Gå til innhold

Betale hjemme

Fremhevede innlegg

Gjest Stjernedryss
Skrevet

Er det bare barn av skilte foreldre som får bidrag ved fyllte 18 år, eller skal også barn med foreldre som bor sammen motta 2300 av foreldrene pr måned? Synes jeg ofte hører om barn med skilte foreldre mottar penger, mens barn med gifte foreldre kun tjener sine egne penger.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Frodo_*
Skrevet

Barn av gifte foreldre som flytterhjemmefra mens de går på videregående kan faktisk også kreve bidrag....(mener jeg å ha lest)

Jeg synes også det er rart at barnet skal ha bidraget når det er 18, og faktisk etter loven har krav på bidrag. Men det er fordi barnet da er myndig..

samværsavtale vil være styrende for hvor mye bidrag barnet får. Når man blir 18 kan man bekrefte eksisterende avtale eller endre den.

Jeg har funnet ut at hvis mitt barn reduserer samværet vil jeg bli pliktig til å betale 3250... Hvis han da må betale 3200 til sin andre foreldre for å få lov til å fortsette å bo på sitte eget rom, sitter han igjen med 50 kroner i måneden til lommepenger.....

Har vel en liten mistanke om at beløpet 3200 ikke er satt helt tilfeldig......

H*n føler seg presset til å gjøre dette slik at h*n ikke må bruke sparepengene til å betale for seg hjemme....

Skrevet

Herregud for en ego eks du har. Ungdommen føler seg ikke velkommen i sitt eget hjem med sånn oppførsel.

Jeg synes 2300 høres ut som et minimum av lommepenger til klær, fornøyelser, telefon osv. for en person som er 18 i våre dager.

Eksen din vil bare ha tak i pengene dine. Men det vil straffe seg. Jeg kan ikke tenke meg annet enn at sånn oppførsel vil gå ut over forholdet mellom eksen din og barnet. Jeg hadde ikke fått noe nært og kjærlig forhold til en mor eller far som oppførte seg slik.

Er det en mulighet for at 18-åringen kan bo hos deg da? Lykke til uansett

Gjest Gjest_Frodo_*
Skrevet

H*n føler seg liksom veldig trygg hos bidragsmottaker. Det er det h*n har bodd siden før skilmissen.

Føler at rommet er "hulen" h*n kan søke tilflukt i.

Huset er større en leiligheten min, og det er lettere å være i fred sannsynligvis.

Skal få en nøytral 3. part til å snakke med h*n så h*n får klargjort sine egne tanker, motiver, muligheter og problemområder. Ved at jeg diskuterer med h*n, kan det lett oppleves som press. Jeg som en av foreldrene er jo faktisk en del av problem komplekset, sett fra barnets side.

Det at h*n bor mer hos meg er jo et reelt alternativ.... Jeg har isåfall klare meninger om det å betale for seg hjemme. Når man går på videregående , burde det være helt unødvendig, uansett hvor mye penger h*n får og evt. tjener.....

Skrevet
Jeg og et av mine barn er kommet i en litt kinkig situasjon.

Barnet er akkurat blitt 18. Jeg har betalt bidrag utergnet av NAV i flere år. (2060 )Nå når h*n er 18, ble vi enige om en privat avtale om å betale 2300, som jeg skal betale til barnets konto(i følge NAV).

Den andre foreldren er nå i harnisk over dette. H*n mener at det er h*n som har rett på bidraget.

Barnet går i 2. klasse på videregående.

I går fortalte barnet meg at den andre foreldren krevde at h*n skulle betale 3200,- i månden for å bo hjemme... Det er adskillig mer en jeg har betalt i bidrag til noensinne. Jeg synes det var undelig og spurte mitt barn om hvordan denne summen var regnet ut... H*n sa at den andre foreldrens nye ektefelle betaler 4000 i måneden.

Vi regnet litt på det og fant ut at forledres ektefelle betaler 133 kr pr døgn. Mitt barn må betale 160 i døgnpris( basert på eksisterende samvær).

Hva kan vi gjøre. Dette her høres jo helt urimelig ut.

Håper på noen konstruktive forslag.....

Morsomt at summen mor har kommet fram til, er nesten nøyaktig samme sum som bidrag+barnetrygd...

Jeg synes ikke det er galt at ungdommer betaler for seg hjemme dersom de har inntekt... jeg, og de fleste av mine venninner, har gjort det.

Det vi gjorde, var å betale 500-1000 i husleie.

Noen av foreldrene valgte å sette disse pengene på egen konto, så vi hadde en startkapital når vi flyttet hjemmefra, mens andre valgte å la husleien inngå i matbudsjettet.

Men den summen som blir nevnt her er langt over alle støvleskaft!

Summen forteller meg at mor mener at bidraget er hennes, og ikke barnets.

Skrevet
Skal få en nøytral 3. part til å snakke med h*n så h*n får klargjort sine egne tanker, motiver, muligheter og problemområder. Ved at jeg diskuterer med h*n, kan det lett oppleves som press. Jeg som en av foreldrene er jo faktisk en del av problem komplekset, sett fra barnets side.

Kan familievernkontoret hjelpe her, selv om barnet har fylt 18?

Lukke til!!!

Skrevet

Kan ungdommen flytte hjem til deg, for å fullføre skolen?

Skrevet

Støtter Pipers forslag. Det må da kunne gå an å bo litt trangt en periode når man studerer. Hvor mange av oss har ikke bodd på hybel, og delt toalett med 20 andre?

Men hvis sønnen din skulle betalt disse 3200 hos noen andre i husleie, skulle da ikke moren betalt litt av de også? Burde hun da ikke betalt ca halvparten av de selv om det var hun som leide ut til sønnen? (vet ikke så mye om skilsmissebarn og betaling osv).

Jeg ville aldri tatt betaling av vår sønn når han gikk på skole og bodde hjemme uten jobb. Ikke engang til mat. Men hvis jeg hadde vært skilt, så hadde jeg nok ville hatt deling av utgifter som mat osv mellom meg og faren. Selv om gutten var over 18.

Skrevet

en tusing i mat og diverse er jo greit, mn 3200 for et rom? der er jo galskap. og det er veldig dårlig gjort.

Skrevet

Hadde jeg måtte betale 3200 i mnd for å bo hjemme da jeg var 18 hadde jeg flyttet ut tvært.

Om det er så at bidraget går direkte til barnet over 18 år er jo summen en får der ok startkapital for en liten hygel (utenfor sentrum selvfølgelig)

Litt kvelsjobb så har en penger til mat, klær ets.

Og jeg kunne fritt ha valgt hvem av foreldrene jeg ville hatt mest sammvær med.

Er mor en person som krever mer penger en jeg har, -bare- for at jeg skulle bodd hjemme.. Blir nok ikke besøkene ofte den veien..

Jeg flyttet selv ut hjemmefra da jeg var 17år.

Gikk på skole, hadde kun minstesum på sudjetilskdudd (ca 900kr mnd) Lån hadde jeg ikke råd til. Men en liten kveldsjobb (ca 2000 i mnd), så jeg dekket faste utgifter, mat, klær og resten til fest. Så jeg vet at det går greit. Ikke så storslagnt økonomisk men helt greit, betalte i det minste for mitt eget. Og ikke hjemme hos foreldrene mine under deres krav og regler.

Gjest ¤bella¤
Skrevet

Jeg fikk også utvidet bidrag fra pappa etter jeg fylte 18 år. Måtte ikke betale hjemme, men jeg fikk ikke akkurat lommepenger av mamma da. Skulle da bare mangle.

Syns barn som går på skole skal få bo gratis hjemme.

Skrevet

Jeg bor jo ikke hjemme selv lenger. Er en god stund siden. Men vet min ene søster som nå er 19 slipper å betale for seg hjemme så lenge hun går på skolen. Slutter hun på skolen, ikke gidder å fullføre skolen må hun begynne å betale litt for seg. Det er et tilbud hun ahr så lenge hun kan gå på skole i nærheten.

Hun kan fort gå å kjøpe mat til familien endag og flere i uken, så hun betaler litt for seg.

Skrevet

Jeg er 22 år og bor forsatt hos foreldrene mine siden jeg studerer og ikke kan jobbe så mye. Betaler dem ikke noe for mat og leie, de har aldri bedt meg om det heller. Men jeg betaler for tingene jeg bruker og trenger selv. Hadde foreldrene mine bedt meg å betale 3200 i mnd. hadde jeg egentlig blitt litt fornærmet, men det er fordi jeg vet de har råd til å betale, hadde de ikke hatt mye hadde jeg selvfølgelig betalt dem. Bare fordi man fyller 18 betyr det ikke at man er voksen og når han går forsatt på vgs. så syns jeg faren hans gjør det vanskelig for han.

Gjest Gjest_frodo_*
Skrevet
Jeg er 22 år og bor forsatt hos foreldrene mine siden jeg studerer og ikke kan jobbe så mye. Betaler dem ikke noe for mat og leie, de har aldri bedt meg om det heller. Men jeg betaler for tingene jeg bruker og trenger selv. Hadde foreldrene mine bedt meg å betale 3200 i mnd. hadde jeg egentlig blitt litt fornærmet, men det er fordi jeg vet de har råd til å betale, hadde de ikke hatt mye hadde jeg selvfølgelig betalt dem. Bare fordi man fyller 18 betyr det ikke at man er voksen og når han går forsatt på vgs. så syns jeg faren hans gjør det vanskelig for han.

Jeg ville aldr ta betalt av barnet mitt så lenge h*n går på videregående skole... Uansett bidrag eller jobb inntekter..... .. Hvis h*n flytter hjem til meg, har jeg tilbudt ham å fortsette å betale ham litt, selv om han egentlig da har krav på bidrag fra den andre foreldren..... (den som nå krever 3200 i "husleie" for å bo på eget rom).

Årsaket til at barnet har krav på bidraget er at h*n er myndig og skal klare seg selv i stor grad. Jeg som skal betale har fått klar beskjd fra NAV i brevs form og muntlig at beløpet skal betales ut til barnet.

Det ligger vel også i kortene at da må h*n selv begynne å betale for endel ting, som klær, mobiltelefon og andre ting. Det ligger også en opplæringseffekt i dette. Det er på tide at man begynner å lære seg å ta ansvar for seg selv.. Å ta konsekvenser av egne valg osv... .Det å få litt penger mellom hendene, for så å lære seg å bruke dem fornuftig., er en god start.

Når hele bidaget (og kansje litt ekstra) skal gå til å betale for å bo hjemme, blir det ikke mye eget ansvar igjen.....

Skrevet

Jeg vet om noen som tok husleie fra barnet/ungdommen fordi det bodde hjemme (og muligens hadde noe inntekt?) Foreldrene hadde god råd og pengene ble satt inn på konto som kom barnet til gode senere engang (kanskje når barnet skulle etablere seg, ta videre utdanning, kjøpe bil eller annet)

Barnet/ungdommen lærte her å disponere penger og betale utgifter, og det fungerte som en sparekonto for barnet/ungdommen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...