Gjest Gjest_Frodo_* Skrevet 22. januar 2009 #1 Skrevet 22. januar 2009 Jeg og et av mine barn er kommet i en litt kinkig situasjon. Barnet er akkurat blitt 18. Jeg har betalt bidrag utergnet av NAV i flere år. (2060 )Nå når h*n er 18, ble vi enige om en privat avtale om å betale 2300, som jeg skal betale til barnets konto(i følge NAV). Den andre foreldren er nå i harnisk over dette. H*n mener at det er h*n som har rett på bidraget. Barnet går i 2. klasse på videregående. I går fortalte barnet meg at den andre foreldren krevde at h*n skulle betale 3200,- i månden for å bo hjemme... Det er adskillig mer en jeg har betalt i bidrag til noensinne. Jeg synes det var undelig og spurte mitt barn om hvordan denne summen var regnet ut... H*n sa at den andre foreldrens nye ektefelle betaler 4000 i måneden. Vi regnet litt på det og fant ut at forledres ektefelle betaler 133 kr pr døgn. Mitt barn må betale 160 i døgnpris( basert på eksisterende samvær). Hva kan vi gjøre. Dette her høres jo helt urimelig ut. Håper på noen konstruktive forslag.....
Gjest Gjest Skrevet 22. januar 2009 #2 Skrevet 22. januar 2009 Jeg skjønner at foreldre vil at barn over 18 skal betale litt for seg hjemme på et eller annet tidspunkt. Men så lenge barnet går på videregående ville ikke jeg krevd betaling for å bo hjemme. Det måtte heller kommet senere når barnet var i jobb og ønsket å bo hjemme, da kunne han/hun gjerne betalt litt for seg. Men ikke så mye, og ikke mens han/hun gikk på videregående. Angående bidraget du betaler: Er det ikke sånn at når barnet fyller 18 så velger du selv om beløpet skal gå direkte til barnet eller til den andre forelderen? Jeg tror ikke den andre forelderen kan kreve at du betaler til han/henne. Har du snakket med NAV om dette? De kan sikkert klargjøre regler for deg. Personlig synes jeg dette høres merkelig ut, men jeg kan ikke reglene.
Gjest Gjest_Frøydis_* Skrevet 22. januar 2009 #3 Skrevet 22. januar 2009 I utgangspunktet faller plikten til å betale bidrag bort når barnet fyller 18 år. En kan imidlertid bli enige om at bidrag skal betale også etter at barnet er 18 år. Når barnet har fylt 18 betales bidraget direkte til barnet, og det disponeres av barnet selv. Hvis barnet får bidraget nå så må vel barnet selv bruke de pengene til ting som du før kjøpte til det?
Gjest Pysepus Skrevet 22. januar 2009 #4 Skrevet 22. januar 2009 Nå er det en stund siden vi hadde denne situasjonen hjemme, men jeg husker at pappa fortsatte å betale mamma. Det er jo penger for mat etc. til barnet og da blir det jo litt teit om de pengene plutselig skal gå til barnet selv som kan bruke dem på hva det vil. Men at den andre forelderen skal kreve mer enn det som far setter på konto er jo ikke helt rett heller da... dessverre så vet jeg ikke hva som kan gjøres, men hva med å snakke med barnet og forelderen om pengene heller kan settes på den voksnes konto til barnet er ferdig med vgs. om barnet da slipper å betale noe for seg og at ting ikke forandres i hjemmet i forhold til hvordan det var etter at barnet ble 18?
Gjest Gjest_Frodo_* Skrevet 22. januar 2009 #5 Skrevet 22. januar 2009 Jeg skjønner at foreldre vil at barn over 18 skal betale litt for seg hjemme på et eller annet tidspunkt. Men så lenge barnet går på videregående ville ikke jeg krevd betaling for å bo hjemme. Det måtte heller kommet senere når barnet var i jobb og ønsket å bo hjemme, da kunne han/hun gjerne betalt litt for seg. Men ikke så mye, og ikke mens han/hun gikk på videregående. Angående bidraget du betaler: Er det ikke sånn at når barnet fyller 18 så velger du selv om beløpet skal gå direkte til barnet eller til den andre forelderen? Jeg tror ikke den andre forelderen kan kreve at du betaler til han/henne. Har du snakket med NAV om dette? De kan sikkert klargjøre regler for deg. Personlig synes jeg dette høres merkelig ut, men jeg kan ikke reglene. Det var NAV som informerte meg om at bidraget SKAL gå til barnet når barnet er blitt myndig. Her er det ingen valgmuligheter......
space Skrevet 22. januar 2009 #6 Skrevet 22. januar 2009 Jeg mener at barn ikke skal betale for seg hjemme når de går på videregående. Om de har jobb ved siden av, eller annen inntekt bør det gå til skolerelaterte saker, lommepenger (klær, kino, toalettartikler osv) Så kan de heller kjøpe inn noe mat / snop en og annen gang. Her har ingen av ungene noengang betalt for seg hjemme, ikke engang mens de var lærling. Tror jeg skulle hatt det veldig trangt økonomisk om jeg skulle tatt betalt av de før de hadde vært ferdig med videregående utdanning. Har ikke barnet anledning til å flytte til den andre forelderen ?
LukaFrost Skrevet 22. januar 2009 #7 Skrevet 22. januar 2009 Ærlig talt! Jeg synes ikke det hører hjemme noe sted at en 18åring som bor hjemme og går på skole skal betale for seg hjemme. Sånt får vente til man er i full jobb.
Gjest Gjest_Malin_* Skrevet 22. januar 2009 #8 Skrevet 22. januar 2009 Det var NAV som informerte meg om at bidraget SKAL gå til barnet når barnet er blitt myndig. Her er det ingen valgmuligheter...... Joda. Hvis dere har privat avtale så bestemmer dere dette helt selv.
Gjest Løve66 Skrevet 22. januar 2009 #9 Skrevet 22. januar 2009 18-årig skoleelev som skal betale kr. 3 200,- for å bo hjemme?? Det var drøyt.
Gjest Gjest Skrevet 22. januar 2009 #10 Skrevet 22. januar 2009 Datteren min er 18. Hun går siste året på videregående. Bidrag fra faren betales direkte til henne. Hun bor hos meg og betaler ikke for mat eller husleie. Alle andre utgifter betaler hun selv (klær/buss/skolebøker/fritid). Hun jobber noen kvelder og helger.
Gjest Gjest_Viren_* Skrevet 22. januar 2009 #11 Skrevet 22. januar 2009 Jeg synes det er helt hårreisende å skulle kreve penger av en 18 åring som går på skole. Hvis du ikke hadde betalt bidrag, hadde den andre forelderen da krevd like mye - hvordan skulle i så fall datteren betale for seg? Eller er det bare fordi hun får bidrag fra deg at forelderen skal kreve penger? I så fall tror jeg jeg hadde latt være å overføre de pengene, og heller sette dem til side på en egen konto som jenta kan få når hun flytter hjemmefra.
thapara Skrevet 22. januar 2009 #12 Skrevet 22. januar 2009 I utgangspunktet synes jeg ikke skolebarn skal betale for seg hjemme, men samtidig forstår jeg moren litt. Det blir jo ikke noe billigere for henne å ha ungen hjemme i det han fyller 18, også skal hun miste det tilskuddet hun hadde, mens ungen skal få bruke det på hva han vil. Men jeg ville ikke forventet at ungen skulle betalt SÅ mye. Kanskje 1000 i mat, pluss at ungen kjøper klær ol. selv.
LilleBille Skrevet 22. januar 2009 #13 Skrevet 22. januar 2009 Det er feil at en skoleelev skal betale for å bo hjemme. MEN jeg synes likevel det er helt urimelig at ungdommen plutselig skal få bidraget direkte - og bruke disse fritt. Det er rimelig at de da bruker disse pengene til å dekke alle personlige utgifter som tidligere har vært dekket av foreldre - som telefon/busskort, klær, fornøyelser - og alt annet som måte dukke opp - som skoleturer , kostnader ved idrett/trening osv.
Piper Skrevet 22. januar 2009 #14 Skrevet 22. januar 2009 (endret) I utgangspunktet faller plikten til å betale bidrag bort når barnet fyller 18 år. En kan imidlertid bli enige om at bidrag skal betale også etter at barnet er 18 år. Når barnet har fylt 18 betales bidraget direkte til barnet, og det disponeres av barnet selv. Hvis barnet får bidraget nå så må vel barnet selv bruke de pengene til ting som du før kjøpte til det? Barnet kan også ha rett på bidrag til det er 20 år gammel, såkalt utvidet bidrag. Ts Jeg syns ikke en skoleungdom skal måtte betale hjemme, og det virker helt merkelig at de krever kr 3200 når bidraget bare er på 2300. Jobber denne ungdommen utenom skolen? Uansett så mener jeg også at ungdommen som er over 18 år, skal dekke de tingene som foreldrene før dekket med bidraget. Blir ikke riktig at den ene foreldren skal miste bidraget, men samtidig ha alle utgiftene med det å ha en 18 åring i hus. Endret 22. januar 2009 av Piper
Gjest Gjest Skrevet 22. januar 2009 #15 Skrevet 22. januar 2009 Datteren min er 18. Hun går siste året på videregående. Bidrag fra faren betales direkte til henne. Hun bor hos meg og betaler ikke for mat eller husleie. Alle andre utgifter betaler hun selv (klær/buss/skolebøker/fritid). Hun jobber noen kvelder og helger. Dette synes jeg høres ut som en fornuftig ordning. Sånn ville jeg også gjort det. Men jeg ville nok ment at far da burde betale et mindre bidrag enn før barnet fylte 18. Her blir det en positiv endring for mor og barn, mens far fortsatt betaler det samme som før, det høres ikke helt rettferdig ut. Dette avhenger selvsagt av fars betalingsevne. Har han god råd så burde han vel fortsatt betale fullt bidrag rett til barnet. Men om far har stram økonomi så burde han få "lov" til å betale mindre etter fylte 18 år.
Gjest Gjest_Frodo_* Skrevet 22. januar 2009 #16 Skrevet 22. januar 2009 Barnet føler seg presset til å reduseret samværet med meg. Da vil muligens bidraget bli høyere, slik at h*n har råd til å bo hjemme på sitte eget rom. Årsaken til at vi inngikk den private avtalen ,er at barnet kan enten lage en privat avtale med bidragspliktige (meg) eller gjøre det via NAV. Dette er en rettighet barnet har så lenge h*n går på videregående.....
Brunhilde Skrevet 22. januar 2009 #17 Skrevet 22. januar 2009 Det var NAV som informerte meg om at bidraget SKAL gå til barnet når barnet er blitt myndig. Her er det ingen valgmuligheter...... Jo, det gjør egentlig det, for selv om det er barnet som står som mottaker av bidrag, så kan det bestemme hvilken konto det skal utbetales til, og det kan godt være mors/fars konto. Ærlig talt! Jeg synes ikke det hører hjemme noe sted at en 18åring som bor hjemme og går på skole skal betale for seg hjemme. Sånt får vente til man er i full jobb. Jeg er enig med deg. Jeg har en 18-, nesten 19-, åring hjemme og h*n får bidraget på egen konto. Jeg dekker hus (strøm, internett, fasttelefon, kabeltv) og mat, h*n holder seg med klær, øl, transport, mobiltelefon. Dette er en ordning som fungerer veldig greit hos oss, og ungdommen min vet godt hva ting koster, selv om h*n slipper å betale husleie hjemme. Jeg har sagt at så lenge h*n går på videregåedene/studerer i hjembyen, så skal h*n få bo gratis hjemme, akkurat som jeg fikk det da jeg var på den alderen.
Brunhilde Skrevet 22. januar 2009 #18 Skrevet 22. januar 2009 Barnet føler seg presset til å reduseret samværet med meg. Da vil muligens bidraget bli høyere, slik at h*n har råd til å bo hjemme på sitte eget rom. Årsaken til at vi inngikk den private avtalen ,er at barnet kan enten lage en privat avtale med bidragspliktige (meg) eller gjøre det via NAV. Dette er en rettighet barnet har så lenge h*n går på videregående..... Bidrag til barn over 18 fastsettes ikke etter samvær, slik jeg har forstått det, men ut fra den enkeltes forelders inntekt.
space Skrevet 22. januar 2009 #19 Skrevet 22. januar 2009 Barnet føler seg presset til å reduseret samværet med meg. Da vil muligens bidraget bli høyere, slik at h*n har råd til å bo hjemme på sitte eget rom. Hva i all verden, en trenger vel ikke samværavtale med foreldrene når en er 18 år ? Er det den andre forelderen som presser på ? eller er det barnet som føler seg presset for å få mest mulig bidrag ? Uansett så virker det pussigt.
Gjest Gjest_hei_* Skrevet 22. januar 2009 #20 Skrevet 22. januar 2009 Og dette med samvær (føler seg presset til å redusere samvær) utgår når man er 18 år og således myndig... Ungdommen skal ikke betale så mye hjemme så lenge han/hun går på skole og ikke jobber. Å betale litt for maten er greit, man lærer av det. Men ellers synes jeg det hele var for drøyt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå