake

100 g smoer i biter (jeg bruker 1 dl olje)

225 g hvetemel (evt. halvparten sammalt hvete)

2 1/4 ts bakepulver

75 g sukker (det kutter jeg ut)

125 g dadler (eller annen toerket frukt, kan kuttes ut og)

2 bananer, grovt most (jeg bruker ofte flere)

2 egg, lettpisket

2 ss klar honning (kan kuttes ut)

I tillegg tilsetter jeg ofte litt kanel eller kardemomme

Sikt melet i en bolle og smuldre inn smoeret hvis du velger aa bruke det. Bland inn resten av ingrediensene.

Ha roeren i en smurt broedform, ca 1 liter. Stek ved 160 grader i ca 1 time til kaken er gyllenbrun.

Avkjoel kaken i formen foer den hvelves ut paa en rist. La den avkjoeles helt foer den deles opp (dette punktet hopper jeg glatt over :ler2: )

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...