Gå til innhold

Studenter

Gjest Gjest_vilde_*

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_vilde_*
Skrevet

Dere studenter dere ute, hva spiser dere til middag? Kom gjerne med forslag!

Jeg prøver å være sunn, i tillegg til å bruke minst mulig penger på mat.

Jeg lager ofte:

-Spaghetti med kyllingkjøttdeig

-Laks, torsk, sei ol. med potet og grønnsaker

-Kyllingkjøttdeigboller med potet og grønnsaker

-pasta (billig, men ikke spesielt sunt..)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Prøv Fullkornspasta. ;)

Vi har gjerne dolmio, laks, pannekaker, diverse med kyllingfilet (stekt, oppkuttet i pita, osv), salat, hjemmelaget pizza, mekiskansk gryte, osv. :)

Skrevet

Fiskepudding, fiskeboller, fiskekaker, wok, stekte potetbåter i ovnen med kylling og salat, lasagne, gratinerte grønnsaker i fløtesaus, pizza, taco, pitabrød osv..

Skrevet

Jeg prøver å handle mest mulig på tilbud. Og jeg spiser mye first price, spesielt kyllingfiletene og laksen. Spiser en del linser og couscous. Feks linsegryte, linsepure som tilbehør til div kjøtt og fisk, couscous salat.

Og ellers en del stekt ris (ikke særlig sunt da, men ha en del grønsaker i), egg, kyllingburger (lager av kyll.kjøttdeig fra rema eller på tilbud, og fryser ned en og en, også kjøper jeg grove hamburgerbrød og fryser ned et og et), pølsepanne (pølser, kikerter, grønsaker, sweet chili saus)

Kiwi har gode tilbud på fredager og lørdager på feks biff, kyllingfilet eller laks.

Og om du ikke har det fra før, så kjøp deg fryser!

Gjest Gjest_Ellen_*
Skrevet

Jeg lager mye Gemistà - ovnsbakte, fylte tomater/paprikaer på gresk manér.

Man huler ut tomatene (innmaten kan brukes i fyllet) og/eller paprikaer. Grønnsakene åpnes ved å kutte av et lite "lokk" på toppen. Spar på disse lokkene.

Basis for fyll er ris, tomathakk, raspet løk, olivenolje og ev. kryddere. Dette smaker godt alene, men man kan også ha i kjøtt, aubergine, squash, tomatpuré, buljong, raspet gulrot etc. Her er det di egen smak som gjelder! Fyll dem kun 3/4 fulle - risen sveller ganske mye. Hell litt olje over dem, så de ikke blir svidde.

Stekes/bakes i ovnen (ildfast form!) på ca. 200 grader i ca. 35-40 minutter.

Dette er godt som tilbehør til anne man, men det er også godt alene. Vil du ha et helt måltid ut av dem, så sett dem på en stor, ildfast form, og ha potetbåter rundt. Ha salt, pepper, olivenolje, tørket oregano og sitronsaft over potetene, og hell også i litt vann i bunnen av formen. Sett i ovnen, samme temperatur som sist, men la det stå ca. 45 minutter.

Dette er snaddergod mat, og såsant du lager basisvarianten og har elementære ting som olje og krydder i hus, så koster det knapt 50,-. Dét kan kalles billig mat!

Skrevet

Grøt er billig, 15-minuttersvarianten i vanlig pappeske fra Toro (ikke engangs), melk, sukker og kanel. Ikke så sunt at det er greit hver dag, men melken utgjør omtrent hele kostnaden.

Wok laget jeg mye, brukte en del billige grønnsaker som gulrot, løk og kål (pass at den fortsatt er sprø, ellers blir kål trist), kan ha i kjøtt fra billige koteletter, tilbudskylling osv.

Belgfrukter er supert, og veldig godt sammen med en skje indisk karripasta ("innvandrerbutikk"), og et par skjeer creme fraiche, grønnsaker og brun ris.

Seifilet er av og til på tilbud fersk, kan fryses og brukes i suppe, fiskegrateng, og bakt i ovn med poteter, olivenolje og urtekrydder.

Linsesuppe med røde linser, grønnsaks- el kyllingbuljong, hvitløk, løk, gulrot og ingefær, eller karri og eple, eller blandede grønnsaker og urtekrydder, er godt og utrolig billig, sunt også.

Noe av det viktigste for å holde utgiftene nede er å passe på at mat blir spist, jeg syndet en del der og endte opp med å kaste utgåtte/dårlige varer, det er ulekkert og dyrt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...