Gå til innhold

aqaba, jordan


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Noen som har vært her? Ønsker noen generelle tips om stedet (mat,shopping,utflukter o.l) Er dette et sted å anbefalle?

Hvordan er det for kvinner å feriere der? (reiser to eller tre kvinner sammen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ikke vært der, men den er øverst på reiseønskelisten min om dagen!

Når det gjelder utflukter, så er to av verdens mest interessante sight'er i nær rekkevidde. Petra ligger et par timers kjøring unna, og Dødehavet ca 4 timer unna.

Aner ikke hvordan det er å reise alene som kvinne, men har hørt at det generelt ikke er så slitsomme selgere osv der (sammenlignet med feks Egypt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkurat kommet hjem fra en uke i Aqaba, og har så og si bare positive ting å si om stedet!

Av utflukter er det mye å velge mellom. Jeg var bare i Petra, som var fantastisk og må sees. Ellers er jo dødehavet og Wadi Rum populære utflukter, og det går også an å dra over grensen til Israel. Apollo har en egen utflukt til Eilat f.eks.

Ellers vil jeg anbefale å bo på hotell med egen strand, da den offentlige stranden i Aqaba stort sett bare benyttes av jordanere. Jeg ville også valgt et hotell i sentrum, og ikke i Tala Bay. Det ligger noen veldig fine hoteller i Tala Bay, men utenom hotellene er det stort sett bare en stor byggeplass, så man må uansett ta buss/taxi inn til byen om man vil finne på noe utenfor hotellet.

Når det gjelder mat har jeg ingen spesielle steder å anbefale, vi var på mange forskjellige restauranter og det var stort sett god service og god mat over alt. God service får man stort sett andre steder også, blandt annet fikk vi servert te i omtrent hver eneste butikk vi gikk inn i, og de fleste møter deg med et stort smil.

Å reise uten mannfolk er heller ikke noe problem. Jeg reiste sammen med en venninne, og vi hadde ingen store problemer med det. Enkelte klarer ikke å la vær å stirre, men det er ikke værre enn det. Jordan er også et trygt og fint land å feriere i, det er mye politi i gatene, og de fleste større hoteller har et veldig godt vakthold.

Så, alt i alt kan jeg bare anbefale Jordan på det varmeste. Jeg gleder meg allerede til neste gang :danse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers vil jeg anbefale å bo på hotell med egen strand, da den offentlige stranden i Aqaba stort sett bare benyttes av jordanere.

Hva er galt med det? Er det slik at man dekke seg til på stranden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man MÅ ikke, men jeg ville i hvert fall ikke følt meg særlig komfortabel i en bikini der. De fleste kvinnene i Jordan dekker seg til, og på stranden var det (som jeg så) et stort flertall av menn. Forøvrig er ikke den stranden veldig fin heller.

Nede i Tala Bay er det forresten også en offentlig strand, den er MYE finere, og der er det mer turister, om man velger et hotell uten strand :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jordanerne er iallefall et veldig hyggelig folkeslag.

Jeg var bare noen timer i Aqaba, men rakk å få med meg at man bør passe på å bestille hotell med strand hvis det er badeferie man ønsker seg.

Ellers vil jeg anbefale dere å ta buss eller service-taxi opp til Petra.

Wadi Rum ligger en snau time med taxi fra Aqaba. Jeg vil absolutt anbefale dere å ta en overnattingstur i dette spesielle ørkenlandskapet.

Videre vil jeg anbefale dere en dukkert i Dødehavet. Er på grensen til å være hysterisk morsomt å bade der. Men da må dere ta buss eller service-taxi opp til Amman og bytte buss eller service-taxi der videre til Dødehavet.

Jeg ville droppet hele Aqaba jeg da, og reist videre inn i Syria og bl.a. til Damaskus. Hyggeligere mennesker enn syrerne tror jeg man skal lete lenge etter. Kommer dere først til Damaskus, så er det ikke så langt til Libanon heller - Beirut er jo en utrolig flott by.

Ups...ble visst litt ivrig jeg. :sjenert:

Aqaba ja, har dere ikke strand på hotellet, så ligger det visstnok noen flotte strender sør for byen. Hva het nå de? Southbeach? Sunnybeach? Uff, det var noe på s og beach til slutt iallefall. Men dette vet taxisjåførene alt om.

Aqaba ga meg assosiasjoner til en spansk charterdestinasjon. Hoteller, restauranter, hauger med butikker som selger akkurat det samme og for ikke å glemme....taxisjåfører som er mer enn villige til å fortelle deg hvor mange flotte turer de kan ta deg med på.

Jeg vil tro det er helt greit for kvinner å feriere i Aqaba. Jordanerne er som nevnt et hyggelig folkeslag, og i Aqaba er de veldig vant til turister.

Aqaba er forresten dyrere enn det øvrige Jordan (utenom Petra), men det blir gjerne sånn på rene turistdestinasjoner.

Synes forresten Aqaba var både ren og ryddig, nesten som en botanisk hage i det litt mer uryddige resten av Jordan.

Det er veldig enkelt å ta seg rundt med offentlig kommunikasjon i Jordan, så å betale i dyre dommer for å være med på reiseselskapets utflukter trenger man strengt tatt ikke å gjøre.

Endret av sixx
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aqaba ja, har dere ikke strand på hotellet, så ligger det visstnok noen flotte strender sør for byen. Hva het nå de? Southbeach? Sunnybeach? Uff, det var noe på s og beach til slutt iallefall. Men dette vet taxisjåførene alt om.

South Beach kaller jordanere den, på turistkartene man finner over alt i byen omtales det som South Coast, og Apollo refererer til stedet som Tala Bay. Kjært barn har mange navn :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

South Beach kaller jordanere den, på turistkartene man finner over alt i byen omtales det som South Coast, og Apollo refererer til stedet som Tala Bay. Kjært barn har mange navn :fnise:

Det er jo egentlig ganske ille at strandlinjen bygges fullstendig ned, sånn at fastboende og turister uten hotell med strandlinje enten må ta til takke med en overfylt offentlig strand, eller reise ut av byen. Mulig de satser "alt" på å få inn turister som reiser "all inclusive". De fleste hotellene langs stranden så virkelig flotte ut. Men det er vel ikke noe moro å bo sånn i 14 dager? :klø:

Jeg reiser gjerne tilbake til Jordan, men skal jeg ha badeferie så reiser jeg ikke dit. Da hadde jeg heller kastet meg på en buss til Dahab i Egypt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg skal snart til Jordan. Gleder meg! Er det varmt der nå eller? Noen som nettopp har vært der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...